Yhdyskäytävä Koskenpartaalta torille tehdään suunnitellusti

Massiivinen betoniseinämä on puhuttanut imatralaisia. Keskeneräisen työn arvosteleminen on riskialtista. Rakennusmääräykset sitovat suunnittelijan kädet.

TENHO TIILIKAINEN

IMATRA. Koskenpartaan ja Imatran uuden torikeskustan yhdistävä käytävä

betoniseinineen rakennetaan loppuun suunnitellusti. Vielä tällä hetkellä

harmaa ja massiivinen betoninen tukiseinämä ei ole saanut kaikkien

kaupunkilaisten kiitosta.

Osa on ollut jopa sitä mieltä, että rakennelma pitäisi purkaa pois maisemaa

rumentavana. Kaupunkikeskustan maanrakentamistyöstä vastaavan Imatran

kunnallistekniikan päällikön Hannu Ojalan mukaan poispurkaminen ei tule

kysymykseen. Kyse on C-taloon liittyvästä tukimuurista, jota tarvitaan.

Ojala muistuttaa myös siitä, että työ on vielä pahasti keskeneräinen.

­·Keskeneräisen työn arvosteleminen on usein ennen aikaista. Töitä

jatketaan normaalisti ja vasta keväällä katsotaan, millainen siitä valmiina

on tullut, Ojala sanoo.

Hänen mukaansa kokonaisuuden hahmottamista vaikeuttavat muun muassa

maanrakennustöiden keskeneräisyys. Sen enempää yhdysluiska kuin

Koskenpartaan puoleinen tasannekaan eivät ole vielä oikeassa korossaan.

­·Teoriassa muurin korkeudessa voitaisiin leikata pois 10­-20 senttimetriä,

mutta siihen ei ainakaan vielä lähdetä.

Muurin päälle rakennetaan vielä teräskaide ja betonipinta päällystetään

marmorilaatoin.

Vielä tällä hetkellä muuri katkaisee näkymän Koskenpartaalta uudelle

torille, luiskan kautta näköyhteys on toki olemassa.

Hannu Ojala myöntää, että jonkin verran palautetta rakennelmasta on

kaupunkilaisilta tullut. Myös hankkeen suunnittelija arkkitehti Sami

Vuorinen arkkitehtistudio Vuorisesta on kuullut kommenteista.

­·Keskeneräisistä asioista on niin helppo keskustella. Nyt pitää kuitenkin

muistaa, etteivät maaston pinnat ole vielä oikealla korkeudellaan.

ARKKITEHTI Sami Vuorinen muistuttaa myös Suomen rakennusmääräyksistä, jotka

ovat sanelleet muurin korkeuden. Jos putoamiskorkeus on yli 3 metriä pitää

sitä vasten olla umpinaista seinämää vähintään 70 senttimetriä.

­ Nyt betoniseinän korkeus on 80 senttiä. Seinämän tulee suojata ja sen

tulee kestää myös lumitraktorin pienet kolhut. Tämän vuoksi emme päätyneet

esimerkiksi lasin käyttöön. Ei tällaisissa rakenteissa ole kauheasti

vaihtoehtoja, jos tukimuurin pitää olla ”pomminkestävä”, Vuorinen selvittää.

Espoolainen Antti Virtanen oli työmatkalla Imatralla, eikä hänestä

betoniseinämä näyttänyt kovin pahalta.

­·Varmasti, kun ympäristökin on valmis ja betonissa marmoripintaus, niin

yleisvaikutelma on aivan toinen. Pitää tulla kesällä uudelleen katsomaan.

Ruokolahdella asuva Heikki Bohm kulkee betoniseinämän ohi päivittäin.

Bohmin mielestä nyt on viimeinen hetki miettiä sitä, viedäänkö hanke

loppuun saakka vai tehdäänkö muutoksia. Valmiin purkamiseen on aina

korkeampi kynnys kuin keskeneräisen korjaamiseen.

­ Olisin toivonut, että ratkaisu olisi ollut ilmavampi. Koko ajan on

puhuttu Koskenpartaan ja torialueen yhteydestä, tässä ratkaisussa yhteys ei

toteudu parhaalla mahdollisella tavalla.

Bohmia huolettaa myös ylätasanteelle muodostuvan ”pikkutorin” tuleva

käyttö. Talossa lähitaloissa asuvilla ja työskenteleville voi olla luvassa

melkoisia performance-esityksiä.

­·Kaiken kaikkiaan yhdyskäytävä on kujamainen ja ahdas. Mieleen tulee

ajatus brežneviläisestä juhlakäytävästä, betonia molemmin puolin, Bohm lataa.

Mittasuhteiden arvioimista vaikuttaa vielä se, ettei yhdyskäytävän

maankorkeus ole lopullisella tasollaan

Kuvateksti

Tältä yhdyskäytävän pitäisi näyttää valmiina Koskenpartaalta torille

katsottuna.

MIKA STRANDÈN

Kirjoittaja:
Tenho Tiilikainen