Järettömän tosissaan

Kotiteollisuuden uskottavuus kestää naurettavuudet.

EEVA SEDERHOLM

Voiko tämän katu-uskottavampaa porukkaa olla? Pitkätukkainen, kaljupäinen

sekä partasuinen äijä soittavat kovalla karua musiikkia, jossa lauletaan

synkistä asioista. Keikoilla herjataan yleisöä ja lauseet välimerkitetään

kirosanoilla.

Mutta imagollisesti Kotiteollisuus-yhtye tekee kyllä itsemurhaa. Antaa

lausuntoja karjalaisjunttien murteella pitkin pääkaupunkia, ja poseeraa

pitkät kalsarit jalassa leveässä haara-asennossa valtakunnan rokkipoliisien

julkaisussa.

Miten on mahdollista, että raskaan rokin puritaaninen yleisö pitää

lappeenrantalaislähtöisiä pellejä edelleen ominaan?

­·Myö ollaan siitä hyvässä asemassa, että ollaan saatu tehdä mitä halutaan,

ja silti porukka on, että ”hyvä meininki”, Jouni Hynynen myhäilee. Hän on

toiminut viimeaikoina yhtyeen äänitorvena paitsi laulajana, myös

lausuntojen antajana.

­·Kun mennään isommalle kirkolle käymään, meiät otetaan hyvin vakavasti,

hän vakuuttaa.

Salaisuus on järkkymätön itseluottamus. Hynysen mukaan Helsingissä ollaan

äimänä, kun joku ei häpeile itsensä nolaamista.

Tavallaan yhtye oli onnekas, kun menestys ei tullut heti parikymppisenä,

sillä nyt miehillä on pokkaa olla omalaatuisia. Monissa nuoremmissa

bändeissä Hynynen näkeekin erilaisen taustan.

­·Haistan kilometrin päähän sen pienen epävarmuuden.

Uus-Lavola yhdisti

Suhtautuminen pääkaupunkiseudulla on muuttunut muutaman viime vuoden

kuluessa. Jos aiemmin sanottiin, että ”tuolta tulee ne maalaisjuntit” nyt

sanotaan että ”tuolta tulee ne vitun kovat juntit”.

Enää toimittajat eivät kiinnitä alati huomiota murteen puhumiseen, ja jos

kiinnittävät, niin myönteisessä mielessä. Hynysen mukaan useampi kuin yksi

mediatapaaminen on päättynyt siihen, että haastattelija on huomaamattaan

alkanut käyttää karjalaisten persoonapronomineja.

Hynystä, Janne Hongistoa ja Jari Sinkkosta on esitelty yhdessä jos

toisessakin valtakunnan tiedotusvälineessä lappeenrantalaisyhtyeen

tittelillä. Kokoonpanon tiet kohtasivatkin aikanaan Uus-Lavolan

ala-asteella. Hynynen hukkasi omien sanojensa mukaan nuoruutensa pinkomalla

pitkää matkaa Lappeenrannan Urheilu-Miehissä, ja bändi pistettiin pystyyn

vasta armeijakokemusten jälkeen vuonna 1991.

Neljän ensimmäisen levyn ajan Hynynen huhki yhteiskuntakelpoisia töitä

Lappeenrannan keskussairaalan psykiatrisella osastolla

koulunkäyntiavustajana, kunnes tajusi pyhittää työaikansa musiikin tekemiseen.

Nykyisin laulaja on ainut, joka vielä asuu Lappeenrannassa. Sinkkonen

muutti kivikylään Ylämaalle ja Hongisto asuttaa vanhaa asemarakennusta

Tohmajärvellä. Keikkabussi käynnistyy yleensä Imatralla, ja viimeisin levy

äänitettiin Tohmajärvellä.

