Rautaisen tien reissumies

Imatra-­Kouvola-­Imatra 20:17­-07:17

HEIDI EKDAHL

Lyhyt, pitkä, lyhyt. Veturin ohjaamossa kaikuu konduktöörin antama

merkkiääni. Imatran asemalaituri on tyhjentynyt matkustajista.

Veturinkuljettaja Juha Vainikka vilkaisee sivupeiliin, vapauttaa jarrut ja

päästää junan pehmeästi liikkeelle.

­·Tämä on tehtävä niin, etteivät ihmiset huomaa liikkeellelähtöä, elleivät

he katsele junan ikkunasta, Vainikka sanoo.

Veturinkuljettajan työssä on oltava täsmällinen. Veturinkuljettajat

liikkuvat paikkakunnalta toiselle junien aikataulujen mukaan. Aikatauluista

ei tingitä, joten töihin on saavuttava minuutilleen.

Intercity-junaa 12 Joensuusta Helsinkiin kuljettaa kolme

veturinkuljettajaa. Vainikka istuu ohjaamossa Imatralta Kouvolaan.

­·Vuorolistojen tekeminen onkin melkoista palapeliä, Imatran vetopalvelun

päällikkö Jukka Savinen sanoo.

Vainikka kääntää tehonsäätörattia. Juna kiihtyy nopeasti, ja metsäinen

maisema alkaa vilistää ohi. Veturin ohjaamosta avautuu avara näkymä,

vihreät metsät ja sininen taivas, ja niiden väliin, horisontin reunalle,

vievät kiskot kahtena rautaisena raitana.

Siinä se on, junan polku.

­·Kyllähän täällä kelpaa työskennellä. Näitä maisemia en ole tässä työssä

ikinä vähätellyt, vuorokauden eri aikoja tai syksyn ruskaa, Vainikka sanoo.

VAINIKKA täyttää tänään 47 vuotta. Hän on työskennellyt yli puolet

elämästään veturinkuljettajana, halkonut rautateillä itäisen Suomen

maaseutua; vienyt ihmiset töihin, rakastavaiset toistensa luo ja lapset

mummolaan. Kohtaamiset ja erot ovat jääneet veturinkuljettajalta näkemättä.

­·Ei tässä tule laitureita niin tarkasti katseltua. Konduktöörit

huolehtivat matkustajista. Kuljettajan kannalta tärkeintä ovat turvalliset

työskentelytavat ja kyky toimia kulloisenkin tilanteen mukaan.

Kärsivällisyyttä pitää olla ja taitoa käsitellä veturin hallintalaitteita,

Vainikka arvioi ammattitaitoista veturinkuljettajaa.

Junan kulunvalvontalaite piippaa. Intercity 12 ehtii hetkeksi ylittää

sallitun nopeuden. Vainikan ilme kiristyy, katse käy tehonsäätöratissa ja

oikea käsi jarrulla.

­·Hommat pitää aina tehdä määräysten mukaan. Ylinopeus on turhaa

riskinottoa. Tässä on miljoonat pelissä ja pahimmassa tapauksessa

ihmishengetkin.

Tuusulan Jokelassa tapahtui vakava junaonnettomuus vuonna 1996. Oulusta

Helsinkiin matkalla ollut pikajuna suistui kiskoilta ja neljä ihmistä sai

surmansa. Tämän jälkeen kulunvalvontalaitteet vakiintuivat vetureissa.

­·Piti opetella uusiksi ajamaan ja uudenlainen jarrutustekniikka.

Kuljettajan apunahan kulunvalvontalaite loppujen lopuksi on.

Kouvolan rautatieasema lähestyy. Vainikka tarkkailee opasteita ja hiljentää

vauhtia hyvissä ajoin. Kokenut veturinkuljettaja osoittaa, että taitavasta

jarrutustekniikasta on edelleen hyötyä.

­·Pitää pysäyttää juna niin, ettei ravintolavaunussa verhot heilahda,

Vainikka myhäilee.

VETURINKULJETTAJIA ei koulutettu lainkaan lähes kahteenkymmeneen vuoteen.

Muutama vuosi sitten VR laittoi ilmoituksen lehteen, ja hakemuksia

koulutukseen tuli sadoittain.

­·Olemme olleet onnekkaita ja saaneet valikoida parhaat päältä. Parhaista

työntekijöistä kilpaillaan vielä, liikennepäällikkö Petri Auno pohtii

lähivuosien eläkkeelle lähtemisen aaltoa.

Koulutukseen hyväksytyt naiset ja miehet ovat lähes poikkeuksetta valmiita

kuljetusalan ammattilaisia. Koulutettavia perehdytetään omalla varikolla

muutaman viikon ajan. Sen jälkeen Helsingissä alkaa 14 viikon teoriakoulutus.

­·Teoriassa perehdytään rautatie- ja liikennemääräyksiin sekä

ajotekniikkaan, Imatran vetopalvelun päällikkö Jukka Savinen kertoo.

