Nuoren naisen kivinen tie talon kovaksi emännäksi

Kesäteatterin Niskavuoren nuori emäntä on uskollinen Wuolijoen hienolle tekstille.

LIISA KUKKOLA

Joka vuosi jaksetaan ihmetellä, kuinka Hella Wuolijoen Niskavuorta

näytellään taas kerran niin monessa kesäteatterissa. Ihmettely voisi

kenties loppua, jos Wuolijoki kirjailijana saisi sen paikan, joka hänelle

oikeasti kuuluu.

Hella Wuolijoki on suuri suomalainen kirjailija, jonka teksteissä on samaa

voimaa ja ajattomuutta kuin esimerkiksi Minna Canthilla tai Väinö Linnalla.

Näiden kirjailijoiden tekstit elävät, koska kertovat jotain olennaista

meistä ihmisistä·­·ja meistä suomalaisista·­·samalla kun kertovat omasta

ajastaan.

Wuolijoen yhteiskunnallisuus tulee ilmi paitsi hänen käsittelemissään

aiheissa myös tavassa, jolla hän sitoo roolihahmot, wuolijokelaiset

arkkityypit toisiinsa. Vahvojen naisten ja heikkojen miesten suhteet eivät

koskaan ole vain henkilökohtaisia vaan aina myös poliittisia. Rakkaus ei

ole pelkästään kahden ihmisen välinen tunne, vaan se vetää aina mukaansa

koko elämän kirjon yhteiskunnallisista tavoista henkilökohtaisiin tunteisiin.

Niskavuoren nuori emäntä lienee useimmille sen katsojille jollakin tavalla

tuttu, sillä se on ollut suomalaisen teatterin ruisleipää yli 60 vuotta.

Siitä kuten muistakin Niskavuorista on tehty elokuvia ja kuunnelmia, ja

teattereissa versioita on nähty varmasti enemmän kuin laki sallii.

Niskavuoren nuori emäntä oli Wuolijoen kolmas Niskavuori-näytelmä vaikka se

kronologisesti onkin ensimmäinen, ja kertoo kuinka Niskavuoresta tuli

Niskavuori ja varsinkin, kuinka Loviisasta tuli Loviisa.

Vaimoa ei

voi rakastaa

Niskavuoren nuori emäntä on minulle kertomus nuoren rakastavan ja

kokemuksiltaan viattoman naisen, Loviisan, silmien aukeamisesta ja itsensä

kovettamisesta. Mutta Wuolijoki ei olisi Wuolijoki, jos hän kirjoittaisi

roolihahmonsa näin yksiulotteiseksi.

Loviisa toki uhrautuu ylevästi ja kovettaa itsensä pitääkseen

avioliittonsa, perheensä ja talonsa pystyssä, mutta jossakin oikein syvällä

hän on edelleen se sama Loviisa, joka näytelmän alussa nojailee hempeästi

Juhaniinsa ja toivoo itselleen rakkautta.

Loviisan onnen tiellä on toinen nainen, meijerska Malviina, johon Juhani

ainakin uskottelee rakastuneensa palavasti.

Juhani ei saa Malviinaa mielestään, vaikka Loviisa lähettää tämän salaa

pois heidän kaikkien elämästä. Todelliset tunteensa naisia kohtaan Juhani

kuitenkin paljastaa huutaessaan vaimolleen, että hänen on saatava kokea

Malviina loppuun kunnes ei tätä enää halua. Naiset ovat hänelle siis

vaihdettavia esineitä, ja pysyvämpää on jatkuvan rakastumisen kokeminen.

Juhani ei poikkea niistä miehistä, joiden mielestä vaimo ei voi olla samaan

aikaan vaimo ja rakastajatar. Vaimo on pyhä ja siveellinen, lasten hyvä

äiti ja talon ehtoista emäntä, mutta rakkauden hän säästää muualle.

Kovin tuttua on myös Juhanin selittely omista heikkouksistaan: minä kun nyt

olen tällainen ja tällaisiahan miehet nyt ovat: tarvitsevat tilaa

ympärilleen ja vahvan naisen kotiin. Sitten on hyvä hoitaa valtion asioita

ja saada nimensä historian kirjoihin. Lehtihaastattelussa kuitataan yhdellä

kiitoksella vaimon vuosikymmenien työ. Kyllä se sillä elää seuraavat

kymmenen vuotta.

Loviisaa voisi syyttää uhrautumisesta, sehän ei tätä nykyä ole kovinkaan

suuressa huudossa. Mutta toisaalta Niskavuoren nuori emäntä on mitä

suuremmissa määrin myös Loviisan selviytymistarina. Hän päättää selviytyä

miehensä uskottomuudesta, katsoa elämää silmästä silmään ja pitää talon

pystyssä. Hän oppii elämään yksin, kantamaan tekojensa seuraukset ja

ottamaan paikkansa tässä kovassa maailmassa. Rakkautta hän ei kenties

koskaan saa, mutta senkin kanssa hän kyllä pärjää.

