Entistä useampi päivähoitolapsi tarvitsisi apua ongelmiinsa

Diagnoosin saaneet erityislapset saavat tukea, mutta kasvava ”huolen harmaa vyöhyke” jää ilman.

ANNE KOTIHARJU

Joka viides päivähoidossa oleva lapsi tarvitsisi Lappeenrannassa tehdyn

selvityksen mukaan erityistä tukea. Varsinaisen erityislapsen ”diagnoosin”

on saanut kuitenkin vain 125 eli kuusi prosenttia päivähoitolapsista.

Erityisen tuen piirin ulkopuolelle jää koko ajan kasvava joukko. Näiden

lasten tilannetta ei ole resurssien puutteen vuoksi selvitetty tai

selvittely viivästyy. Arvion mukaan palveluihin tyrkyllä olevia on nyt 193

eli kaksi kertaa enemmän kuin vuonna 1997.

Päivähoitoväki kuvaa tätä joukkoa ja ilmiötä ”huolen harmaaksi vyöhykkeeksi”.

­·On iso joukko lapsia, joiden tuen tarve kyllä havaitaan päiväkodin

arjessa, mutta heidän kanssaan ei pystytä käynnistämään suunnitelmallisia

tukitoimia. Auttamistyö vaatii asenteen lisäksi taidollisia valmiuksia.

Päivähoidon kiireinen arki ei tarjoa auttamiseen välttämättä riittävästi

mahdollisuuksia. Erityistyöntekijäresurssitkaan eivät riitä, kuvailee

erityislapsiin keskittynyt päivähoidon kiertävä psykologi Maire Hirsilä.

Varsinaisten erityislasten määrä ei juuri vaihtele, vaan pysyy 125:n

paikkeilla. Syy on se, että käytettävissä olevat resurssit eivät riitä

ryhmän suurentamiseen. Päivähoitopalvelujen johtajan Eila Äikkään mukaan

Lappeenrannan erityislasten runsaan kuuden prosentin osuus vastaa

valtakunnallista tasoa.

Henkilökohtaisten

avustajien määrä puolittui

Päivähoidon kiertävinä erityistyöntekijöinä toimii yksi psykologi,

puheterapeutti sekä erityisopettaja.

Sosiaali- ja terveystoimen ensi vuoden budjettiesityksessä ehdotetaan

erityistyöntekijöiden määrän lisäämistä. Äikäs kuitenkin epäilee

suunnitelmien onnistumista.

­·Pitää toivoa, että jollain konstilla saataisiin parannusta. Tämä meidän

pieni erityispäivähoidon koneisto ei pysty nykyistä enempää lapsia

käsittelemään. Paljon jää ulkopuolelle sellaisia lapsia, joiden

tilanteeseen olisi hyvä puuttua jo tässä varhaisessa vaiheessa.

Sen lisäksi, että erityistyöntekijöitä on vähän, on erityislasten avustajia

vähennetty rajusti.

Avustajan saa nykyään entistä tiukempien kriteerien perusteella. Entisten

30 avustajan sijaan avustajia on nyt 17 lapsella.

Kun avustajia ei ole, muun henkilökunnan työpaineet lisääntyvät ja

kuntoutuksen tavoitteista on tingittävä.

­·Olisi tärkeää saada päivähoitoon koulupuolen tavoin vakituisia avustajia,

sanoo Hirsilä.

Vanhemmuuden ongelmat ja perheen kriisit näkyvät

Hirsilä korostaa päivähoidon arjen sujumista.

­·Ratkaisevaa on se lähityöntekijöiden osuus. Lapsiryhmien olisi oltava

riittävän pieniä. Jos päiväkodissa pysyy vakituinen väki eikä ole

poissaoloja, selvitään paremmin. Nyt vielä sijaisissa säästetään

Hirsilä toteaa, että neurologiset ongelmat, puheen ja kielen kehityksen

vaikeudet on helpompi viedä selvittelyssä eteenpäin. Sen sijaan puuttuminen

vaikeutuu, kun siirrytään sosiaalisten ongelmien puolelle.

­·Kun on kysymys lapsen käyttäytymishäiriöistä tai tunne-elämän

vaikeuksista ja jos siihen vielä kytkeytyy perheen kriisejä ja vanhemmuuden

ongelmia, on lähestyminen paljon hankalampaa. Päiväkodeissa ei varmasti

näitä asioitakaan vältellä, mutta se etenemisprosessi on mutkikkaampi.

Hirsilä kehuu päivähoitoväkeä erityisen venymiskykyiseksi ja työhön

sitoutuneeksi joukoksi.

­·Kun sitten tavoitteista joutuu tinkimään ja yksilöllisyydestä joustamaan,

uhkaa siinä jossain vaiheessa ehkä työntekijän uupumus.

Lähteenä käytetty myös Erityispäivähoidon toimintakertomusta

1.8.2002-31.7.2003

Erityislapset

¤·Varsinaisiksi erityislapsiksi lasketaan lapset, joiden kanssa on

työskennelty erityispäivähoidon tavoittein ja menetelmin (125 lasta).

Tavallisimmat kehitysongelmat ovat sosioemotionaaliset sopeutumisongelmat

(21), neurologisen kehityksen erityisvaikeudet esim, kielen kehitys (32),

psykomotorisen kehityksen tasainen viivästyminen tai kypsymättömyys (22),

kehitysvammaisuus (11) ja pitkäaikaiset sairaudet (11).

¤·Lisäksi päivähoidossa on sellaisia lapsia, joita ei ole määritelty

erityislapsiksi, mutta jotka ovat voineet sijoittua päivähoitoon

kasvatuksellisin tai sosiaalisin perustein tai joiden tuen tarve on

havaittu työskentelyssä lasten kanssa (193 lasta). tämän ryhmän ongelmat

liittyvät mm. vanhemmuuteen lähinnä mielenterveys- ja alkoholiongelmin

(22), perheen vaikeaan kriisitilanteeseen esimerkiksi avioerokriisiin,

kuolemantapaukseen tai perheväkivaltaan (40) sekä muuten vanhemmuuteen

(42). Lisäksi tarkemmin selvittämättömien kehitysongelmien ryhmässä oli 89

lasta.

¤·Kulttuuristen ja kielellisten syiden (esimerkiksi maahanmuuttajat) takia

erityistä tukea tarvitsevia lapsia on 82.

¤·Varsinaisista erityislapsista

35 on sijoitettu seitsemään päiväkotien integroituun erityisryhmään, viisi

kuhunkin tavallisten lasten joukkoon. Loput erityislapsista on sijoitettu

tavallisiin päivähoidon lapsiryhmiin. Tässä tapauksessa erityislapsi

saatetaan sijoittaa kahden lapsen paikalle, jos kriteerit täyttyvät. 16

erityislapsella on henkilökohtainen avustaja.

Lähde: Erityispäivähoidon toimintakertomus, sosiaali- ja terveysvirasto

Kirjoittaja:
Anne Kotiharju