TIINA PASANEN
Nimet Villmanstrand ja Lappeenranta ovat viime aikoina putkahtaneet eteen
useammassa naapurimaan lehdessä. Ruotsalaisia kiinnostaa erityisesti
Saimaan kanava, venäläisiä puolestaan Suomen itärajan ja Venäjän
historiallinen yhteys.
Ruotsalainen Dagens Nyheter julkaisi toukokuun lopulla ison artikkelin,
jonka pääosissa komeilivat Viipuri ja Saimaan kanava. Toimittajan matka
Viipuriin taittui bussilla ja paluumatka kanavaa pitkin Carelia-aluksella,
joten Lappeenranta oli esillä matkan lähtö- ja päätösetappina. DN on toinen
Ruotsin valtalehdistä.
Laajalevikkinen iltapäivälehti Aftonbladet nosti kesäkuun alun numerossaan
näyttävästi esille Linnoituksen kärkeen nousevan hiekkalinnan.
Historiaa
ja yhteyksiä
Pietarissa ilmestyvä englanninkielinen St. Petersburg Times selvitti
puolestaan koko aukeaman artikkelissaan perusteellisesti Imatran ja
Lappeenrannan historiallista ja nykyistä yhteyttä itäiseen naapuriin.
Julkisuuskylpyä on riittänyt myös kotimaassa: viime perjantain
Hufvudstadsbladetissa Linnoitus ja Lappeenrannan satama-alue olivat
näyttävästi esillä. Suomenruotsalaisten ykköslehden kesäsarja esittelee
lukijoilleen kotimaan toista laitaa, Itä-Suomea.
Jutussa muistetaan mainita, että matka Lappeenrannasta Pietariin on lyhempi
kuin Helsinkiin. Sekin käy selväksi, että rajanpinnassa elää vilkaspuheista
ja vikkelää väkeä. Satamatorin kahvipaikoissa toimittaja Stefan Lundberg
äityy kuvailemaan muita suomalaisnaisia ”lähes aneemisiksi”
karjalaissiskoihin verrattuna.
Julkisuuspeli on
sattumapeliä
·Tuntuu todella mukavalta, sillä hyvillä kuvilla varustetun
lehtiartikkelin vaikutus on paljon suurempi kuin maksetun ilmoituksen,
iloitsee markkinointipäällikkö Matti Lohko Lappeenrannan seudun elinkeino
ja matkailu Oy:sta eli Selmasta.
Näyttävien juttujen tupsahtaminen peräperää on Lohkon mukaan kuitenkin
lähinnä sattumaa. Selma ei ole järjestänyt erityisiä toimittajavierailuita
edes venäläisille toimittajille, vaikka kerrankin olisi todella mitä
tarjota. Etelä-Karjalan museon Nikolai II -näyttely sekä Imatrankosken ja
kanavan historiallinen kytkös keisarilliseen Pietariin vetäisivät varmasti
mediaväkeä paikalle.
·Hufvudstadsbladetin toimittajien käynnistä kuulin vasta jälkikäteen, kun
he soittelivat ja kysyivät lisätietoja, Lohko kertoo.
Lohko tähdentää, että alueen matkailun markkinointi on jatkuvaa. Sen sijaan
tiedotusvälineiden toiminta on ”vähän sattumanvaraista”, ainakin
markkinoinnin näkökulmasta.
·Koskaan ei voi tietää, milloin tärppää. Toisinaan on hiljaista, mutta nyt
juttuja on ollut todella runsaasti.
Näkyvyyttä myös
kotimaassa
Maksettuja ilmoituksia Selma käyttää mahdollisuuksien mukaan. Suurimpana
jarruna on raha. Helsingin Sanomien sunnuntain numerosta löytyi kuitenkin
eKarjala-logolla varustettu mainos Ylämaan jalokivimessuista ja Imatran Big
Band -festivaaleista.
·Tässä tapauksessa aloitteen teki Ylämaan kunnanjohtaja. Koska
BB-festivaali osuu samoihin aikoihin, kannattaa liikkeellä tietenkin olla
leveällä rintamalla. Lohko hieman harmittelee, että kuntarajojen yli on
opittu katsomaan vasta viime aikoina. Yhteistyökumppaneina ovat Imatran
seudun kehitysyhtiö, joka vastaa Imatran seudun matkailumarkkinoinnista
sekä alueen matkailuyritykset.
·Suunta on oikea, mutta yhteistyötä meidän pitää vahvistaa edelleen.
Lappeenranta
ulkomaisissa lehdissä
¤·23.5. Dagens Nyheter
¤·1.6. St. Petersburg Times
¤·2.6. Aftonbladet.