Partalan isännät vetymatkalla

Maaseudun työjuhdilta ei veto lopu. Yli kolmekymppiset Valmetit, Zetorit, Massikat kiinnostivat Satamatorin väkeä.

TIINA PASANEN

Varsinainen traktoriralli pyyhkäisi lauantaiaamuna Lappeenrannan satamaan.

Satamatorille parkkeerasi aamukymmeneltä yhdeksän eriväristä ja -mallista

ajopeliä. ­·Tultiin vähän maistelemaan vetyjä ja atomeja, myhäilee

traktoriletkan päällikkö ja kanafarmari Juha Kuorttinen. Vetymatkan ohessa

Partalan Siivapyöräkerhon väki toi näytille kappaleen maaseudun historiaa,

sillä kaikki menopelit olivat 1950- tai 60-luvuilta. Vanhin traktori oli

Lipiäisen Pasin punainen Valmet 15, vuosimallia 1953. Urbaanille

sukankuluttajalle sen kutsumanimi ”piikkilangan kiristäjä” ei kenties ole

tuttu, mutta moni torikansasta tuntui senkin tietävän. Silittelijöitä ja

katsojia riitti myös Zetoreilla ja Massey Fergusoneilla.

­·Kaikki ovat käytössä, jos ei ihan päivittäin, niin usein kuitenkin, Osmo

Hirvi tähdentää.

Kohteliaat isännät eivät ryhtyneet arvuuttelemaan, kumpi on säilynyt

paremmin vuoden 1953 Miss Suomi vai Lipiäisen Valmet.

­·Missinä taisi silloin olla Teija Sopanen, mieskööri arvelee.

Isäntien oma

marttakerho

Viime kesänä perustettu Partalan Siivapyöräkerho kunnostaa ja vaalii

vanhoja maatalouskoneita. Mukaan pääsee, jos alla kuumottaa kopiton

ikätraktori.

­·Huolitaan myö toki muitakin. Tää on meidän miesten marttakerho, Hirvi

naurahtaa.

Kerhon perustamisen jälkeen innostus vanhojen traktorien kunnostamiseen on

levinnyt tuvasta toiseen. Yhteinen harrastus vahvistaa kyläläisten

yhteishenkeä. Tärkeää on myös tehdä asioita pilke silmäkulmassa.

­·Me haluamme tuoda puhtia Partalaan huumorin ja vanhojen traktorien

avulla, Kuorttinen sanoo ja lisää, että traktorin siivapyörän avulla on

perinteisesti pyöritetty maaseudun työkoneita kuten puimakonetta.

Yksi innokkaimmista traktorien tutkijoista on 4-vuotias Markus Leinonen.

Isä Jormalla pitää kiirettä, kun jälkikasvu haluaa testata jokaisen

istuinpenkin.

­·Oon mie ollut oikeestikin traktorin kyydissä. Se tuntuu vähän erilaiselta

kuin autokyyti, Markus vertailee.

Torilla soi lauantaina myös kantele ja mandoliini. Partalan miehiltä sekin

sujuu: Kuorttinen taitaa kanteleen, Rauni Kultanen maniskan.

Miehet vakuuttavat, että maaseudulla on meininkiä, vaikka muutoksen tuulet

ovat puhaltaneet ankarasti. ­·Tänä päivänä Partalassa on enemmän hevosia

kuin lehmiä. Ja enemmän traktoreita kuin hevosia, Kuorttinen hyrähtää nauruun.

SEPPO RAUTIOVAARA

Kuvatekstit

Ne tulee. Markku Mentusen Zetor veti letkaa, kun Partalan isännät

huristelivat lauantaina Lappeenrannan satamaan. Viidentoista kilometrin

ajomatka taittui tunnissa.

Vanhassa vara parempi. Pasi Lipiäisen (vas.) Valmetilla on ikää yli

viisikymmentä vuotta. Juha Kuorttinen taittoi matkan Valmetin tuoreemmalla

versiolla, vuosimallia 1968.

Partalan Siivapyöräkerho e.y.r.

¤·E.y.r. eli ei edes yritetä rekisteröityä.

¤·Perustettu 12.7.2003, traktoreita noin 30.

¤·Päätehtävänä vaalia vanhoja maatalouskoneita ja niihin liittyvää perinnettä.

¤·Muutoin kerholaiset keskittyvät kaiken maailman epäolennaisuuksiin ja

tekevät kaikkea, mikä tuntuu kivalta.

¤·Ylin päättävä elin on jääräneuvosto, isojääränä eli puheenjohtajana

toimii Juha Kuorttinen.

Kirjoittaja:
Tiina Pasanen