Koulut vaihtavat tietoja ja oppivat

Vesiasiat ovat tärkeitä sekä suomalaisille että espanjalaisille.

HELENA SIPAKKO

Suomenniemen koululaiset saavat tämän lukuvuoden aikana kuulla mitä

miettivät skotlantilaiset, espanjalaiset, italialaiset ja tanskalaiset

lapset vedestä. Kaikille vesi on tärkeä asia, mutta joka maassa sitä ei ole

yhtä hyvin saatavissa.

­·Suomalaisille ja skotlantilaiselle vesipula ei merkitse samaa kuin

espanjalaisille, toteaa koulunjohtaja Markku Kukkonen.

Suomenniemellä on vieraita Comenius-hankkeessa mukana olevista kouluista.

Tavoitteena on lisätä yhteistyötä ja ymmärrystä eri maissa asuvien välillä.

Tanskalainen Minna Bojsen on hyvin innostunut asiasta ja uskoo lasten

oppivan paljon, kun yhteyttä pidetään luokittain monen eri maan kouluun.

Hän aikoo opettaa omille oppilailleen suomalaisia lauluja sekä sanontoja.

­·Hyvää päivää he ainakin oppivat sanomaan, lupaa Bojsen.

Tungelund skolen on yhteistyökumppaneista suurin, noin 400 oppilaan koulu.

Suomenniemeläiset ovat pienin, nyt oppilaita on 49.

Italialainen Mariagrazia Brancaleone kiinnitti huomiota siihen, että

samalla luokalla on eri ikäisiä oppilaita. Hänestä tämä on opettajille

haaste. Toisaalta pienessä koulussa on turvallista, ja kaikki tuntevat

toisensa.

­·Vanhempien kanssa on varmasti monenlaista yhteydenpitoa, mikä ei isossa

koulussa ole mahdollista, miettii Brancaleone.

Eurooppaa tutuksi

toisessa projektissa

Suomenniemeläiset ovat jo toista kertaa Comenius-projektissa.

”Eurooppalaisen sateenkaaren” alle he sijoittuivat vuosina 1999-­2001.

Mukana oli kreikkalainen, ruotsalainen ja englantilainen koulu.

Ranskalainen aloitti, mutta keskeytti vuoden päästä.

Nyt teemana on eurooppalaisten kulttuurien ja elämäntapojen kunnioittaminen.

Yhteistyö alkoi viime lukuvuonna, jolloin kouluissa tehtiin esityksiä

oppilaiden lähipiiristä, kotia ja asumista esitellen.

Tämä kouluvuosi menee veden ympärillä, ja seuraavana vuorossa ovat metsät.

­·Se onkin Suomenniemellä mieluinen aihe, toteaa Kukkonen.

Kortteja ja kirjeitä uusille kavereille

Kolmannen ja neljännen luokan oppilaita opettava Leena Halinen sanoo työtä

mielenkiintoiseksi ja haastavaksi. Etukäteen on mietittävä tarkoin, miten

aihetta valmistelee. Kertomuksia ja piirustuksia on lähetetty toisille

kouluille ja sieltä saatuja tutkittu tarkoin. Joulukortteja lähtee iso kasa

maailmalle.

Kuukausittain seurataan tarkoin toisten säätilaa. Kun Suomenniemellä on

paukkunut pakkaset, Espanjassa sää on ollut mitä lämpimin.

­·Opettajat auttavat viestien kirjoittamisessa, pieniä tervehdyksiä

opetellaan yhdessä.

Halinen on suomenniemeläinen paluumuuttaja ja toista vuotta koulussa. Hän

sanoo olevansa aika arka matkustelemaan yksin, mutta yhteistyöhanke antaisi

siihen hyvän mahdollisuuden.

Kuudesluokkalainen Iida Hujala on innostunut asiasta. Hän harmittelee, kun

ensi vuonna ei enää pääse mukaan, sillä suomenniemeläiset jatkavat

Savitaipaleelle seitsemännelle luokalle.

Hän on saanut kaksi kirjekaveria Ruotsista ja yhden Italiasta. Joskus

ajatuksia on vaihdettu sähköpostilla.

­·Ulkomaat kiinnostavat ja voisin lähteä vaikka vaihto-oppilaaksi, kertoo Iida.

HELENA SIPAKKO

Kuvatekstit

Kuvia mielialoista. Kolmas- ja neljäsluokkalaiset piirsivät maanantaina

sekä iloisen että surullisen kasvokuvan. Laura Vauhkonen keskittyi

aiheeseen tosissaan.

Terveiset perille. Minna Bojsen näyttää Markku Kukkoselle oppilaiden

piirustuksia, jotka hän toi tullessaan suomenniemeläisille.

Kirjoittaja:
Helena Sipakko