Niin pientä asiaa ei olekaan, etteikö apua kannata kysyä

Ennakoivan avun palvelu valloittaa Etelä-Karjalaa. Kuntien ja yritysten väelle tarjotaan luottamuksellista keskusteluapua.

IRMELI OJALAINEN

Mikään asia yhteydenottoon ei ole liian vähäpätöinen, jos se askarruttaa mieltä. Imatralle on parin vuoden ajan istutettu EAP-ajattelua, eli ennakoivan avun palvelua.

Palvelu ulottuu karjalaiskaupungissa jo 2 000-­3 000 ihmiseen. Heistä parisataa työskentelee Imatran kaupungilla, loput Imatra Steelillä ja muutamissa pk-yrityksissä. Kokonaislukua nostaa se, että mukana ovat työntekijöiden perheenjäsenet.

Kuusankoskella voidaan puhua jo liki 9 000 ihmisestä, kun mukana on UPM-Kymmene Oyj ja osa kaupunkia sekä pienyritystoimintaa. Lappeenrannassa toiminta on starttaamassa, mukana on muutama pk-yritys.

­·Maailmalla on kyse hyvinkin tutusta henkilöstön hyvinvointiin tähtäävästä asiasta. Sen piirissä on kymmeniä miljoonia ihmisiä. Suomeen EAP-ajattelua vasta ollaan tuomassa. Imatralla on kyse pilottihankkeesta, toimitusjohtaja Hannu Ekholm EAP-Finland Oy:stä selvittää.

Ongelmiin kiinni

mahdollisimman varhain

Ideana on päästä mahdollisimman varhain liikkeelle jos ja kun työntekijälle tulee ongelmia joko työssä tai kotona.

Palvelun piirissä oleva työntekijä voi yhdessä tai erikseen perheenjäseniensä kanssa hakeutua keskustelemaan asioistaan. EAP-palvelu on aina luottamuksellista, ammatillista neuvontaa. Henkilöstölle se ei maksa mitään. Keskustelemaan hakeudutaan vapaaehtoisesti tai esimiehen ohjauksessa.

­·Työnantaja saa vain kävijämääristä raportit, se ei saa edes tietää ketkä palvelua käyttävä, Hannu Ekholm korostaa.

Kolme asiaa käydään lävitse aina. Ne koskevat henkistä hyvinvointia, taloutta ja mahdollista päihteiden käyttöä.

Siinä kun Englannissa palvelua hoidetaan puhelimitse, Suomessa palvelun hakija ja antaja istuvat kasvokkain keskustelemassa.

Työhönsä perehdytetyt ammattilaiset osaavat ohjata tarvittaessa erilaisten palvelujen piiriin. Keskusteluavun antajat saavat parivuotisen perehdytyksen. Etelä-Karjalasta ensimmäinen 9-henkinen ryhmä aloitti koulutuksen elokuussa.

­·Kyseessä on neuvonta, jonka aikana kartoitetaan palvelua hakevan tilanne. Joissakin tapauksissa jo yksi tapaaminen riittää. Työntekijä saa vahvistusta käsityksilleen ongelmatilanteen ratkaisemiseksi, toimitusjohtaja Ekholm kuvaa.

Ensimmäiseen käyntiin varataan 1,5 tuntia ja jatkossa tapaamiset kestävät 45 minuuttia. Jokaisella on mahdollisuus tarvittaessa maksimissaan kahdeksaan käyntiin.

Työkyky nousee

poissaolot vähenevät

Toimitusjohtaja Hannu Ekholmin mukaan kyseessä on miljardiluokan hankkeesta, jos palvelu saadaan toimimaan kattavaksi. Työnantajalle säästöt tulevat poissaolojen vähenemisenä, henkilöstön hyvinvoinnin kohenemisena ja tuottavuuden kasvuna.

Tutkimusten mukaan poissaolot ovat vähentyneet 25-50 prosenttia.

Ekholmin mukaan palvelun käyttöprosentin on oltava riittävän korkea näkyäkseen tuloksissa.

Työnantajan satsaus on nyt 25 euroa henkilöä kohti vuodessa.

Pilottihankkeeseen on saatu ESR-rahoitusta ja taloudellista tukea tulee myös Kaakkois-Suomen TE-keskukselta ja sosiaali- ja terveysministeriöltä. Imatran kaupungin pilottihanke alkoi heinäkuun alussa ja se kestää kaksi vuotta.

­·Imatralla tähdätään poissaolojen vähentämiseen entisestään ja työhyvinvointiin, palvelun koordinaattori Marjaana Kanervo sanoo.

IRMELI OJALAINEN

Kuvateksti

Suositellaan. Ensikäynnistä jäi hyvä mieli, Hanna Heikkinen (vas.) vakuutti Maijaliisa Länsivuorelle, Marjaana Kanervolle ja Hannu Ekholmille.

Ennakoivan Avun Palvelu

¤·Juuret Yhdysvalloissa.

¤·Tarjoaa keskusteluapua ammattilaisen kanssa.

¤·Tavoitteena tuottavuuden ja työhyvinvoinnin lisääminen.

¤·Kustannussäästöjen ja poissaolojen vähentäminen.

¤·Päätöksenteon ja työilmapiirin parantaminen.

¤·Palvelua tuottaa EAP-Finland Oy.

¤·Imatran ohjaaja toimii keskusasemalla.

¤·Ajanvaraukset palvelun piirissä oleville 0400 228 288.

Kirjoittaja:
Irmeli Ojalainen