Matti Monosen piikit ovat laskeutuneet

Imatran kaupunki sponsoroi ykkösurheilijaansa kohti Helsingin ensi kesän MM-kisoja.

VESA SALMINEN

Matti Mononen on hivuttanut tietoisesti imagoaan muodikkaampaan suuntaan,

vaikka kilpailukauden vaihduttua harjoituskaudeksi piikit ovat kampauksesta

kadonneet.

­·Jollakin konstilla pitäisi saada lisää näkyvyyttä, että saisi

sponsoreita, Mononen sanoo.

­·Urheilun ehdoilla mennään silti täysin.

Eilen tukijoiden joukkoon ilmoittautui Imatran kaupunki, joka jatkoi

vuodella viime syksynä alkanutta sopimustaan Monosen kanssa. Kaupunki voi

sopimuksen mukaan käyttää Monosen nimeä, kuvia ja lausuntoja omassa

markkinoinnissaan. Mononen osallistuu lisäksi kaupungin tilaisuuksiin ja

vierailee koulujen liikuntatunneilla kertomassa huippu-urheilusta.

Monosen tukijoiden joukko on vielä harvalukuinen. Valmentajaisä Markku

keskittyy yksinomaan valmennukseen, eikä muita asioidenhoitajia ole.

­·Tarvitsisin managerin, joka hoitaisi systeemeitä, Matti Mononen miettii.

Olympiakomitean ja

SUL:n tuki nousee

Suomen Urheiluliitolta ja Olympiakomitealta Team Finlandiin kuuluva Mononen

sai viime vuonna 7 500 euroa tukea. SUL:n huippu-urheilujohtaja Jarmo

Mäkelä ei halua puhua summista, mutta sanoo, että imatralaishyppääjän

lupaava menestys Ateenan olympiakisoissa nostaa summaa tuntuvasti. SUL

tekee oman päätöksensä sen jälkeen, kun Olympiakomitea on linjannut omansa.

Opetusministeriön tuhannen euron verottomalle urheilijapalkalle Mononen

tuskin vielä nousee, mutta nuorille urheilijoille suunnatulle 500 euron

kuukausipalkalle hän voisi jo päästä.

Summista ei puhu myöskään Imatran ja Monosen sopimusta esitellyt

vapaa-aikatoimen johtaja Teijo Kytösalmi, koska kaupungin, SUL:n ja Monosen

sopimus kieltää sen. Tiettävästi Mononen voi menestyksen mukaan saada

Imatralta noin 8 000 euroa vuodessa.

Kytösalmen mukaan uudessa sopimuksessa on nostettu porkkanoiden osuutta ja

pienennetty perussopimusta.

­·Tämä on tosi tärkeä homma. Muuten olisi jouduttu ottamaan pankista

lainaa, Mononen kuvaa.

Raejuustoa

ja tonnikalaa

Monosen harjoituskauden ohjelmassa on edessä tänään alkava kotimaan

harjoitusleiri. Viikon päästä kone lennättää miehen Kanarialle ja

joulukuussa hän lähtee uudelleen etelään. Tammikuussa on edessä

Etelä-Afrikan-leiri ja keväällä on vielä ohjelmassa ainakin kuukauden leiri

Portugalissa.

­·Matkapäiviä tulee noin 150 vuodessa, Mononen laskee.

Harjoituskauden alussa Mononen keskittyy hyppyyn liittyviin asioihin ilman

seivästä. Kovat fysiikkaharjoitukset on tarkoitus tehdä ulkomailla

lämpimässä ja kotimaassa keskitytään enemmän tekniikkaan.

Motivaation kanssa Monosella ei ole ongelmia varsinkaan, kun 17:s sija

olympiakisoissa osoitti, ettei huippu ole enää kaukana. Viiteen kesäksi

hivutettu rasvaprosentti tietää kuitenkin sitä, että nälkä on seiväsmiehen

vieraana kilpailukaudella.

­·Rasvatonta raejuustoa, tonnikalaa vedessä ja proteiinijuomia, Mononen

kuvaa ruokavaliotaan tiukimman kuurin aikana.

Maailman kärki

häilyy silmissä

Monoset eivät halua puhua tulostavoitteista, mutta viime kesänä hypättyä

ennätystä 566 pitäisi saada sen verran ylemmäs, että hyppykeskiarvo nousisi

kilpailuissa viitisen senttiä ylemmäs.

­·Viime kesänä yksikään kilpailu ei omasta mielestäni onnistunut niin hyvin

kuin olisi pitänyt, Mononen toteaa.

­·Nyt suunnitelmissa on enemmän lajinomaisia harjoituksia.

Seiväshypyn taso on pudonnut viime vuosina, ehkä osaltaan kiristyneen

dopingvalvonnan ansiosta. GP-kisoissa mitaleille nousee 570:n hypyllä.

­·Maailman kärkitason hyppääjille en varmaan häviä voimassa tai nopeudessa

yhtään, mutta niitäkin pystyy vielä parantamaan.

­·Kaiken yhdistäminen on tärkeintä ja se vaatii hyppyjä taakse.

Pienen varjon kotimaan harjoittelulle antaa Imatran messukeskuksen kohtalo.

Monosella on siellä hyppypaikka ja kuukauden irtisanomisajalla telineet

voivat lähteä, mutta ainakaan toistaiseksi kaupungilla ei ole tiloille

uutta vuokralaista tiedossa.

VESA SALMINEN

Kuvateksti

Ulkonäkö kunnossa. Matti Mononen on tietoisesti muuttanut imagoaan

räväkämmäksi, jotta näkyvyys mediassa lisääntyisi ja sitä kautta sponsorit

kiinnostuisivat enemmän.

Kirjoittaja:
Vesa Salminen