PERTTI VAHERKYLÄ
LAPPEENRANTA. Lappeenrannan Ilmailuyhdistys voi nyt ylpeillä kahdella
jäsenellään, jotka ovat saaneet Suomen siviili-ilmailun arvokkaimmat
palkinnot ilmailutoiminnastaan.
Siviili-ilmailun toiseksi arvokkain palkinto, Suomen Ilmailupatsas,
annettiin vuodeksi joutsenolaisen ilmailuveteraanin Pekka Veikkolaisen
haltuun Suomen Ilmailuliiton kokouksessa viime viikolla.
Suomen arvostetuimman ilmailupalkinnon Harmon patsaan sai
lappeenrantalainen Pertti J. Halinen vuonna 1997.
Pekka Veikkolaisen mittava ilmailu-ura alkoi vuonna 1958 Imatran
ilmailukerhossa lennokkien rakentelusta ja jatkuu nykyään Lappeenrannan
ilmailuyhdistyksen lennonopettajana. Hän on metsäpalojen sammutustoiminnan
kehittäjä ja sammutuslentäjien kouluttaja.
Lentäminen ei ole ollenkaan tylsää hommaa, sanoo yli 12000 tuntia ilmassa
ollut ja 115000 laskua tehnyt palkittu mies. Lentäminen ei kuitenkaan sovi
impulsiiviselle ihmiselle. Se on pitkäjännitteistä toimintaa. Koneen kunto
ja säätilat on otettava huomioon. Kaikki vaarallisia tilanteita aiheuttavat
seikat on pyrittävä eliminoimaan.
Lentäminen on erilaista hommaa kuin autolla ajo, hän luonnehtii
harrastustaan. Sitä ei noin vain istuta rattiin ja anneta mennä.
Veikkolainen on ehtinyt lentää 35 eri moottorikonetyypillä ja 20 eri
purjekonetyypillä.
Onhan noita kavereita, joilla on kirjoissaan paljon useampia
konetyyppejä, kuin minulla. Jotkuthan oikein metsästävät eri tyyppejä.
Pyrkivät lentämään vaikka vain kerran jollain koneella, että saavat uuden
tyypin kirjoihinsa.
Jos Veikkolainen nyt konetyypeissä joillekin häviää, on hänellä kuitenkin
nimissään samana päivänä lennettyjen lentojen ennätys. 30.5.1973 hän teki
234 lentoa.
Veikkolainen pitää lentäjän kannalta parhaimpana koneena Fouga Magisteria.
Tämä suihkukone ei ollut varsinainen hävittäjä, vaan harjoituskone. Sillä
oli hyvät liito-ominaisuudet.
Myös Lappeenrannan ilmailuyhdistyksen purjekoneiden hinauskone, vanha
Chipmuk saa hyvän arvosanan.
Paitsi aktiivisena sammutuslentotoiminnan kehittäjänä oli Veikkolainen
pääohjaajana kehittämässä maa- ja metsätalouslentoja Perusyhtymä Oy:ssä,
Konekorhonen Oy:ssä ja Tmi Karhumäellä. Vuonna 1999 metsien lannoituslennot
loppuivat, kun metsänparannusvaroja ei enää annettu tähän toimintaan.
Niin, sitä piti sen jälkeen kasvattaa vain luomupuuta, tokaisee lentäjä.
METSÄPALOJEN sammutustoiminnan kehittäminen alkoi 1997 ja jatkuu edelleen.
Veikkolainen pitää lentokonetta paljon helikopteria parempana tässä
toiminnassa.
Kustannuksiin nähden saadaan hyvä tuotto aikaan, hän vakuuttaa.
Sammutustoiminta etsii vielä kuitenkin uomiaan.
Ilmailua mies haluaa jatkaa niin kauan kunnes lääkäri toteaa, että nyt on
jatkettava matkaa jalan. Edessä onkin vuotuinen lääkärintarkastus ensi
viikolla. Sen suhteen mies vaikuttaa täysin luottavaiselta.
Monessa ilmailukerhossa toiminut mies näkee ilmailuharrastuksessa nyt
kauniisti sanottuna hieman ukkoontumisen merkkejä, mutta toteaa tämänkin
toiminnan kulkevan aaltoliikkeen tavoin, välillä on nousuja ja välillä
laskuja. Uutta polvea on kuitenkin ilmailuyhdistyksen lennokkipuolella
kasvamassa.
Pekka Veikkolainen
Syntynyt 21.8.1941 Ruokolahdella
Asuu Joutsenossa
Aliupseeriohjaajakurssi 12 Kauhavan ilmasotakoululla 1960-61
Kanta-aliupseeriohjaajakurssi 15 Kauhavalla 1961-62
Ohjaaja-aliupseeri Satakunnan lennostossa Häv.Lv 21:ssä Porissa 1962-63
Ohjaaja- ja taso-aliupseeri Hämeen Lennostossa Vkesk. 5.ssä Rovaniemellä
1963-68
Maa- ja metsätalouslentäjäkurssi n:o 1 vuonna 1976
SAR kurssit 1993-94
Suomen Ilmailuliiton lennonopettajakurssi 1996
Kuvateksti
Suomen ilmailupatsas koostuu Kotka-veistoksesta ja jalustasta, jossa on
palkittujen henkilöiden nimet vuodesta 1949 alkaen. Nyt siihen on liitetty
Pekka Veikkolaisen nimi.
MARLEENA LIIKKANEN