MATTI VEIJALAINEN
– No problem.
Nykynuorten nykysuomeksi se tarkoittaa jotain sinne päin, että siististi menee.
Tällaisin tuntemuksin valmistautuvat Imatran Linnalan koulun
6E-luokkalaiset Henrik Vidman ja Pauliina Purmonen ensi viikolla Lontooseen
suuntautuvaan luokkaretkeen. Tunnelma on innostunut, mutta levollinen.
Henrik ja Pauliina rohkenevat olla varmoja siitä, että ainakaan
kommunikointivaikeuksia paikallisten kanssa ei perillä tule.
Linnalalaisten matka Englantiin sattuu juhlavaan saumaan. Peruskoulun
englanninkielisen opetuksen alkamisesta on Etelä-Karjalassa kulunut
vuosikymmen. Synttäreiden kunniaksi Linnalassa vietettiin perjantaina
avointen ovien päivää. Imatran ja Lappeenrannan vieraskielisessä
opetuksessa työskentelevät opettajat jatkavat juhlaa tänään työn merkeissä.
Heidät kootaan ensimmäistä kertaa yhteiseen koulutustilaisuuteen Imatralle.
Pauliina Purmonen lähti aikanaan englanninkieliselle ekaluokalle isoveljen
jäljille. Velipoika oli kertonut myönteisistä kokemuksista. Henrik
Vidmanille tien viitoittivat vanhemmat. Imatran koulutoimenjohtajan Jorma
Puhakan mukaan valinnat ovat olleet kaukaa viisaita.
·Tämän päivän peruskoululaiset tuskin kohtaavat isoina ammattia, missä
mahdollisimman hyvä kielitaito ei olisi tarpeen.
Kielellistä ekstraa
perusvarustelun päälle
Etelä-Karjalan englanninkieliset alakoulut ovat Imatran Linnala ja
Lappeenrannan Kesämäki. Koulunjohtajat Harri Valtasola ja Vesa Räsänen
eivät varsinaisesti ylpeile. Heidän mukaansa suomalainen peruskoulu antaa
jo perusvarusteluversiona kävijöilleen hyvät kielelliset perusvalmiudet.
Luksusta englanninkielisestä opetuksesta kuitenkin tulee monessa mielessä.
Valtasolan mukaan merkittävä arvo sinänsä on, että kielikylpijät pysyvät
kansainvälistyvässä maailmassa muita paremmin pinnalla.
·Kielestä ei tule heille kynnyskysymystä.
Räsäsen mukaan jo varhaisnuorena syvennetty englannin taito on etu
varsinkin niille koululaisille, jotka lähtevät isoina ulkomaille töihin tai
opiskelemaan. Kun tällainen etu on ulottuvilla, kannattaa vanhempien se
lapsilleen varata.
Valtasolan ja Räsäsen mielestä englanninkielisen peruskoulun
opiskelupaikkojen määrällinen tarjonta on Etelä-Karjalassa kutakuinkin
kohdallaan. Laatua voidaan edelleen kehittää.
Erikoisopetus on
myös imagokysymys
Imatran ja Lappeenrannan koulutoimet korostavat yhteisesti kansainvälisen
koulutuksen imagomerkitystä Etelä-Karjalalle. Perusimatralaisten ja
-lappeenrantalaisten lasten lisäksi se palvelee myös maakuntaan muuttajia.
Englanniksi voidaan oppia myös suomalaisiksi.
Imatralla englanninkielinen koulu alkoi Jorma Puhakan mukaan juuri
tällaisesta tilauksesta. Kysyntä syntyi itsestään, kun Svetogorskin tehtaat
siirtyivät länsiomistukseen. Imatralle alkoi tulla asumaan perheitä, joiden
lapsille suomi oli vieras kieli.
Alaluokilta englanninkielisen opetuksen koululaiset jatkavat yläkouluun
Imatralla Mansikkalaan ja Lappeenrannassa Kesämäenrinteelle. Tämän
lukuvuoden alusta opiskeluputkea on voitu jatkaa kansainvälisessä IB-lukiossa.
Molemmissa kaupungeissa jatkaa myös Venäjän kieltä ja kulttuuria painottava
Itä-Suomen suomalais-venäläinen koulu. Sen ensimmäiset ylioppilaat
valmistuvat ensi keväänä.
MATTI VEIJALAINEN
Kuvateksti
Konkareita. Opettaja Sari Airola on ollut englanninkielisessä opetuksessa
mukana Imatralla alusta lähtien. Linnalan koulun kokeneimpia englanniksi
opiskelijoita ovat 6E-luokkalaiset, jotka lähtevät testaamaan taitojaan
Englantiin tehtävälle luokkaretkelle.