Ei ole ihminen Macbethin ajoista muuttunut

Rauhan sairaalassa tarjoillaan kokonaisvaltainen teatterielämys.

SARI PULLINEN

Rauhan entisen mielisairaalan käytävillä kohtauksittain etenevä Macbeth ei

yritä kosiskella katsojaa millään tavalla. Se on juuri sitä miltä

näyttääkin: kertomus vallanhimosta ja vallan menettämisen pelosta.

Katsojan on ehkä vaikea samaistua yhteenkään hahmoon, niin selvästi eri

aikakautta he elävät, mutta kokonaisvaltainen teatterielämys nappaa joka

tapauksessa mukaan esitykseen. Sitä tuntee olevansa keskiaikainen kärpänen

Macbethin katossa.

Ohjaaja Ulla Järnstedt ei ole lähtenyt muovaamaan tarinasta modernia,

päinvastoin. Tällaisenaan Macbeth istuu keskiaikaiseen tapahtumaan kuin

miekka Macbethin käteen.

Näytelmä on matka satojen vuosien taakse. Ja siinä sen huomaakin, ettei

ihmisluonto muutu: Macbetheillakin mökötetään söpösti pienen perhekärhämän

päätteeksi.

Lady Macbeth on Eeva, joka ojentaa miehelleen kohtalokkaan omenan

yllyttämällä tätä murhatöihin kuninkuuden vuoksi. Donita Lampinen tulkitsee

Ladya intensiivisesti. Hänestä tulee nainen, jolla on sappea rinnoissaan.

Ja aviomies tottelee kuin kunnon lapatossu, vaikka ensin ärhenteleekin.

Verta valkoisessa

huoneessa

Tässä tarinassa murhataan tuhkatiheään, mutta taistelukohtauksia tai

retkottavia ruumiita ei nähdä, tyylikäs verilammikko kylläkin.

Macbeth tietää, että vasta varmuus takaa vallan, ja sitä varmuutta hän

etsii epätoivoisesti loppuun asti, murhaten uhkaajansa yksi toisensa

jälkeen, turhaan.

Viimeistään silloin, kun näytelmässä on edetty Rauhan ullakolle saakka ja

katumus nostaa päätään, Macbethissa ei ole enää jälkeäkään siitä urheasta

soturista, jonka miekan terä kerran sauhusi petturien verestä.

­·Annoin kiusaajalle kalleimpani. Sieluni, Macbeth suree.

Esko Keinäsen Macbethista löytyvät kaikki inhimilliset piirteet:

malttamattomuus, ahneus, kateus, raivo ja pelko. Etenkin pelko. Nähdessään

näkyjä omissa pidoissaan hänen silmänsä ovat kuin hurjuudessa uitetut.

Näyttelijäjoukossa on sekä ammattilaisia että amatöörejä, mutta esityksen

jälki on tasaista ja terävää. Hieman vanhahtavaksi ja osin runomittaan

jätetty kieli vaatii jonkin verran keskittymistä.

Rauha on

kuin linna

Näytelmän ideoijia voi vain onnitella oivalluksesta sijoittaa Macbeth

Rauhaan. Talo taipuu näköjään myös keskiaikaiseksi linnaksi. Erityisesti

ullakko on kuin tehty näyttämöksi, ja etenkin tähän näytelmään.

Portaissa kävely vie jonkin verran huomiota näytelmältä ja tekee

kohtauksien väliin taukoja, mutta ei kuitenkaan niin paljon, että se

rikkoisi kokonaisuuden. Katsojille vinkattakoon, että jalkaan kannattaa

panna reilut kengät, joissa on hyvä kävellä. Noin puolessatoista tunnissa

kävellään ja seisotaan, mutta saadaan toki istuakin.

Macbeth ei naurata, eikä se ole tarkoituskaan. Se ei ole kevyttä

kesäteatteria, vaan sakeaa syysteatteria. Ainoa nauru, jota tässä

esityksessä kuulee, on kammottavaa naurua.

SARI PULLINEN

Kuvateksti

Ahneuden synti. Ahneus ja vallanhimo ajavat Lady Macbethin (Donita

Lampinen) ja Macbethin (Esko Keinänen) perikatoon.

TEATTERI

¤·William Shakespearen tragedia Macbeth, esitykset Rauhan entisen

mielisairaalan käytävillä.

¤·Ohjaus Ulla Järnstedt.

¤·Pääosissa Macbethinä Esko Keinänen ja Lady Macbethinä Donita Lampinen.

¤·Muissa rooleissa Maija Vinho-Juutilainen, Marjo Isotalo, Katja Soininen,

Ilpo Ilves, Timo Lehto, Lauri Pispa, Petri Rautsiala, Antti Lampinen, Matti

Ojanen, Jani Hjerppe, Suvi Rautsiala, Sanna Ilonen. Ääninä Niko Kosonen,

Raisa Kekarainen ja Eve Toiviainen.

¤·Saksofonisti Juha Päiväläinen.

¤·Skenografia Laura Vesikko ja Pauli Parkkinen.

¤·Äänisuunnittelu ja toteutus Paavo Lampinen, Matti Ojanen ja Toni Viholainen.

¤·Valot Ilpo Ilves.

¤·Tuotanto ja markkinointi Katri Hintsanen ja työryhmä.

¤·Esitykset pe 5.9. klo 18 ja 21, la 6.9. klo 18 ja 21, su 7.9. klo 15 ja 18.

¤·Keskiaikaiset markkinat pe ja la klo 17, su klo 14.

Kirjoittaja:
Sari Pullinen