Kiitävien autojen kuskit eivät hievahda

Pienoissähköautoilu on mitä vähäeleisin autourheilulaji.

ETTI KANTOLA

Lappeenrannassa käydään viikonloppuna yhdet maailman kovatasoisimmista

kansallisista kilpailuista. Laji on pienoissähköautoilu.

Huone on ahdettu lähes täyteen nelikymmenmetristä rataa. Seinustalle mahtuu

kahdeksan kilpailijaa, jotka eivät äkkiseltään näytä tekevän mitään. Silmät

kuitenkin seuraavat autoja ja sormi käy nopeudensäätimen liipaisimella.

Kuuluu vinkunaa ja kitinää, pärinä ja pakokaasu puuttuvat.

Pienoissähköautoilun periaate on sama kuin tavallisen autoradan. Kämmenelle

sopivat autot etenevät kilpaa mutkia, kurveja, suoria, kallistuksia ja

kaarteita yhdistelevää väylää. Urassa kulkevaa autoa ei ohjata, mutta

kilpailija käskyttää sitä mahdollisimman vauhdikkaaseen etenemiseen

moottorin nopeutta säätämällä.

Insinöörin

unelmaharrastus

Auton ulkokuori on tarkka kopio urheiluautosta. Konepellin alla on

kuitenkin toisenlaista. Pienoissähköautossa ei oikeastaan ole konepeltiä.

Kun muovikorin irrottaa, jäljelle jää runko ja moottori. Moottori on

sormenpään kokoinen. Auto näyttää yksinkertaiselta, mutta

säätömahdollisuuksia riittää kuten isommissakin.

Kilpailijoille laji on ehdottomasti urheilua. Vaikka ajaminen ei kysy

kuntoa, auton rakentaminen vaatii sitäkin enemmän. Nuorimpia kilpailijoita

lukuun ottamatta harrastajat pyrkivät yleensä valmistamaan ajopelinsä itse

käsityönä. Kehittely, testaus ja huolto vievät aikaa enemmän kuin monessa

muussa autoilulajissa. Pienoisradalle valikoituu paljon korkeasti

koulutettuja miehiä ja etenkin insinöörejä.

­·Jopa kolmasosa kilpailijoista on diplomi-insinöörejä tai opiskelijoita,

kilpailunjohtaja Matti Fyhr Anjalankosken Urheiluautoilijoista arvelee.

Auto rakennetaan aina radan, oman ajotyylin ja mieltymysten mukaisesti.

Hyvä työ palkitaan paitsi vauhtina myös helpotuksena huoltotöissä. Tässä

kilpailumuodossa kalusto kestää useimmiten maaliin saakka.

Rakentelun rooli näkyy myös kilpailupaikalla Lappeenrannan

seurakuntakeskuksessa. Kunkin kilpailijan varikko kulkee mukana pienessä

matkalaukussa, jonka sisältö on aseteltu pikkutarkasti pöydälle. Varaosat

mahtuvat kämmenen kokoiseen rasiaan.

Tärkeimmät varusteet ovat juotoskolvi, pienoisporakone, mittavälineet ja

teholähde moottorin testaukseen. Kalusto vastaa kellosepän työvälineitä.

Vauhtia,

muttei vaaraa

Radalla ajaa kerrallaan kahdeksan kilpailijaa. Finaalissa jokainen etenee

kutakin uraa viisi minuuttia. Viisiminuuttisten välissä on parin minuutin

tauko, jolloin asemia vaihdetaan.

Ajajia enemmän kilpailun aikana liikuntaa saavat nostajat, joita on radan

joka pätkällä. Nostaja toimii, kun auto ajaa ulos uraltaan. Puuha on

tarkkaa, sillä ajoneuvo pitää saada mahdollisimman nopeasti muita

kilpailijoita häiritsemättä takaisin omalle uralleen.

Pienoissähköautoilua mainostetaan halvimmaksi ja turvallisimmaksi

autourheiluksi. Siitä on myös iloa siinä missä mistä tahansa muustakin.

­·Olen saanut harrastuksen kautta ammatin, kielitaitoa, päässyt

matkustamaan ja oppinut tekniikkaa ja kädentaitoa, summaa Fyhr,

kolminkertainen maailmanmestari.

Lauantaina alle 12-vuotiaiden suomenmestariksi ajoi Olli Kantamaa, toiseksi

Janne Kuusinen ja pronssia sai Markus Aallonen. Muiden sarjojen mestaruudet

ratkaistaan sunnuntaina.

PEKKA HÖLKKI

Kuvatekstit

Monta kilometriä. Nuorimmillekin finalisteille kertyi

suomenmestaruuskisoissa reippaasti ajomatkaa. Kamppailemassa Tomi Sorsa

(oik.), Juho Kiviniemi, Janne Kuusinen, Sami Mairue, Olli Kantamaa, Arttu

Salomaa ja Markus Aallonen.

Varikolla. Laihian Urheiluautoilijoiden Niklas Leppilahti huoltaa autonsa

takapään akselia. Autotallia ei tässä operaatiossa tarvita.

Pienoissähköauto

¤·Kiihtyy nollasta sataan reilusti alle puolen sekunnin.

¤·Huippunopeus Lappeenrannan hitaalla radalla 120 km/h. Yksi kierros kestää

nopeimmillaan alle 3,7 sekuntia.

¤·Auto painaa kananmunan verran, noin 65 g.

¤·Moottorin paino on 10­20 g, huipputeho 1 hv.

¤·Jopa yli 200 000 kierrosta minuutissa.

¤·Valmiin kilpa-auton saa 300 eurolla. Osat ovat halvemmat. Nopeudensäädin

maksaa edullisimmillaan 50 euroa.

Kirjoittaja:
Etti Kantola