Elämänä TEATTERI

Lappeenrantalaisnuoria pitkään ohjannut Maria Fomin suuntaa uusiin näytöksiin.

TUULI LEHTO

Lappeenrannan nuorisoteatteri Peränurkan esitys Koko kaupungin Vinski on

kerännyt paikalle paljon lapsia ja aikuisia. Yleisön joukossa näkyy

ilahduttavasti tavallista enemmän poikia ja miehiä. Perheiden ja lasten

lisäksi katsomossa istuu keskiviikkoiltana muutamia nuorten aikuisten

porukoita.

Lapset tuijottavat näytelmää innostuneina. Hauskoissa kohdissa

varautuneemmat aikuisetkin purskahtelevat nauruun.

Näytelmän lopussa nuoret näyttelijät käyvät kumartamassa kahdesti.

Taivaalta alkaa tipahdella pisaroita. Yleisö keräilee tyhjät mehu- ja

kahvimukit mukaansa ja lähtee hälisten matkoihinsa. Sieltä täältä kuulee

jonkun hyräilevän näytelmän musiikkia.

”Vinski, Vinski”, rallattaa muuan miespuolinen katsoja, eräs sellainen,

jolla jo parta kasvaa.

Linnoituksen kesäteatterissa on juuri nähty viimeinen esitys, jonka

nuorisoteatterin pitkäaikainen ohjaaja Maria Fomin on ohjannut.

Fominin olo ei ole erityisen haikea. Hän ei ole ehtinyt edes tajuta hetken

historiallisuutta, sillä edessä on vielä paljon käytännön töitä, kuten

pukuhuoltoa.

Lisäoppia

hakemassa

Maria Fomin on nainen, jonka elämä on täyttynyt teatterista jo monen vuoden

ajan.

Jouko Turkan oppilaana teatterikorkeakoulussa 80-luvulla opiskellut Fomin

on valmistunut näyttelijäksi. Hän on ollut töissä Lappeenrannan

kaupunginteatterissa kahteen otteeseen. Lisäksi hän on näytellyt Varsovassa

pienessä studioteatterissa sekä Savonlinnan kaupunginteatterissa. Vuodesta

1998 hän on ohjannut Lappeenrannassa nuorisoteatteri Peränurkkaa.

Kulunut vuosi on mennyt jälleen teatterikorkeakoulussa opiskellen.

Teatteripedagogiikan opinnot ovat jo pitkällä, ja vuoden vaihteessa kädessä

pitäisi olla draamaopettajan paperit.

­·Halusin opiskella pedagogiikkaa, jotta tajuaisin, olenkohan pilannut

jonkun elämän, Fomin heläyttää.

Opiskellessa elämä on sujunut kahden kaupungin väliä sahaten. Viikolla

Fomin on opiskellut Helsingissä, viikonloput ollut töissä Lappeenrannassa.

Reissaaminen ei ole ohjaajaa rasittanut.

­·Matkustaminen on ihanaa. Minussa on varmaan jotain kiertolaisverta, sillä

samassa paikassa oleminen tekee levottomaksi.

Sinne minne

tie vie

Fominin 6-vuotinen ura nuorisoteatterin ohjaajana päättyy nyt, sillä

teatterin toiminta ei jatku sellaisenaan enää syksyllä. Taiko-projekti

yhdistää nuorisoteatterin, bändikoulun ja sirkuskoulun yhdeksi suureksi

kouluksi.

Fominin elämä on käännekohdassa, mutta jatko on avoin hänelle itselleenkin.

Fomin on valmis tarttumaan mihin tahansa kiinnostavaan työhön.

Mitään kiirettä ohjaajalla ei ole.

­·Olen tehnyt niin monta vuotta töitä putkeen, että välillä on hyvä

pysähtyä. Unelmatyö voisi liittyä kuitenkin ohjaamiseen ja nuoriin.

­·Jotenkin poikkeuksellista se saisi olla. Vaikka sellaista, että ryhmät ja

paikat vaihtelisivat. Esityksiä voisi olla teatterista poikkeavissa

ympäristöissä.

Näyttelijän koulutuksen saanut Fomin tuntee olevansa oikealla paikallaan

ohjaajana. Ohjaamisessa häntä kiehtoo se, että lopputulokseen voi vaikuttaa

enemmän kuin näyttelijänä.

­·Näyttelijä on kuin väri, ja ohjaaja on maalari, Fomin pohtii. Maalarin

pitää kunnioittaa värejään, joita ei voi väkisin taivuttaa mihinkään. Fomin

puhuu paljon tilan antamisesta näyttelijöille.