Veturinkuljettajan työtä opiskellaan myös veturisimulaattorissa. Silloin

testataan koulutettavien paineensietokykyä, sillä kuljettajan on pystyttävä

tekemään nopeita ratkaisuja vaikeissakin ajo-olosuhteissa.

­·Kyllä koulutettavat on valittu pätevän seulan kautta, Vainikka sanoo.

Vainikka työskentelee työnopastajana Imatran varikolla yhdessä kymmenen

muun miehen kanssa. Teoriakoulutuksen jälkeen uudet kuljettajat

harjoittelevat työnopastajien kanssa 20 viikkoa ennen veturinkuljettajaksi

valmistumista.

­·Työnopastus antaa omaan työnkuvaan mukavan lisän. Kun saa tuoretta tietoa

oppilaiden teoriajaksoilta, omatkin työskentelytavat tarkentuvat. Siinä on

sellaista vastavuoroisuutta.

INTERCITY 12 jatkaa matkaansa Helsinkiin. Vainikka jää Kouvolan

lepohuoneelle. Hän riisuu punaisen kravattinsa ja istahtaa puusängyn

reunalle levähtämään. Nyt on viitisen tuntia aikaa nukkua, ennen kuin matka

jatkuu tavarajunan veturissa takaisin Imatralle.

Kun Vainikka herää, Kouvolan varikolla on yö. Hän vilkaisee rannekelloaan:

kymmenen yli kolme. Lepohuoneella on liikuttava hiljaa, etteivät muut

kuljettajat herää. Pihalla Vainikka suoristautuu ja toivottaa ryhdikkäästi

huomenta.

­·Veturimiehen pitää olla sellainen, että sitten kun on tyyny edessä, niin

nukutaan. Ja kun herätyskello soi, niin ukkeli ylös ja matkaan, hän sanoo

reippaasti.

Veturinkuljettajan työ on säännöllisen epäsäännöllistä. Yövuoroja on kolme

tai neljä kolmen viikon työjaksolla.

­·Vapaa-aika on hoidettava niin, ettei tule univelkaisena töihin, Vainikka

toteaa.

Vainikka kuuluu siihen veturinkuljettajien sukupolveen, joka jää eläkkeelle

55-vuotiaana. Nyt koulutettavat uudet veturinkuljettajat sitoutuvat

lähtemään eläkkeelle vasta 65-vuotiaina.

­·Tuntuu tosi hurjalta, Vainikka myöntää.

Hänen mielestään työskentelyolosuhteissa on vielä paljon kohennettavaa,

jotta ne olisivat sellaiset, että veturinkuljettajan työssä jaksaisi

65-vuotiaaksi.

­·Työasento ei ole useimmissa vetureissa kovin ergonominen, ja kuulo on jo

nyt alentunut. Täytyy pitää huolta siitä, mitä on jäljellä. Olisi kiva

kuunnella vielä vanhanakin musiikkia, Vainikka sanoo ja asettelee

kuulosuojaimia päähänsä.

Tavarajunan dieselveturin ohjaamo on äänekkäämpi kuin Intercity-junan

sähköveturin ohjaamo. Moottori rojahtaa liikkeelle kuuluvasti.

Polttoainetta veturi syö keskimäärin 400 litraa sadalla kilometrillä.

­·Kyllähän näitä vielä tarvitaan vähäliikenteisillä raiteilla, joilla ei

ole sähköä. Onhan tähän dieseliin jo tottunut, hän sanoo diplomaattisesti

kankealiikkeisestä veturista.

TYHJÄ tavarajuna luikertelee maaseudun halki. Sen ohjaamossa istuu

veturinkuljettaja Juha Vainikka, Lauritsalan poika, joka tekee työtään

tavallisen kaavan mukaan.

­·Sen minkä tekee, niin tekee kunnolla, Vainikka kiteyttää työmoraalinsa.

Vainikka ei istu ohjaamossa sattumalta, joskaan hän ei toteuta lapsuuden

haavettaankaan. Vielä 70-luvun lopulla Vainikka työskenteli sähköasentajana.

­·Isä näki Etelä-Saimaassa ilmoituksen, heitti lehden syliin ja sanoi, että

tuonne kannattaisi hakea, poika.

Niin Vainikka haki, ja tässä hän on yhä, isän viitoittamalla tiellä. Siitä

hän on isälleen kiitollinen.

Vainikka pitää katseen tiukasti eteenpäin. Jos hän katsoisi sivupeiliin,

sieltä näkyisi tasainen letka. Vihreää metsää halkoo vaunujono, ja niiden

edessä kulkee punainen veturi.

Vainikka oikaisee lakkiaan. Kohta ollaan perillä.

EMMI KAARNA

Kuvatekstit

Tasainen letka. Juha Vainikan ohjaaman veturin perässä luikertelee 23

tavaravaunua. Mittaa junalla on 178 metriä.

Tarkkaavaisuutta. Juha Vainikka kytkee veturin kiinni ensimmäiseen

tavaravaunuun Kouvolan varikolla.

Klo 05.20. Auringonnousuihin Juha Vainikka ei ole ehtinyt työssään kyllästyä.

Kirjoittaja:
Heidi Ekdahl