PETTERI VÄRTÖ
Keijo Sikanen ajaa Teatteri Imatran ohi ja kääntyy Tietotalon risteyksestä
oikealle Lappeentietä kohti. Auton kojelaudassa olevassa monitorissa
sininen pallo viipottaa karttaruutua eteenpäin. On viipottanut jo kaksi
viikkoa, sillä Sikasen taksi on maakunnallisen
satelliittipaikannusjärjestelmän pilottipirssi.
Kahden kuukauden kuluttua 120 eteläkarjalaista taksia Imatralla ja
Lappeenrannassa kyydittävät myös sinistä pallukkaa, sillä ne liittyvät
samaan systeemiin vuoden alusta.
Seurauksena pitäisi olla kuljettajien turhan ajon väheneminen ja parempi
perillelöytäminen sekä asiakkaiden odotus- ja matkustusaikojen lyheneminen.
Kaikkien tyytyväisyys.
Satelliittipaikannusjärjestelmä on käytössä maan suurimmissa kaupungeissa.
Maakunnallisen taksitilausjärjestelmän uusimiseen ajoivat sekä käytännön
pakko että toiminnan kehittäminen.
·Lappeenrannan Taksi-Saimaan puheula on ollut käytössä vuodesta 1969.
Imatran taksin vanha järjestelmä on vuodelta 1973. Niiden tilttaamisesta on
ollut jo oireita ja silloin ollaan pulassa. Niin vanhoille laitteille ei
löydy korjaajia eikä varaosia, Keijo Sikanen kertoo.
Satelliittipaikannusjärjestelmän taksikohtaiset laitteet maksavat
4 000-5 000 euroa per auto. Kallis hankinta edellyttää autoilijalle monta
ajettavaa kyytiä, mutta ei Sikasen mukaan siirry taksamittarin lukemaan.
·Laitehankinnat eivät vaikuta taksimatkan hintaan. Taksit ajavat
liikenneministeriön määräämillä taksoilla.
Keskusääni vaihtuu monitorin tuijotukseen
Satelliittipaikannusjärjestelmään siirtyminen ei juuri vaikuta taksin
asiakkaalle näkyvään toimintaan.
Asiakas soittaa Lappeenrannassa sijaitsevaan paikalliseen asemaan ja
ilmoittaa osoitteen. Ilmoitettu osoite siirretään tietokonejärjestelmään,
joka ilmoittaa kyydistä alueella oleville vapaille takseille. Nämä näkevät
sen autonsa monitorista ja vastaavat.
Kyydin nopeutuminen ja turhan ajon välttäminen perustuu tarkkaan tietoon
taksin sijainnista.
Myös ilmoittaminen auton vapautumisesta nopeutuu, sillä kuljettajan
ilmoitusaktiivisuuden sijaan keskus tietää auton olevan vapaa heti, kun
taksamittari on pois päältä.
Taksin kuuluvaan toimintaan uusi järjestelmä sen sijaan vaikuttaa.
Keskuksen ihmisääni jää pois ja tilalle tulee taksiauton monitorin välkkyvä
ilmoitus uudesta kyydistä.
Satelliittipaikannus on ollut pääkaupunkiseudun taksien käytössä vuoden
verran. Helsinkiläisen taksiautoilijan Arto Marttisen mukaan palaute on
ollut pelkästään positiivista. Kuljettajat ja asiakkaat hyötyvät kartasta,
yrittäjät tyhjän ajon vähenemisestä. Myös kuljettajien turvallisuus kohenee.
·Keskus näkee koko ajan, missä autot liikkuvat, joten ongelmatilanteissa
ne löytyvät nopeasti.
Turvallisuutta lisää myös autoissa olevat, jokaisen asiakkaan kuvaavat
kamerat. Hätätilanteissa kuvat lähtevät keskukseen ja sieltä poliisille.
Myös osa uuteen järjestelmään siirtyvistä eteläkarjalaista takseista
varustetaan monitorin lisäksi kameralla.
Marttisen mukaan satelliittipaikannus on toiminut pääkaupunkiseudulla
moitteettomasti. Pienenä lapsentautina hän mainitsee paikannuksessa
havaitun pienen liukumisen.
·Sijainti on joskus heittänyt viidelläkymmenellä metrillä, mutta
toistaiseksi tarkentavia korjaussignaaleja ei ole tarvinnut tehdä. Nykyinen
tarkkuus on riittänyt.
PETTERI VÄRTÖ
Kuvateksti
Auton täydeltä elektroniikkaa. Imatralaisen Keijo Sikasen taksissa on uuden
järjestelmän tuomat laitteet näyttömonitorista valvontakameraan.