Tonttipaikka Saimaalta

Hynynen ei ole missään vaiheessa kokenut tarvetta muuttaa pikkukaupungista

parempiin seurapiireihin. Hänen mukaansa täällä voi rauhassa keskittyä itse

asiaan eli musiikkiin, kun houkutusta jokapäiväiseen baarissa notkumiseen

ei ole. Siellä näkee kuitenkin aina samat naamat.

Pääkaupungissa selkään taputtelijoita ja kaljan tarjoajia riittäisi.

Hynynen epäileekin, että olisi ihmisraunio, jos olisi parikymppisinä asunut

Helsingissä ja bändi olisi ollut yhtä kovassa nosteessa kuin nyt.

Kotikaupungissa hihat ovat silti välillä kyteneet, jos eivät ihan palaneet.

Viimekesäinen kärhämä Lappeenranta Festivalsin järjestäjien kanssa saa

Hynysen edelleen ärsyyntymään, vaikka asia sovittiin saman tien.

Kotikaupungin tapahtumajärjestäjien kun ei ammattimuusikon mukaan kuulu

saada liioiteltuja kotiseutualennuksia.

Idols-kilpailun jälkeistä hässäkkää Hynynen seurasi hymyssä suin.

­·Kyllä miuta nauratti ihan helvetisti, kun Markku Andersson kiherteli

Hanna Pakarisen vierellä lehden kuvassa kuin pikkupoika.

Uskottavuusasioiden kanssa tasapainoileva rokkibändi ei kaupungilta

kannuksia kaipaile. Paitsi ehkä Emma-pystien jälkeen.

­·Jos myö se jostain sarjasta pokataan, on se tonttipaikka Saimaan rannalta

saatava, Hynynen vinoilee.

Räkämusiikin jatkajat

Suomessa ja erityisesti Lappeenrannassa synkistelymusiikki on perinteisesti

uponnut kansaan. Hynynen kokeekin olevan sekä perinteen jatkaja että uusien

jatkajien innoittaja.

­·Mie muistan lapsuuden mummolan matkat, kun pikku-Jouni istui auton

takapenkiltä ja kasetilla soi Reijo Kallio. Sieltä se ahistus kumpuaa.

Suomi iskelmä jos joku on surkeeta ruikutusta.

Toisaalta Hynynen uskoo Kotiteollisuuden olleen yksi innoittaja

räkämusiikin jalanjäljissä tarpovalle nuoremmalle lappeenrantalaispolvelle.

Kotiteollisuus kahmi kannatusta Suomen rocklehtien vuosiäänestyksissä.

Seuraava tiedotusvälineiden kiinnostusta herättävä kisa käydään, kun Suomen

Ääni- ja kuvatallenne tuottajat ÄKT jakaa Emma-palkintoja 21. helmikuuta.

Hynynen on epäileväinen: ottaako kaupallisen puolen ehdokkuudet kunniana

vai huolestuttavana merkkinä ladulta lipsumisesta?

Musiikillisesti hän ei kuitenkaan koe antaneensa periksi piiruakaan.

Levy-yhtiö ei ole puuttunut missään vaiheessa tekstiin tai sävellyksiin.

­·Jos pehmenemistä on tapahtunut, se on tullut äijien ikääntymisen myötä,

Hynynen sanoo.

­·Isäukko kyseli aikoinaan: ”Tarviiko sitä aina tolleen huutaa? Eikö sitä

vois välillä laulaa kauniistikin?” Ehkä nyt sit lauletaan välillä vähän

kauniimminkin.

MIKA STRANDÉN

EMMI KAARNA

Kuvatekstit

Juuret. Jouni Hynysen mukaan hänet aivopestiin lapsena suomalaisen iskelmän

synkkyydellä.

Ähtäriin. Jari Sinkkosen, Janne Hongiston ja Jouni Hynysen keikkakuljetus

lähti perjantaina Lappeenrannan kirjastoaukiolta kohti Länsi-Suomea.

Perin suomalaista. Kotiteollisuus innoittaa tulevia sukupolvia

räkämusiikin jalanjäljille.

Kirjoittaja:
Eeva Sederholm