ESA VILENIUS
Toijansalmen sillalle nousevat luiskat alkavat maansiirron osalta olla
valmiina. Parhaillaan valmistellaan sillan kahden 13,5 metriä korkean
betonisen pystytuen valua.
Sillan on sopimuksen mukaan määrä olla valmiina tämän vuoden loppuun
mennessä. Diplomi-insinööri Pasi Hukkanen Kaakkois-Suomen tiepiiristä
kertoo urakoitsijan vauhdin olevan sellainen, että silta voi olla valmiina
syyskuun loppuun mennessä.
Työmaan vastaava mestari Reino Humalajoki ei halua luvata tarkkaa
aikataulua, vaan pitäytyy sopimuksen mukaiseen ”vuoden loppuun.”
Urakoitsija kyllä hänen mukaansa pyrkii niin nopeaan valmistumisen kuin
mahdollista.
Toijansalmen silta on jännitetty kotelopalkkisilta. Betonitukien päälle
tulevat teräksiset telinerakennelmat, joiden päälle valetaan sillan kansi.
Kansibetonin sisällä on putket, joihin valun kuivuttua ujutetaan
jännitettävät teräsvaijerit.
Silta on ajolinjassa suora. Se on tuettu penkereiden lisäksi betonisilla
pystytuilla, jotka valetaan kummallekin rannalle kalliopohjalle. Vaikeutta
siltarakenteisiin tuo pitkähkö jänneväli ja korkeus. Tukien väli on 120 ja
tukien ja maavallin 65 metriä.
Sillalle tulee alikulkukorkeutta 18,5 metriä. Suurella korkeudella
ennakoidaan myös mahdollista Kutilan kanavan rakentamista.
Hienot sillat,
vanhat tiet
Toijansalmen sillan kokonaishinta on noin 3,2 miljoonaa euroa. Hintaan
sisältyy myös siltaa lähestyvän tien uusiminen kummaltakin puolelta.
Taipalsaaren kirkonkylän puolelta tulee myös uusi liittymä. Jyrkät mäet
poistuvat.
Silta kohentaa liikenneyhteyksiä Vehkataipaleen ja kirkonkylän välillä
tuntuvasti. Samassa suunnassa myös Vehkataipaleen silta ja edelleen
Luukkaansalmen silta ovat moderneja siltoja. Niiden välisille tieosuuksille
ei ole kuitenkaan suunnitelmissa tehdä suuria parannuksia. Tavallaan
vanhat, mutkaiset tiet jäävät hieman eriparisiksi siltoihin verrattuna.
Kaakkois-Suomen tiepiirin tiejohtaja Antti Rinta-Porkkusen mukaan raha on
tässäkin asiassa huomattavan rajoittava tekijä.
Parhaillaan tiepiirillä on menossa Valtatien kuuden tasoristeyksiä
korvaavien siltojen rakentaminen Saaramaalla ja Utissa.
Tänä vuonna alkaa Lammin uuden sillan rakentaminen Valkealan ja Jaalan
välillä. Toijansalmen lossin tulevasta sijoituksesta ei vielä ole tietoa.
Losseja on pääasiassa Lounais- ja Itä-Suomessa. Niiden kierrätys on
hoidettu pitkälle Turun tiepiiristä käsin. Lossikalusto alkaa olla jo melko
ikääntynyttä. Uusia losseja tuskin enää rakennetaan yleisille teille.
ESA VILENIUS
Kuvatekstit
Maisemasilta. Toijansalmen silta nousee parinkymmenen metrin korkeuteen
veden pinnasta.
Lossi kierrätykseen. Toijan lossin tuleva sijoituspaikka ei ole vielä tiedossa.