Ilmailupatsas Pekka Veikkolaiselle – sammutuslentojen kehittäjälle

Yli 40 vuotinen ansiokas lentäjän ura palkittiin siviili-ilmailun toiseksi arvokkaimmalla palkinnolla.

PERTTI VAHERKYLÄ

LAPPEENRANTA. Lappeenrannan Ilmailuyhdistys voi nyt ylpeillä kahdella

jäsenellään, jotka ovat saaneet Suomen siviili-ilmailun arvokkaimmat

palkinnot ilmailutoiminnastaan.

Siviili-ilmailun toiseksi arvokkain palkinto, Suomen Ilmailupatsas,

annettiin vuodeksi joutsenolaisen ilmailuveteraanin Pekka Veikkolaisen

haltuun Suomen Ilmailuliiton kokouksessa viime viikolla.

Suomen arvostetuimman ilmailupalkinnon Harmon patsaan sai

lappeenrantalainen Pertti J. Halinen vuonna 1997.

Pekka Veikkolaisen mittava ilmailu-ura alkoi vuonna 1958 Imatran

ilmailukerhossa lennokkien rakentelusta ja jatkuu nykyään Lappeenrannan

ilmailuyhdistyksen lennonopettajana. Hän on metsäpalojen sammutustoiminnan

kehittäjä ja sammutuslentäjien kouluttaja.

– Lentäminen ei ole ollenkaan tylsää hommaa, sanoo yli 12000 tuntia ilmassa

ollut ja 115000 laskua tehnyt palkittu mies. Lentäminen ei kuitenkaan sovi

impulsiiviselle ihmiselle. Se on pitkäjännitteistä toimintaa. Koneen kunto

ja säätilat on otettava huomioon. Kaikki vaarallisia tilanteita aiheuttavat

seikat on pyrittävä eliminoimaan.

– Lentäminen on erilaista hommaa kuin autolla ajo, hän luonnehtii

harrastustaan. Sitä ei noin vain istuta rattiin ja anneta mennä.

Veikkolainen on ehtinyt lentää 35 eri moottorikonetyypillä ja 20 eri

purjekonetyypillä.

– Onhan noita kavereita, joilla on kirjoissaan paljon useampia

konetyyppejä, kuin minulla. Jotkuthan oikein metsästävät eri tyyppejä.

Pyrkivät lentämään vaikka vain kerran jollain koneella, että saavat uuden

tyypin kirjoihinsa.

Jos Veikkolainen nyt konetyypeissä joillekin häviää, on hänellä kuitenkin

nimissään samana päivänä lennettyjen lentojen ennätys. 30.5.1973 hän teki

234 lentoa.

Veikkolainen pitää lentäjän kannalta parhaimpana koneena Fouga Magisteria.

Tämä suihkukone ei ollut varsinainen hävittäjä, vaan harjoituskone. Sillä

oli hyvät liito-ominaisuudet.

Myös Lappeenrannan ilmailuyhdistyksen purjekoneiden hinauskone, vanha

Chipmuk saa hyvän arvosanan.

Paitsi aktiivisena sammutuslentotoiminnan kehittäjänä oli Veikkolainen

pääohjaajana kehittämässä maa- ja metsätalouslentoja Perusyhtymä Oy:ssä,

Konekorhonen Oy:ssä ja Tmi Karhumäellä. Vuonna 1999 metsien lannoituslennot

loppuivat, kun metsänparannusvaroja ei enää annettu tähän toimintaan.

– Niin, sitä piti sen jälkeen kasvattaa vain luomupuuta, tokaisee lentäjä.

METSÄPALOJEN sammutustoiminnan kehittäminen alkoi 1997 ja jatkuu edelleen.

Veikkolainen pitää lentokonetta paljon helikopteria parempana tässä

toiminnassa.

– Kustannuksiin nähden saadaan hyvä tuotto aikaan, hän vakuuttaa.

Sammutustoiminta etsii vielä kuitenkin uomiaan.

Ilmailua mies haluaa jatkaa niin kauan kunnes lääkäri toteaa, että nyt on

jatkettava matkaa jalan. Edessä onkin vuotuinen lääkärintarkastus ensi

viikolla. Sen suhteen mies vaikuttaa täysin luottavaiselta.

Monessa ilmailukerhossa toiminut mies näkee ilmailuharrastuksessa nyt

kauniisti sanottuna hieman ukkoontumisen merkkejä, mutta toteaa tämänkin

toiminnan kulkevan aaltoliikkeen tavoin, välillä on nousuja ja välillä

laskuja. Uutta polvea on kuitenkin ilmailuyhdistyksen lennokkipuolella

kasvamassa.

Pekka Veikkolainen

Syntynyt 21.8.1941 Ruokolahdella

Asuu Joutsenossa

Aliupseeriohjaajakurssi 12 Kauhavan ilmasotakoululla 1960-61

Kanta-aliupseeriohjaajakurssi 15 Kauhavalla 1961-62

Ohjaaja-aliupseeri Satakunnan lennostossa Häv.Lv 21:ssä Porissa 1962-63

Ohjaaja- ja taso-aliupseeri Hämeen Lennostossa Vkesk. 5.ssä Rovaniemellä

1963-68

Maa- ja metsätalouslentäjäkurssi n:o 1 vuonna 1976

SAR kurssit 1993-94

Suomen Ilmailuliiton lennonopettajakurssi 1996

Kuvateksti

Suomen ilmailupatsas koostuu Kotka-veistoksesta ja jalustasta, jossa on

palkittujen henkilöiden nimet vuodesta 1949 alkaen. Nyt siihen on liitetty

Pekka Veikkolaisen nimi.

MARLEENA LIIKKANEN

Kirjoittaja:
Pertti Vaherkylä