SARI PULLINEN
Samaan aikaan, kun kuutostietä peruskorjattiin Ahvenlammen ja Muukon
välillä, rakennettiin Joutsenonkankaalle sähkölinjan alle uusi
kestopäällystetty Raviinitie. Tätä Lappeenrannan Muukon ja Joutsenon
Lampikankaan välillä kulkevaa tietä ei tällä hetkellä hoida kukaan, eikä
sillä ole käyttöäkään. Kiertotieksikään sitä ei tarvita, sillä jos
kuutostiellä tapahtuu onnettomuus, liikenne ohjataan Ilottulantielle.
Syksyllä pidetyssä tietoimituksessa Raviinitien ylläpitäjäksi nimettiin
Saarnialan yksityistien hoitokunta. Se ei kuitenkaan halua ottaa tietä
hoitaakseen ja on tehnyt asiasta valituksen Mikkelin käräjäoikeuteen.
Maat tien alla kuuluvat pääasiassa Lappeenrannan kaupungille ja Joutsenon
kunnalle. Molemmat kunnat ovat sitä mieltä, että tien hoidon tulisi kuulua
tiehallinnolle.
·Tie rakennettiin tulevaa maankäyttöä sekä tilojen tieyhteyksiä varten,
sillä kuutostien peruskorjauksen yhteydessä katkaistiin Saarnialan
yksityistien liittymä kuutostielle, selvittää Kaakkois-Suomen tiepiirin
rakennusmestari Hannu Moilanen.
Tie on rakennettu voimalinjan viereen, jotta siitä olisi mahdollisimman
vähän haittaa maankäytölle. Tie on tässä vaiheessa yksityistie, ja kun
maankäyttö kehittyy, sen voi muuttaa yleiseksi tieksi.
·Toivoisimme, että nyt perustettaisiin yksityistien hoitokunta, jossa
olisivat mukana Lappeenranta ja Joutseno. Teimme tiestä erittäin
korkeatasoisen, jotta se olisi otettavissa laajempaankin käyttöön helposti,
Moilanen sanoo.
Hän tarkentaa, ettei tietä ole tarkoitettu läpikulkuliikenteeseen vaan
nimenomaan maanomistajien käyttöön. Yksityistien hoitokunta pystyy
halutessaan rajoittamaan tien käyttöä.
”Roskaajien ja rattijuoppojen tie”
·Raviinitietä ei kukaan ole pyytänyt eikä sitä kukaan tarvitse. Se olisi
meille aivan turha rasite, Saarnialan yksityistien hoitokunnan
puheenjohtaja Kari Rantanen kritisoi.
·Käytämme nyt Lappeenrannan suuntaan mennessämme Muukonkankaantietä ja
Joutsenon suuntaan ajaessamme Punnankylän ja Parjalan teitä.
·On liikaa vaadittu, että me rupeaisimme siitä huolehtimaan, sillä ei
meillä ole asvalttitien hoitamiseen tarvittavaa kalustoa. Se on korkeaksi
tehty, eikä liittymissä ole huomioitu nelivetoajoneuvoja. Päällyste murenee
niiden alta.
Rantanen pelkää myös, että tiestä tulee ”roskaajien ja rattijuoppojen
luvattu tie”. Hänestä tien hoito kuuluisi luonnollisesti tiehallinnolle.
Lausunnossaan Mikkelin käräjäoikeudelle Lappeenrannan kaupunki myötäilee
Saarnialan yksityistien hoitokunnan näkemyksiä ja katsoo, että tie olisi
pitänyt toteuttaa yleisenä moottoritien rinnakkaistienä, koska tieosalla ei
ole asutusta ja se palvelee pääasiassa läpikulkuliikennettä. Joutsenon
kunnanhallitus on samaa mieltä.
Asia lienee esillä jatkossa ainakin kuutostien nelikaistaosuuden
tietoimituksessa, joka pidetään ensi kesänä.
SARI PULLINEN
Kuvateksti
Tyhjä tie. Kari Rantanen on sitä mieltä, että ainakaan Saarnialan väki ei
Raviinitietä tarvitse, joten sen ei tarvitse sitä hoitaakaan.