Sehän hymyilee kuin Mona Lisa

Korot kapsaa ja pylly pyörii, kun Aki ja Marko näyttelevät naisten vetimissä.

MATTI SAARELA

Näyttelijä Aki Honkatukia vetää peilin edessä silmäluomiinsa luomiväriä.

Homma luonnistuu kuin vanhalta tekijältä. Vieressä puvustaja Marja

Liukkonen värjää Marko Kurikan poskia punaiseksi. Näyttelijältä hyppy

roolista toiseen käy sujuvasti. Itseään meikkaavan Akin otteet ovat niin

luontevan oloisia kuin hän ei olisi ikänä muuta tehnytkään.

­·No kyllä tässä on ainakin oppinut ymmärtämään naisia paremmin. En enää

ihmettele, jos ihmiseltä, joka perkele haluaa koko ajan olla Hannele Laurin

näköinen, kuluu aikaa. Valmistautumien oluella pistäytymiseen kestää

valomerkkiin asti, Honkatukija kiroaa.

Aki ja Marko tietävät varmasti myös kysymättä, kummasta päästä leninki

kiskaistaan päälle. He näyttelevät parhaillaan Teatteri Imatran mainiossa

farssissa Vaimoni Maurice. Meikki peittää kasvot, peruukki pään ja

rintaliivien kupit toppauksilla. Mutta miten sitten miehen sisin käännetään

nurin ja näytelmän Mauricen vahva sisäinen ”naiseus” tuodaan näyttämölle?

­·Täytyy muistaa, että tämä on farssi Esikuvia löytyy paljon sekä elokuvan

että televisioviihteen parista. On Esa Pakarisen Impi Umpilampi, Vesa-Matti

Loirin Tyyne ja tietenkin ylitse muiden Billy Wilderin Piukat paikat,

Honkatukia vastaa.

Vaatteet saadaan teatterin pukuvarastosta ja naista esittävien miesten

eleet ovat jo populaarikulttuurin yhteistä kuvastoa. Paljon vaikeampaa on

naamioida aivot.

­·Kaikki lähtee tietenkin sitä, että me kunnioitamme naista. Ja kyllä me

miehet aina jotakin naisesta tiedetäänkin, vaikka hän onkin meille ikuinen

arvoitus, Honkatukia jatkaa.

­·Tietenkin tarkoitus on myös nostaa jonkinlainen peili katsomossa istuvan

naisen eteen. Uuno Turhapuro -elokuvissa suomalaisen mies nauraa itselleen.

Me olemme onnistuneet tässä farssissa, jos suomalainen nainen täällä nauraa

suomalaiselle naiselle. ­·Ainakin tuleva vaimoni tykkää siitä naisesta,

joka minä olen lavalla, Honkatukija päättää.

Honkatukija sipsuttelee näyttämöllä painovoimaa uhmaavien piikkikorkojen

päällä. Yli 90 kiloisten sarjassa painiva, 180-senttinen Kurikka joutuu

tyytymään aamutohveleihin, koska naisten kengännumeroista puutuu kokonaan

meille räpyläsankareille sopiva hyljekoko.

­·Kyllä tässä jollakin tavalla oppii ymmärtämään naisia. On monia ihan

konkreettisia asioita, rintaliivit, meikkaamiset sun muut hepenet, jotka

vaativat jos ei muuta, niin ainakin aikaa, Kurikka sanoo.

Kurikan mukaan kaikki yksityiskohdat ovat tärkeitä. Vaatetus tekee naisen.

­·Rooli alkaa vain jotenkin tulla sieltä, kun vetää nämä naisen vaatteet

päälle. Asiat ikään kuin napsahtavat paikoilleen. Meissä jokaisessa on

varmasti myös se feminiinin puolemme, hän jatkaa.

Kurikka vetää Mauricen roolinsa volyymilla ja kesken näytelmää tapahtuma

muodonmuutos miehestä naiseksi on suorastaan hätkähdyttävä. Se tapahtuu

kaiken lisäksi hetkessä, yhden vaihdon aikana. Näytelmässä myös näyttelevä

Sanna Ilonen meikkaa Kurikan naiseksi salamavauhtia kulissien takana.

­·Tässä näytelmässä Maurice on tavallaan mies koko ajan. Hän ei vaihda

roolia samalla tavalla kuin jossakin drag-show’ssa tehdään, Kurikka kertoo.

Farssi on näyttelijän kannalta vaativa laji. Ajoitusten pitää mennä ihan

nappiin, jotta yleisössä kytevän naurupommin saadaan räjähtämään.

­·Sitä se on, mutta samalla farssin tekeminen on hyvin antoisaa, Kurikka sanoo.

MIKA STRÁNDEN

Kuvatekstit

Salaperäinen hymy. Aki Honkatukija ja Marko Kurikka kohtaavat toisensa

näyttämöllä tyttöjen vetimissä.

Miehestä otetaan mittaa. Irti-teatterin kasvatti Aki Honkatukia ja

Pieksämäeltä syksyllä Imatralle kiinnitetty Marko Kurikka.

Vaimoni Maurice. Marko Kurikka omenaisena naisena.

Kirjoittaja:
Matti Saarela