Tullin punainen linja vahvistuu myös Lappeenrannan lentokentällä

EU:n ulkopuolelta saapuvien matkustajien tullaus tapahtuu vastedes päätekentällä.

TIINA PASANEN

Suomen lentokenttien tullauskäytäntö on muuttumassa. EU:n ulkopuolelta

tulevien lentomatkustajien tullitarkastus tehdään vastedes vasta kotimaan

päätekentällä. ­·Päätekenttätullaukseen siirrytään jo tämä vuoden aikana,

arvioi Itäisen tullipiirin johtaja Tommi Kivilaakso.

Käytännössä se merkitsee sitä, että esimerkiksi Yhdysvalloista tai

Venäjältä Helsingin kautta Lappeenrantaan saapuva matkustaja valitsee

punaisen tai vihreän tullauslinjan vasta Lappeenrannan lentokentällä.

Nykyisin tullauspaikkana on koneenvaihtopaikka eli yleensä Helsinki-Vantaan

lentokenttä.

Muutoksen taustalla on EU:n asetus. Asetus tuli voimaan jo 1991, mutta

Suomi ei ole kiirehtinyt sen täytäntöönpanossa.

Kivilaakso kuvaa suhtautumista ”harkituksi viivyttelyksi”.

­·Suomessa kenttien liikennemäärät ovat huomattavasti vähäisemmät kuin

jossain Keski-Euroopassa. Tullauksen järjestäminen pienkentille on

yksinkertaisesti hankalampaa.

Tulli valmistelee paraikaa mallia siitä, miten muutos voidaan toteuttaa.

Patistelijana ei kuitenkaan ole Bryssel vaan kotoinen Ilmailulaitos ja

lentoyhtiöt. Perusteena on lentomatkustajien palvelun parantaminen.

Tullauksen takia moni on myöhästynyt kotimaan jatkolennolta.

Kentille ei tulossa

vakituista henkilöstöä

Itäisen tullipiirin alueella on kuusi lentokenttää: Lappeenranta, Mikkeli,

Savonlinna, Kuopio, Joensuu ja Varkaus. Tullilla ei ole vakituista

henkilöstöä yhdelläkään niistä.

­·Mutta pystymme siirtämään sinne väkeä aina tarvittaessa. Näinhän toimimme

myös nykyisin, kun kentiltä lähtee ulkomaan tilauslentoja.

Kivilaakson mukaan vakituista tulliväkeä ei nähdä Itä-Suomen lentokentille

vastaisuudessakaan.

­·Selvitimme tilannetta keväällä Lappeenrannassa. Kolmansista maista

tulevia matkustajia saapui viikossa vain kymmenkunta, joten tarve on

todella satunnainen.

Sen sijaan tulli perustaa Helsinki-Vantaan lentokentälle palvelupisteen,

jossa ne matkustajat, joilla on tullattavaa tavaraa, voivat täyttää

tarvittavat asiakirjat. Tullaukseen kuluva aika lyhenee, sillä

matkatavaroita ei tarvitse enää kuljettaa mukana.

­·Ajatuksena on, että Helsinki-Vantaan tulli tekee riskianalyysin. Sen

perusteella me lähetämme sitten väkeä päätekentälle. Helsingistä saamme

tiedon myös jatkolennoilla saapuvista matkustajista.

Tullitta saa tuoda

tavaraa 175 eurolla

Yksittäinen matkustaja voi tuoda maahan 175 euron

arvosta tavaraa omaan käyttöönsä. Tätä arvokkaammista tuliaisista on

tehtävä tulliselvitys. Lisäksi alkoholin tuonnissa on omat määräyksensä.

Kivilaakson mukaan uudesta käytännöstä hyötyvät erityisesti ne, jotka

tuovat maahan esimerkiksi yritykselle kuuluvaa tavaraa. Lentokoneella

kuljetetaan paljon muun muassa erilaisia laitteita tai varaosia.

­·Tulli paitsi valvoo myös palvelee. Nämä matkustajat tarvitsevat

tullauspaperit yrityksen kirjanpitoa varten. He täyttävät tullipaperit

Helsinki-Vantaalla, mutta lasti siirretään pääsääntöisesti suoraan

jatkokoneeseen. Tarvittaessa tulli tarkastaa tavaran päätekentällä.

ES-ARKISTO/MARI MÄNNISTÖ

Kuvateksti

Punaista vai vihreää? Tulli tarkastaa EU:n ulkopuolelta saapuvat

matkustajat tulevaisuudessa vasta kotimaan päätekentällä. Tullin toiminta

laajenee siten myös Lappeenrannan lentokentällä.

Kirjoittaja:
Tiina Pasanen