Tietokoura haluaa laajentua, mutta ei velaksi

Toimitusjohtaja Jukka Kopra yrittää sovittaa yhteen yrittämisen, perhe-elämän ja politiikan.

OUTI SALOVAARA

Olipa onni, että UPM:n Kaukaan tehtaat eivät palkanneet diplomityötä Kaukaalle tehnyttä Jukka Kopraa vakituisiin töihin 1996. Muuten Tietokoura Oy:tä ei ehkä olisi olemassakaan.

­·Into yrittäjäksi oli kova, ja kun Kaukaallakaan ei silloin ollut vakituisia hommia, perustin toiminimi Tietokouran, kertoo Kopra yrityksen taustoista.

Internetpohjaisia tietojärjestelmiä tekevän yrityksen palkkalistoilla on nykyisin kuusi ihmistä, ja tavoitteena on kasvaa edelleen. Velkaa Kopra ei halua ottaa, vaan hän haluaa rahoittaa kasvun kassaan kilisevällä rahalla.

­·Meiltä on turha odottaa mitään kuprua, hän viittaa alalla tapahtuneeseen kuplan puhkeamiseen takavuosina.

Kasvua haetaan myös tehokkaammalla myynnillä. Myyntipäälliköksi on kasvamassa ja kouluttautumassa Lappeenrannan ammattikorkeakoulusta insinööriksi valmistunut Antti Hyppänen, joka tähän saakka on ollut Tietokourassa ohjelmistosuunnittelijana.

Kolmatta vuotta Tietokourassa työskennellyt Hyppänen on Kopran mukaan synnynnäinen myyntitykki.

­·On suuri etu, että on itse ollut tekemässä ohjelmistoja, joita ryhtyy myymään, ennakoi Hyppänen myyntipäällikköyttään.

Kareltekilla on muita

etuja kuin edullisuus

Tietokoura on ollut Kareltekissa jo vuosia. Kareltek ei ole halpa paikka verrattuna esimerkiksi kaupungin keskustaan, mutta sen hyviä puolia ovat Kopran mielestä muun muassa postituspalvelut, neuvottelutilat, Kurniekka-ruokala, saman alan yritysten läsnäolo sekä ohjelmistoyritykselle tärkeä tehokas runkoverkkoyhteys, jolla voi hyvin huolehtia satojen asiakkaiden ohjelmistoista.

Alan pienten yritysten yhteistyötä ja verkottumista voisi Kopran mielestä lisätä. Hän onkin käynyt juttelemassa asiasta muille Kareltekin yrityksille.

­·Jos tällainen ajattelu yleistyisi, voisimme myydä enemmän pääkaupunkiseudulle ja kansainvälisesti kuin nyt yksin teemme, Kopra sanoo.

Valitusvirttä yrittämisen vaikeudesta ei häneltä kuule.

­·Yrittäminen on elämäntapavalinta, joka sopii minulle. Siinä pitää sietää epävarmuutta siitä, onko tilille tulossa palkkaa kolmen kuukauden kuluttua, sanoo Kopra.

­·Ainahan asiat tietysti voisivat paremmin. Sellainen vieno toive olisi, ettei pk-yritysten maksuja ja veroja nostettaisi.

Neuvostoliitto antoi

innon politiikkaan

Jukka Kopra istuu toista kautta Lappeenrannan valtuustossa. Politiikasta hän innostui teini-iässä 1980-luvulla, jolloin Neuvostoliiton vastustaminen oli rakuunapataljoonan komentajan pojan mielestä itsestäänselvä asia. Kokoomus oli Kopran mielestä paras puolue kyseisen tavoitteen ajamiseen.

Puolueen nuorisotoiminnassa Kopra oli jonkin verran mukana, ja jossain vaiheessa kaverit saivat hänet ylipuhuttua eduskuntavaaliehdokkaaksi. Parlamenttiin Kopra ei päässyt, mutta mukava kokemus innosti hänet kunnallispolitiikkaan.

Neuvostoliittoa eli alkuperäistä poliittista innoittajaa ole enää olemassakaan.

­·Venäjällä on maailman suurimmat luonnonvarat. Meidän pitäisi tehdä sen kanssa mahdollisimman paljon bisnestä ja yhteistyötä, sillä tulevaisuudessa Venäjällä on valtavat markkinat, sanoo Kopra nyt.

Hänen mukaansa politiikan ja yrittämisen yhteensovittaminen on aika vaikea yhtälö, kun kaiken lisäksi perhekin eli vaimo ja 1,5-, 4- ja 6-vuotiaat lapset vaativat aikaa. Vapaa-ajan ongelmia ei ole, koska vapaa-aikaakaan ei ole.

­·No, metsästämässä pyrin käymään metsästysaikoina, Kopra toteaa.

Sinkkuna elelevällä Antti Hyppäsellä vapaa-aikaa on eri malliin. Hänet voi löytää vaikkapa salibandya pelaamasta tai elokuvia katselemasta.

MIKA STRANDÉN

Kuvateksti

Myyntityöhön potkua. Antti Hyppänen (oik.) kouluttautuu myyntipäälliköksi ja keventää Jukka Kopralla ollutta vastuuta myynnistä.

Tietokoura Oy

¤·Tampereen teknillisestä korkeakoulusta valmistunut Jukka Kopra perusti yrityksen 1996.

¤·Toiminimi muuttui osakeyhtiöksi 1999.

¤·Liikevaihto 2002 noin 300·000 euroa ja tulos voitollinen.

¤·Omistajat: Jukka Kopra 66 %, Komartek Oy 25 %, Mannet International Ltd. 5 %, Juha Myllys 3 %, Juho Musakka 1 %.

¤·Tuotteet: Internet-teknologiaan perustuvat tietojärjestelmät eli www-sovellukset ja www-sivustot.

¤·Tietokoura on esimerkiksi tehnyt Lappeenrannan kaupunginteatterille liittymän lippukassaohjelmiston.

¤·Asiakkaita mm. Komartek, Digia, Fortum, UPM, Stora-Enso, M-Real.

¤·Toimisto Lappeenrannan ohella myös Helsingissä Komartekin tiloissa.

Kirjoittaja:
Outi Salovaara