Smaragdeja ja spektroliitteja

Ylämaan kansainvälisiltä jalokivi- ja mineraalimessuilta löytyy laaja valikoima kotimaisia ja ulkomaisia kiviä.

HEIDI EKDAHL

Ylämaalla messupöydät notkuvat jalokivistä ja mineraaleista jo 22:nnen

kerran. Jalokivimessujen johtaja, kunnanjohtaja Esko Hämäläinen on ollut

järjestämässä tapahtumaa joka vuosi. Tänä vuonna kansainvälisiä

näytteilleasettajia on hänen mukaansa enemmän kuin koskaan aikaisemmin.

­·Olen aika tyytyväinen. Kansainvälisyyteen on erityisesti panostettu.

Kansainvälisyys näkyy myös suomalaisten näytteilleasettajien messupöydissä.

Kotimaisen kiven rinnalla säihkyy runsaasti ulkomaisia kiviä. Paikalta voi

myös ostaa Saharaan pudonneita meteoriitteja tai eläin- ja kasvifossiileja.

­·Lisäksi messuja seurataan ulkomailla Internetin välityksellä, Hämäläinen

sanoo.

Messupaikalla on kamera, joka välittää reaaliaikaista kuvaa tapahtumasta

ympäri maailmaa. Näin kiviharrastajat useista eri maista voivat seurata

tapahtumaa.

Viikonlopusta

tulossa vilkas

Kiinnostusta Ylämaan messuille olisi enemmän kuin mitä näytteilleasettajia

on paikalla. Messupöytiä on tarjolla rajallinen määrä, sillä Suomessa

kävijämäärät ovat verrattain pieniä.

­·Nyt kävijämäärät ovat oikeassa suhteessa näytteilleasettajiin, Hämäläinen

sanoo.

Hän ennustaa viikonlopusta vilkasta. Kävijämääräksi on arvioitu

7 000-­10 000 vierailijaa.

Messuilla on pyritty järjestämään toimintaa erilaisille messuvieraille. On

kivihuutokauppaa, maaseututoria ja kivien tunnistuspistettä. Tänä vuonna on

panostettu myös lapsivierailijoihin. Lapsille esitellään kiviaskartelua ja

harrastusmahdollisuuksia kivien maailmassa. Marianne Mikkola ja Jarmo

Lyijynen tulivat katselemaan messuja ilman ostoaikomuksia.

­·Tulimme tänne vain katselemaan. Täytyyhän sitä käydä, kun tällainen

tapahtuma kerran järjestetään, Mikkola sanoo ja työntelee kärryissä istuvaa

Elina Lyijystä.

Mikkola ja Lyijynen ovat käyneet tapahtumassa aikaisemminkin. Tänä vuonna

messuretkeä ei erityisesti suunniteltu.

­·Asumme aika lähellä, Mikkola selventää helppoa ratkaisua.

Kivikoristetatuointi

kesän hittituote

Kaukaisin näytteilleasettaja on tullut Ylämaalle Japanista. Intiassa

syntynyt, mutta Japanissa 19 vuotta asunut Prem Thapar myy messuilla

koristeellisia kaulakoruja ja kullattuja pelikortteja. Messupöydän

hittituote kuitenkin on kristallista valmistettu kivikoristetatuointi.

­·Yksi syy suosioon on se, että valikoimaamme kuuluu yli 2 000 erilaista

mallia, Prem Thapar selittää.

Kivikoristetatuointi on kristallista valmistettu koristeellinen kuvio, joka

liimataan iholle. Sen voi ottaa helposti pois ja laittaa uudestaan

takaisin. Nimestään huolimatta kivikoristetatuointi muistuttaa enemmän

korua kuin tatuointia.

­·Se kestää iholla 20-­40 käyttökertaa, Anette Kuokka esittelee.

Ihon tatuointi on yleistynyt viime vuosina. Kivikoristetatuointien suosio

saattaa liittyä osittain ihon koristelun muodikkuuteen. Ainakin näillä

messuilla kivikoristetatuoinnista povataan hittituotetta.

MAARIT LINDSTRÖM

Kuvatekstit

Vihreä kuin smaragdi. Prem Thapar esittelee smaragdia.

Porukalla messuille. Marianne Mikkola, Jarmo Lyijynen ja Elina Lyijynen

lähtivät koko perheen voimin katselemaan messutapahtumaa.

Kirjoittaja:
Heidi Ekdahl