Leila Väisäsen

huippusuoritus

Mikäli pitää Niskavuoresta, pitää myös Lappeenrannan kesäteatterin

Niskavuoresta. Se on Wuolijoelle uskollista teatteria muutamalla pikantilla

mausteella, hyvin koossa pysyvää puheteatteria.

Anssi Valtosen ohjaus on puhdaspiirteistä ja kikkailematonta. Lopun

peilikohtaus on kesyläisiltä hieno oivallus ja kokoaa näytelmän perusidean

kauniisti. Wuolijoen tekstissähän perintö vanhalta emännältä siirtyy

nuorelle emännälle raamatullisen symbolin, omenan kautta.

Lappeenrannan kesäteatterissa lattialle putoavaa omenaa ei kuitenkaan pysty

saamaan kiinni, koska osittain kaltevalta lavalta omena kierii Loviisan

ulottumattomiin. Kalteva lattia symboloi kovin trendikkäästi perheen

sisäistä tilaa, mutta on aika äkkiä käytetty mahdollisuus. Päivi Pöyhölän

lavastus on muuten kuitenkin raikas värejään myöten. Puvustus on osin

epookkia osin ei. Se tekee kokonaisuudesta hieman levottoman ja sotkuisen,

epämääräisen.

Niskavuoren nuorta emäntää emäntä näyttelevä Leila Väisänen on yhdellä

sanalla sanottuna koskettava. Väisänen onnistuu yleensä aina hyvin, mutta

nyt hän kyllä ylittää itsensä. Vähäeleinen näytteleminen tavoittaa katsojan

ulkoilmassakin, mikä ei ole helppo tehtävä. Loviisa ei voisi itselleen

parempaa tulkkia saada.

Näytelmän toinen päähenkilö Juhani on Matti Kalevi Pasi, jonka suoritus

paranee näytelmän edetessä kuin Portugalin peli jalkapallon EM-kisoissa.

Loppuottelu on tosin vielä näkemättä.

Susanna Kauppi on huomattavasti parempi Vallesmanskana kuin Malviinana.

Tapahtumien liikkeellepanevaksi voimaksi Kaupin Malviina on veretön ja

saamaton, eikä kyse ole pelkästään Kaupin vaaleasta tukasta. Malviinan

hengen pitäisi uhkua enemmän tummien vesien voimaa.

Tarja Kuorttinen on saanut unelmaroolin Hetasta ja tulkitsee tämän

ihailtavan oikeaoppisesti. Hetahan on itsessään jo voimaa ja

nöyrtymättömyyttä huokuva eikä niiden tulkitsemiseen tarvita desibelejä

vaan auktoriteettia. Sitä kesäteatteriveteraani-Kuorttiselta kyllä löytyy.

Lappeenrannan kesäteatteri on tehnyt minusta tänä kesänä hienon valinnan,

ei puskissa juoksemista vaan vahvaa yhteiskunnallista melodraamaa. Siitä on

sitä paitsi hyvä jatkaa ensi kesänä. Niskavuoren naiset on kuin tehty

Lappeenrannan kesäteatterin vahvoille naisille.

ARI NAKARI

Kuvateksti

Nainen on naiselle susi? Niskavuoren nuori emäntä Loviisa (Leila Väisänen)

kaivaa itsestään suden puolustaessaan omaa elämäänsä. Yhteiskunnallisesti

heikomman Malviinan (Susanna Kauppi) on väistyttävä, kun talon emännän ja

talon etu sitä vaatii. Tästä kaikesta Loviisa maksaa kalliin hinnan.

TEATTERI

¤·Niskavuoren nuori emäntä. Kirjoittanut Hella Wuolijoki. Sovitus ja ohjaus

Anssi Valtonen. Skenografia Päivi Pöyhönen. Tuottaja Minna Mänttäri.

Äänisuunnittelu Hannu Hauta-aho, Niko-Teemu Kuljuntausta, Anssi Valtonen,

Johannes Salomaa.

¤·Rooleissa Matti Kalevi Pasi, Leila Väisänen, Esa Uski, Tarja Kuorttinen,

Minna Mänttäri, Mirkka Kuosmanen, Susanna Kauppi, Kaisa Kuorttinen, Pertti

Lautamäki, Jussi Härkönen, Timo Mattila, Niko-Teemu Kuljuntausta.

¤·Lappeenrannan kesäteatteriyhdistyksen ensi-ilta Linnoituksen

kesäteatterissa 1.7.2004.

Kirjoittaja:
Liisa Kukkola