Reilun kaupan puoti puolustaa laatua

Reilun kaupan tuotteiden myynti kasvoi seitsemän prosenttia. Lappeenrannassa maailmankauppa Sikitiko myy kehitysmaakahvia laatutietoisille.

ANNE NIEMI

LAPPEENRANTA. Reilun kaupan tuotteiden suosio on nytkähtänyt selvään

kasvuun. Reilun kaupan tuotteet kävivät Suomessa kaupaksi yli seitsemän

prosenttia paremmin kuin vuotta aiemmin.

­·Jo oli korkea aikakin. Välillä on ollut vaikeaa, mutta nyt on reilu

kauppa selvästi piristynyt, kertoo lappeenrantalaisen maailmankauppa

Sikitikon myymälänhoitaja Tuula Lindberg.

SIKITIKOSSA kuten ruokakaupoissakin nopeimmin suosiotaan kasvattivat reilun

kaupan kahvi, tee ja kaakao.

­·Kaakao tulee Boliviasta, mutta itse suklaatuotteet valmistetaan

useimmiten Saksassa tai Britanniassa, kertoo Lindberg.

Tasihinin talossa Lappeenrannan Kauppakadulla sijaitsevan myymälän

hittituote on Tansania-kahvia. Myös Meksikon, Perun ja Nicaraguan kahveilla

on vankka ostajakuntansa.

Puolen kilon pussukoita ostetaan kolminkertaiseen hintaan markettien

tarjouskahveihin verrattuna. Myymälänhoitajan mukaan laatutietoiset

kuluttajat eivät tuijota pelkästään hintaan.

­·Valveutuneet ihmiset ostavat reilun kaupan tuotteita. Toimintamme ei

perustu liikevoittoon, vaan korostamme tuotteiden alkuperää. Emme haluakaan

kilpailla markettien tarjoustuotteiden rinnalla, hän kertoo.

Sikitikossa on myös kestävän kehityksen periaatteilla valmistettuja

tekstiilejä ja kodin käyttöesineitä.

REILUN KAUPAN tuotteita on Suomessa myynnissä eri merkit, maut ja

pakkauskoot mukaan lukien jo 70. Niistä noin neljääkymmentä voi ostaa myös

tavallisista ruokakaupoista.

Suosituimmat tuotteet ovat Suomessa edelleen banaani ja kahvi. Reilun

kaupan banaanin markkinaosuus pysytteli noin viidessä prosentissa. Kahvin

myynti on kasvanut tasaisesti vuosi vuodelta.

Pikkuhiljaa myös työpaikat ovat ryhtyneet valitsemaan kahveikseen reilun

kaupan kahvin, mikä näkyy automaattikahvien kasvaneessa myynnissä.

­·Uskomme että lähiaikoina myös monet suomalaiset suuryritykset vaihtavat

kahvinsa reilun kaupan kahviin, kuten muissa Euroopan maissa esimerkiksi

Microsoft ja IBM ovat jo tehneet, tuotepäällikkö Anne Hedman reilun kaupan edistämisyhdistyksestä sanoo.

Reilua kauppaa

Reilun kaupan järjestelmä tukee kestävää kehitystä.

Reilu kaupan tuotteita ostamalla suomalainen kuluttaja takaa kehitysmaiden

viljelijäperheille kohtuullisen toimeentulon.

Myydyistä reilun kaupan tuotteista maksetaan tuottajille kiinteää

korvausta, joka kattaa viljelyn aiheuttamat kustannukset ja mahdollistaa

investoinnit.

Reilun kaupan tuotteet ovat olleet Suomessa myynnissä reilut viisi vuotta.

Sinä aikana suomalaisten ostoksista on kanavoitunut kehitysmaiden

viljelijöille lisätuloa yli neljä miljoonaa euroa.

Viime vuonna reilun kaupan edistämisyhdistys mittasi reilun kaupan suosiota

kuluttajien keskuudessa: 41 prosenttia suomalaisista oli ostanut reilun

kaupan tuotteita tietoisesti.

Kuvateksti

Myymälänhoitaja Tuula Lindberg kertoo, että Sikitiko-puoti on yhdistyksen

ylläpitämä erikoisliike. Voiton maksimointi ei ole reilussa kaupassa pääasia.

MIKA STRANDÉN

Kirjoittaja:
Anne Niemi