Suvi Törrönen, 20, on ollut Fominin ohjauksessa useamman vuoden.

­·Maria on tosi avarakatseinen ohjaaja, joka kunnioittaa hirveästi

näyttelijöitä ja näiden ideoita, Törrönen kertoo.

­·Ohjaajana Maria on yhtäaikaa vaativa ja rento. Hän on määrätietoinen ja

kunnianhimoinen ja kunnioittaa nuoria, Törrönen kiittelee.

Mahtavat

murrosikäiset

Lapsi- ja nuorisoteatterin ohjaajaksi Fomin ryhtyi, kun häntä pyydettiin.

Nuorten parissa työskentely on hänestä hurjan kivaa.

­·Tykkään kauheasti murrosikäisistä, Fomin ilmoittaa.

Hänelle murrosikäiset eivät ole mitään uppiniskaisia ärsytyksiä.

­·Murrosikäisissä on terävyyttä, suorasukaisuutta, tässä ja nyt -olemista.

Heissä yhdistyy lasten suoruus ja aikuisten analyyttinen ajattelu. He ovat

kriittisiä kaikkea kohtaan, Fomin hehkuttaa.

Nuorten kanssa tekeminen on Fominista muutenkin helpompaa kuin aikuisten.

Aikuisten tavat olla ja tehdä ovat pitkälle rutinoituneita ja

lukkiutuneita. Lisäksi aikuisten liikekieli on usein elämän mittaan

jäykistynyt ja tullut luonnottomaksi. Liikekieli ja liikkuminen ovat

lähellä Fominin sydäntä. Entisenä balettitanssijana ja Jouko Turkan

oppilaana hän kiinnittää paljon huomiota liikkumiseen ja teatterin

fyysiseen puoleen. Aidoimmin ja parhaiten liikkuvat hänestä lapset.

­·Lasten liikkuminen on luonnollista. Siinä eleet ja energiatasot ovat

kohdallaan.

Lasten ja nuorten parissa työskentelevä Fomin katsoo, että hänen tehtävänsä

on opettaa taidetta.

­·Jos siinä ohessa tulee jotain kasvatuksellista, se on ihan ylimääräistä

bonusta, mutta itse tarkoitus se ei ole. Minusta vanhempien tehtävä on

kasvattaa lapsensa.

Työssään Fomin on huomannut tämän ajan lasten ongelman.

­·Tuntuu siltä, että yksinäisyyttä on paljon. Vanhempien työkiireet ja

poissaolot johtavat helposti siihen, että lapset ovat paljon yksin tai

toisten kavereiden kanssa ja tuntevat olonsa yksinäiseksi.

Arkea

suurempi taide

Teatteri on Fominille paljon enemmän kuin pelkkä työ. Se pyörii mielessä

jatkuvasti, usein jopa unissakin.

­·Saan ideoita mitä ihmeellisimpinä aikoina. Saatan havahtua keskellä yötä

siihen, että keksin miten joku asia tehdään.

­·Siinä mielessä tämä ei ole työtä, että työ-sanassa on jotain

negatiivista. Siitä tulee sellainen käsitys, että ei pääse toteuttamaan

kaikkia kykyjään. Mutta jos joku väittää, että taiteen tekemisessä pääsee

helpolla, niin se on väärin. Tämä on yksi raskaimmista ammateista, joita

tiedän, Fomin sanoo.

Ohjaajalla on kokemusta myös muista töistä. Hän on ollut tarjoilijana,

pankissa ja asfaltin levittäjänä. Taiteilijana työhön pitää panostaa

kaikkensa, hanskoja ei ripusteta naulaan kello viideltä.

Fomin arvostelee sitä, että nykyään melkein mitä vaan voidaan kutsua taiteeksi.

­·Jonkun mielestä koiran oksennuskin tietyssä paikassa on taidetta, mutta

minusta se ei ole sitä. Ymmärrän taiteen niin, että siinä on jotain

esteettistä, jotain hienoa. Jotain sellaista, mikä nousee arjen harmauden

yläpuolelle.

Taide on Fominille asia, joka saa ihmiset näkemään ja tajuamaan elämää

laajemmin. ­·Elämässä on niin paljon kaikkea, jos osaa katsoa. Ei se ole

pelkkää töissä ja kaupassa käyntiä, hän napauttaa.

EMMI KAARNA

Kuvateksti

Uuden kynnyksellä. Maria Fomin odottaa innolla uusia haasteita.

Kirjoittaja:
Tuuli Lehto