Toijansalmen silta on valmistumassa etuajassa

Pystytukien valun valmistelu on meneillään.

ESA VILENIUS

Toijansalmen sillalle nousevat luiskat alkavat maansiirron osalta olla

valmiina. Parhaillaan valmistellaan sillan kahden 13,5 metriä korkean

betonisen pystytuen valua.

Sillan on sopimuksen mukaan määrä olla valmiina tämän vuoden loppuun

mennessä. Diplomi-insinööri Pasi Hukkanen Kaakkois-Suomen tiepiiristä

kertoo urakoitsijan vauhdin olevan sellainen, että silta voi olla valmiina

syyskuun loppuun mennessä.

Työmaan vastaava mestari Reino Humalajoki ei halua luvata tarkkaa

aikataulua, vaan pitäytyy sopimuksen mukaiseen ”vuoden loppuun.”

Urakoitsija kyllä hänen mukaansa pyrkii niin nopeaan valmistumisen kuin

mahdollista.

Toijansalmen silta on jännitetty kotelopalkkisilta. Betonitukien päälle

tulevat teräksiset telinerakennelmat, joiden päälle valetaan sillan kansi.

Kansibetonin sisällä on putket, joihin valun kuivuttua ujutetaan

jännitettävät teräsvaijerit.

Silta on ajolinjassa suora. Se on tuettu penkereiden lisäksi betonisilla

pystytuilla, jotka valetaan kummallekin rannalle kalliopohjalle. Vaikeutta

siltarakenteisiin tuo pitkähkö jänneväli ja korkeus. Tukien väli on 120 ja

tukien ja maavallin 65 metriä.

Sillalle tulee alikulkukorkeutta 18,5 metriä. Suurella korkeudella

ennakoidaan myös mahdollista Kutilan kanavan rakentamista.

Hienot sillat,

vanhat tiet

Toijansalmen sillan kokonaishinta on noin 3,2 miljoonaa euroa. Hintaan

sisältyy myös siltaa lähestyvän tien uusiminen kummaltakin puolelta.

Taipalsaaren kirkonkylän puolelta tulee myös uusi liittymä. Jyrkät mäet

poistuvat.

Silta kohentaa liikenneyhteyksiä Vehkataipaleen ja kirkonkylän välillä

tuntuvasti. Samassa suunnassa myös Vehkataipaleen silta ja edelleen

Luukkaansalmen silta ovat moderneja siltoja. Niiden välisille tieosuuksille

ei ole kuitenkaan suunnitelmissa tehdä suuria parannuksia. Tavallaan

vanhat, mutkaiset tiet jäävät hieman eriparisiksi siltoihin verrattuna.

Kaakkois-Suomen tiepiirin tiejohtaja Antti Rinta-Porkkusen mukaan raha on

tässäkin asiassa ”huomattavan rajoittava tekijä”.

Parhaillaan tiepiirillä on menossa Valtatien kuuden tasoristeyksiä

korvaavien siltojen rakentaminen Saaramaalla ja Utissa.

Tänä vuonna alkaa Lammin uuden sillan rakentaminen Valkealan ja Jaalan

välillä. Toijansalmen lossin tulevasta sijoituksesta ei vielä ole tietoa.

Losseja on pääasiassa Lounais- ja Itä-Suomessa. Niiden kierrätys on

hoidettu pitkälle Turun tiepiiristä käsin. Lossikalusto alkaa olla jo melko

ikääntynyttä. Uusia losseja tuskin enää rakennetaan yleisille teille.

ESA VILENIUS

Kuvatekstit

Maisemasilta. Toijansalmen silta nousee parinkymmenen metrin korkeuteen

veden pinnasta.

Lossi kierrätykseen. Toijan lossin tuleva sijoituspaikka ei ole vielä tiedossa.

Kirjoittaja:
Esa Vilenius