Lontoon lento ei nosta paineita kielimestareille

Englanninkielinen opetus viettää kymmenvuotissynttäreitä.

MATTI VEIJALAINEN

– No problem.

Nykynuorten nykysuomeksi se tarkoittaa jotain sinne päin, että siististi menee.

Tällaisin tuntemuksin valmistautuvat Imatran Linnalan koulun

6E-luokkalaiset Henrik Vidman ja Pauliina Purmonen ensi viikolla Lontooseen

suuntautuvaan luokkaretkeen. Tunnelma on innostunut, mutta levollinen.

Henrik ja Pauliina rohkenevat olla varmoja siitä, että ainakaan

kommunikointivaikeuksia paikallisten kanssa ei perillä tule.

Linnalalaisten matka Englantiin sattuu juhlavaan saumaan. Peruskoulun

englanninkielisen opetuksen alkamisesta on Etelä-Karjalassa kulunut

vuosikymmen. Synttäreiden kunniaksi Linnalassa vietettiin perjantaina

avointen ovien päivää. Imatran ja Lappeenrannan vieraskielisessä

opetuksessa työskentelevät opettajat jatkavat juhlaa tänään työn merkeissä.

Heidät kootaan ensimmäistä kertaa yhteiseen koulutustilaisuuteen Imatralle.

Pauliina Purmonen lähti aikanaan englanninkieliselle ekaluokalle isoveljen

jäljille. Velipoika oli kertonut myönteisistä kokemuksista. Henrik

Vidmanille tien viitoittivat vanhemmat. Imatran koulutoimenjohtajan Jorma

Puhakan mukaan valinnat ovat olleet kaukaa viisaita.

­·Tämän päivän peruskoululaiset tuskin kohtaavat isoina ammattia, missä

mahdollisimman hyvä kielitaito ei olisi tarpeen.

Kielellistä ekstraa

perusvarustelun päälle

Etelä-Karjalan englanninkieliset alakoulut ovat Imatran Linnala ja

Lappeenrannan Kesämäki. Koulunjohtajat Harri Valtasola ja Vesa Räsänen

eivät varsinaisesti ylpeile. Heidän mukaansa suomalainen peruskoulu antaa

jo perusvarusteluversiona kävijöilleen hyvät kielelliset perusvalmiudet.

Luksusta englanninkielisestä opetuksesta kuitenkin tulee monessa mielessä.

Valtasolan mukaan merkittävä arvo sinänsä on, että kielikylpijät pysyvät

kansainvälistyvässä maailmassa muita paremmin pinnalla.

­·Kielestä ei tule heille kynnyskysymystä.

Räsäsen mukaan jo varhaisnuorena syvennetty englannin taito on etu

varsinkin niille koululaisille, jotka lähtevät isoina ulkomaille töihin tai

opiskelemaan. Kun tällainen etu on ulottuvilla, kannattaa vanhempien se

lapsilleen varata.

Valtasolan ja Räsäsen mielestä englanninkielisen peruskoulun

opiskelupaikkojen määrällinen tarjonta on Etelä-Karjalassa kutakuinkin

kohdallaan. Laatua voidaan edelleen kehittää.

Erikoisopetus on

myös imagokysymys

Imatran ja Lappeenrannan koulutoimet korostavat yhteisesti kansainvälisen

koulutuksen imagomerkitystä Etelä-Karjalalle. Perusimatralaisten ja

-lappeenrantalaisten lasten lisäksi se palvelee myös maakuntaan muuttajia.

Englanniksi voidaan oppia myös suomalaisiksi.

Imatralla englanninkielinen koulu alkoi Jorma Puhakan mukaan juuri

tällaisesta tilauksesta. Kysyntä syntyi itsestään, kun Svetogorskin tehtaat

siirtyivät länsiomistukseen. Imatralle alkoi tulla asumaan perheitä, joiden

lapsille suomi oli vieras kieli.

Alaluokilta englanninkielisen opetuksen koululaiset jatkavat yläkouluun

Imatralla Mansikkalaan ja Lappeenrannassa Kesämäenrinteelle. Tämän

lukuvuoden alusta opiskeluputkea on voitu jatkaa kansainvälisessä IB-lukiossa.

Molemmissa kaupungeissa jatkaa myös Venäjän kieltä ja kulttuuria painottava

Itä-Suomen suomalais-venäläinen koulu. Sen ensimmäiset ylioppilaat

valmistuvat ensi keväänä.

MATTI VEIJALAINEN

Kuvateksti

Konkareita. Opettaja Sari Airola on ollut englanninkielisessä opetuksessa

mukana Imatralla alusta lähtien. Linnalan koulun kokeneimpia englanniksi

opiskelijoita ovat 6E-luokkalaiset, jotka lähtevät testaamaan taitojaan

Englantiin tehtävälle luokkaretkelle.

Kirjoittaja:
Matti Veijalainen