Kaukaalla on tehty Saksaan maailman suurimmat paperirullat

Superjumborulla kuljetaan junarahtina ovelta ovelle.

ESA VILENIUS

UPM-Kymmenen Kaukaan tehtailla on muutaman kuukauden ajan tehty maailman suurimpia paperirullia. Itse rullien tekeminen ei ole ollut mikään erikoinen juttu, vaan niiden pakkaaminen, käsittely ja lastaus. Tuotantoyksikön johtaja Pertti Pärnäsen mukaan suurten rullien valmistaminen on vaatinut miljoonien eurojen investoinnit käsittely- ja kuljetuslaitteisiin. Kuluvalla viikolla tehtaalle on tulossa erikoisrakenteinen trukki näitä rullia varten.

Kaukaslaisten superjumborullaksi ristimä, 4,32 metriä pitkä ja 6,6 tonnia painava rulla on reilusti yli puolet paperikoneen ajoleveydestä.

Kaikkiaan tällaiselle rullalle mahtuu jopa kymmenen hehtaaria lwc-paperia.

Rullat kuljetaan junarahtina vaaka-asennossa ensiksi Turkuun, jossa vaunuihin vaihdetaan telit. Sieltä lasti matkaa tilaajalle, nürnbergiläisille Maul-Belserin painotalolle samassa vaunussa.

Saksaan on jo toimitettu kaksi rullaa. Rullia ei enää Saksassa voitaisi toimittaa rautateillä pystyasennossa kuten muita paperirullia. Matalimmat sillat alkaisivat tulla vastaan.

Pärnäsen mukaan UPM haluaa olla mukana asiakkaansa kehitystyössä. Painotalo ottaa syksyllä käyttöön maailman leveimmän painokoneen. Samankokoisten koneiden rakentamisesta on puhuttu myös Englannissa, mutta Maul-Belserin kone on tällä hetkellä ainut rakenteilla oleva. Se valmistuu lokakuussa. Toinen samanlainen kone käynnistyy ensi keväänä.

Yksi kone voi käyttää vuodessa noin viidenneksen suuren paperikoneen, esimerkiksi Kaukaan kakkoskoneen, tuotannosta.

Superjumborullaa esiteltiin äskettäin kansainvälisillä painoalan messuilla. Se herätti suurta huomiota.

Leveillä painokoneilla tavoitellaan kustannustehokkuutta. Maul-Belser painaa lwc-paperille muun muassa aikakauslehtiä ja myyntiluetteloita.

Aiempi suuri hyppäys oli siirtyminen noin 3,6 metriä leveisiin rulliin. Pärnänen muistelee kuinka niitä päiviteltiin. Hän uskoo, että yli nelimetriset rullat ovat tulleet jäädäkseen. Rullien tarkat koot määräytyvät paperiarkkien koon mukaan. Superjumborullaa ajettaessa Kaukaan koneelta tulee sen lisäksi hyvin käyttökelpoinen kolmimetrinen rulla.

ESA VILENIUS

Kuvateksti

700 euroa tonni. Lwc-paperin varastossa varaston päivämestari Antti Kainiemi ja tuotantoyksikön johtaja Pertti Pärnänen.

Kirjoittaja:
Esa Vilenius