TIINA PASANEN
Varsinainen traktoriralli pyyhkäisi lauantaiaamuna Lappeenrannan satamaan.
Satamatorille parkkeerasi aamukymmeneltä yhdeksän eriväristä ja -mallista
ajopeliä. ·Tultiin vähän maistelemaan vetyjä ja atomeja, myhäilee
traktoriletkan päällikkö ja kanafarmari Juha Kuorttinen. Vetymatkan ohessa
Partalan Siivapyöräkerhon väki toi näytille kappaleen maaseudun historiaa,
sillä kaikki menopelit olivat 1950- tai 60-luvuilta. Vanhin traktori oli
Lipiäisen Pasin punainen Valmet 15, vuosimallia 1953. Urbaanille
sukankuluttajalle sen kutsumanimi ”piikkilangan kiristäjä” ei kenties ole
tuttu, mutta moni torikansasta tuntui senkin tietävän. Silittelijöitä ja
katsojia riitti myös Zetoreilla ja Massey Fergusoneilla.
·Kaikki ovat käytössä, jos ei ihan päivittäin, niin usein kuitenkin, Osmo
Hirvi tähdentää.
Kohteliaat isännät eivät ryhtyneet arvuuttelemaan, kumpi on säilynyt
paremmin vuoden 1953 Miss Suomi vai Lipiäisen Valmet.
·Missinä taisi silloin olla Teija Sopanen, mieskööri arvelee.
Isäntien oma
marttakerho
Viime kesänä perustettu Partalan Siivapyöräkerho kunnostaa ja vaalii
vanhoja maatalouskoneita. Mukaan pääsee, jos alla kuumottaa kopiton
ikätraktori.
·Huolitaan myö toki muitakin. Tää on meidän miesten marttakerho, Hirvi
naurahtaa.
Kerhon perustamisen jälkeen innostus vanhojen traktorien kunnostamiseen on
levinnyt tuvasta toiseen. Yhteinen harrastus vahvistaa kyläläisten
yhteishenkeä. Tärkeää on myös tehdä asioita pilke silmäkulmassa.
·Me haluamme tuoda puhtia Partalaan huumorin ja vanhojen traktorien
avulla, Kuorttinen sanoo ja lisää, että traktorin siivapyörän avulla on
perinteisesti pyöritetty maaseudun työkoneita kuten puimakonetta.
Yksi innokkaimmista traktorien tutkijoista on 4-vuotias Markus Leinonen.
Isä Jormalla pitää kiirettä, kun jälkikasvu haluaa testata jokaisen
istuinpenkin.
·Oon mie ollut oikeestikin traktorin kyydissä. Se tuntuu vähän erilaiselta
kuin autokyyti, Markus vertailee.
Torilla soi lauantaina myös kantele ja mandoliini. Partalan miehiltä sekin
sujuu: Kuorttinen taitaa kanteleen, Rauni Kultanen maniskan.
Miehet vakuuttavat, että maaseudulla on meininkiä, vaikka muutoksen tuulet
ovat puhaltaneet ankarasti. ·Tänä päivänä Partalassa on enemmän hevosia
kuin lehmiä. Ja enemmän traktoreita kuin hevosia, Kuorttinen hyrähtää nauruun.
SEPPO RAUTIOVAARA
Kuvatekstit
Ne tulee. Markku Mentusen Zetor veti letkaa, kun Partalan isännät
huristelivat lauantaina Lappeenrannan satamaan. Viidentoista kilometrin
ajomatka taittui tunnissa.
Vanhassa vara parempi. Pasi Lipiäisen (vas.) Valmetilla on ikää yli
viisikymmentä vuotta. Juha Kuorttinen taittoi matkan Valmetin tuoreemmalla
versiolla, vuosimallia 1968.
Partalan Siivapyöräkerho e.y.r.
¤·E.y.r. eli ei edes yritetä rekisteröityä.
¤·Perustettu 12.7.2003, traktoreita noin 30.
¤·Päätehtävänä vaalia vanhoja maatalouskoneita ja niihin liittyvää perinnettä.
¤·Muutoin kerholaiset keskittyvät kaiken maailman epäolennaisuuksiin ja
tekevät kaikkea, mikä tuntuu kivalta.
¤·Ylin päättävä elin on jääräneuvosto, isojääränä eli puheenjohtajana
toimii Juha Kuorttinen.