RIINA NOKSO-KOIVISTO
Aikuisille suunnattu nukketeatteri on vielä tällä hetkellä Suomessa pieni
ja lapsenkengissään oleva taiteenala. Jotta kehitystä tapahtuisi,
nukketeatterin osaajat pitäisi ottaa tiiviimmin mukaan vakiintuneeseen
kulttuurikenttään esimerkiksi palkkaamalla teattereihin nukketeatterin
asiantuntijoita.
Tätä mieltä on Elviira Davidow, jonka perustama Nukketeatteri Katputli
esiintyy tänään lauantaina Imatralla järjestettävillä
nukketeatterifestivaaleilla.
Davidow on valmistunut viime keväänä Turun taideakatemian
nukketeatterilinjalta, joka perustettiin vuonna 1999. Siitä lähtien
linjalle on otettu joka toinen vuosi noin 15 opiskelijaa.
·Me kaikki emme voi perustaa omaa nukketeatteria tai ryhtyä kilpailemaan
samoista päiväkotiyleisöistä. Sen takia olisi tärkeää, että
nukketeatterilaiset voisivat tehdä enemmän yhteistyötä muiden taiteenalojen
kanssa. Samalla tavoin kuin esimerkiksi teatterissa on puvustaja tai
lavastaja, siellä voisi työskennellä myös nukketeatterin asiantuntija.
On helppo ymmärtää, että nukketeatteria hyödynnetään lastenteatterissa.
Elviira Davidow on kuitenkin sitä mieltä, että myös aikuisille suunnatulla
nukketeatterilla on jatkossa yhä enemmän kysyntää.
·Ihmiset matkustavat paljon ja näkevät hyvää nukketeatteria esimerkiksi
Venäjällä tai Prahassa. Sitäkin kautta leviää hiljalleen ymmärrys siitä,
että nukketeatteri voi olla paljon muutakin kuin karvakuonot
lastentapahtumassa.
Kajaanissa helppo toimia
Viime vuoden lopussa perustettu teatteriryhmä Katputli toimii Kajaanissa,
jonne teatteriohjaaja Kristian Smeds on Davidowin mukaan saanut luotua
luovan ja kulttuuriystävällisen ilmapiirin.
Katputli toimii osana Smedsin ideoimaa poikkitaiteellista
Generaattori-kulttuuriprojektia, joka pyrkii luomaan Kainuun alueelle
aktiivista taidetoimintaa. Projektissa koulutetaan nuoria ja ammattimaisia
taiteen tekijöitä, yritetään juurruttaa taiteilijoita alueelle.
·Vaikka itse viihdyn enemmän suurissa kaupungeissa, esimerkiksi Helsinkiin
verrattuna Kajaanissa on aivan erilaiset mahdollisuudet toimia jo sen
takia, että ihmisiltä saa apua. Lisäksi Kainuun alueella ei ole muuta
nukketeatteritarjontaa, joten luulisi että meille olisi tilausta.
Imatran festivaalin ohjelmistoon Katputli tuo sekä aikuisille että lapsille
sopivan esityksen, Suomessa harvemmin nähtävää intialaista varjoteatteria.
Taideakatemian jälkeen Davidow on opiskellut varjoteatteria Intiassa.
·Tarina perustuu kansalliseepos Ramajanaan, joka on kuin meidän Kalevala.
Urhea apinasotilas Hanuman lähtee pelastamaan prinsessaa, joten tiedossa on
lapsia viihdyttäviä vauhdikkaita seikkailuja.
Vain aikuisille tarkoitettua nukketeatteria voi nähdä, kun turkulainen
Katja Kähkönen esittää kaksiulotteisilla paperikuvilla monologeja, jotka
perustuvat Rosa Liksomin mustaa huumoria viljeleviin teksteihin. Kähkönen
on Davidowin kurssikaveri Turun taideakatemiasta.
Kävelykadulla nähdään saksalainen tohtori Olaf Bernstengel satusirkuksineen
ja perinteisiä Kasper-nukkeja esityksessä Pantse ja Juuli. Festivaalin
suurimmasta näytöksestä vastaa järjestäjä, imatralainen Mustan ja valkoisen
teatteri. Usean metrin korkeuteen kohoavat fantasiahahmot kokoontuvat ja
esiintyvät keskiyöllä Imatrankosken urheilukentällä.
III
Mustan ja valkoisen festivaali Imatralla 19.-20. kesäkuuta.
EMMI KAARNA
Kuvatekstit
Alan ammattilainen. Elviira Davidow on opiskellut nukketeatteria Turun
taideakatemiassa.
Intialaista varjoteatteria. Katputlin käyttää hyväkseen perinteisen
varjoteatterin traditioita, nuket on valmistettu vanhalla intialaisella
tekniikalla.
Esitykset tänään
¤·Dr. Olaf Bernstengel, Saksa: Zirkus Gockelini -satumarionetit. Kävelykatu
Koskenparras kello 11.
¤·Teatteri Ramppi&Kuume, Tampere: Kasper-nukketeatteria. Kävelykatu
Koskenparras kello 13 ja 16.
¤·Nukketeatteri Katputli, Kajaani: Tuulenpoika Hanuman, intialaista
varjoteatteria. Teatteri Imatra kello 14.
¤·Katja Kähkönen, Turku: Tyhjän tien paratiisit -paperiteatteri. Teatteri
Imatra kello 17.
¤·Mustan ja valkoisen teatteri, Imatra: Paraatinukkien näytelmä.
Imatrankosken urheilukenttä kello 24.