Lappeenrannan hiekkalinna ja Saimaan kanava kiinnostavat myös ulkomaalaisia lehtiä

Etelä-Karjalan matkailuhoukutukset ovat olleet näyttävästi esillä Ruotsissa ja Pietarissa.

TIINA PASANEN

Nimet Villmanstrand ja Lappeenranta ovat viime aikoina putkahtaneet eteen

useammassa naapurimaan lehdessä. Ruotsalaisia kiinnostaa erityisesti

Saimaan kanava, venäläisiä puolestaan Suomen itärajan ja Venäjän

historiallinen yhteys.

Ruotsalainen Dagens Nyheter julkaisi toukokuun lopulla ison artikkelin,

jonka pääosissa komeilivat Viipuri ja Saimaan kanava. Toimittajan matka

Viipuriin taittui bussilla ja paluumatka kanavaa pitkin Carelia-aluksella,

joten Lappeenranta oli esillä matkan lähtö- ja päätösetappina. DN on toinen

Ruotsin valtalehdistä.

Laajalevikkinen iltapäivälehti Aftonbladet nosti kesäkuun alun numerossaan

näyttävästi esille Linnoituksen kärkeen nousevan hiekkalinnan.

Historiaa

ja yhteyksiä

Pietarissa ilmestyvä englanninkielinen St. Petersburg Times selvitti

puolestaan koko aukeaman artikkelissaan perusteellisesti Imatran ja

Lappeenrannan historiallista ja nykyistä yhteyttä itäiseen naapuriin.

Julkisuuskylpyä on riittänyt myös kotimaassa: viime perjantain

Hufvudstadsbladetissa Linnoitus ja Lappeenrannan satama-alue olivat

näyttävästi esillä. Suomenruotsalaisten ykköslehden kesäsarja esittelee

lukijoilleen kotimaan toista laitaa, Itä-Suomea.

Jutussa muistetaan mainita, että matka Lappeenrannasta Pietariin on lyhempi

kuin Helsinkiin. Sekin käy selväksi, että rajanpinnassa elää vilkaspuheista

ja vikkelää väkeä. Satamatorin kahvipaikoissa toimittaja Stefan Lundberg

äityy kuvailemaan muita suomalaisnaisia ”lähes aneemisiksi”

karjalaissiskoihin verrattuna.

Julkisuuspeli on

sattumapeliä

­·Tuntuu todella mukavalta, sillä hyvillä kuvilla varustetun

lehtiartikkelin vaikutus on paljon suurempi kuin maksetun ilmoituksen,

iloitsee markkinointipäällikkö Matti Lohko Lappeenrannan seudun elinkeino

ja matkailu Oy:sta eli Selmasta.

Näyttävien juttujen tupsahtaminen peräperää on Lohkon mukaan kuitenkin

lähinnä sattumaa. Selma ei ole järjestänyt erityisiä toimittajavierailuita

edes venäläisille toimittajille, vaikka kerrankin olisi todella mitä

tarjota. Etelä-Karjalan museon Nikolai II -näyttely sekä Imatrankosken ja

kanavan historiallinen kytkös keisarilliseen Pietariin vetäisivät varmasti

mediaväkeä paikalle.

­·Hufvudstadsbladetin toimittajien käynnistä kuulin vasta jälkikäteen, kun

he soittelivat ja kysyivät lisätietoja, Lohko kertoo.

Lohko tähdentää, että alueen matkailun markkinointi on jatkuvaa. Sen sijaan

tiedotusvälineiden toiminta on ”vähän sattumanvaraista”, ainakin

markkinoinnin näkökulmasta.

­·Koskaan ei voi tietää, milloin tärppää. Toisinaan on hiljaista, mutta nyt

juttuja on ollut todella runsaasti.

Näkyvyyttä myös

kotimaassa

Maksettuja ilmoituksia Selma käyttää mahdollisuuksien mukaan. Suurimpana

jarruna on raha. Helsingin Sanomien sunnuntain numerosta löytyi kuitenkin

eKarjala-logolla varustettu mainos Ylämaan jalokivimessuista ja Imatran Big

Band -festivaaleista.

­·Tässä tapauksessa aloitteen teki Ylämaan kunnanjohtaja. Koska

BB-festivaali osuu samoihin aikoihin, kannattaa liikkeellä tietenkin olla

leveällä rintamalla. Lohko hieman harmittelee, että kuntarajojen yli on

opittu katsomaan vasta viime aikoina. Yhteistyökumppaneina ovat Imatran

seudun kehitysyhtiö, joka vastaa Imatran seudun matkailumarkkinoinnista

sekä alueen matkailuyritykset.

­·Suunta on oikea, mutta yhteistyötä meidän pitää vahvistaa edelleen.

Lappeenranta

ulkomaisissa lehdissä

¤·23.5. Dagens Nyheter

¤·1.6. St. Petersburg Times

¤·2.6. Aftonbladet.

Kirjoittaja:
Tiina Pasanen