Nuoriso saa oman kuukausikortin Lappeenrannan paikallisbusseihin

Lappeenrannan paikallisbusseja käyttävien 12–16-vuotiaiden asema paranee. He saavat käyttöön uuden nuorison kaupunkikortin, joka on selvästi täysihintaista kuukausikorttia halvempi. Toukokuun alku tietää myös muita muutoksia paikallisliikenteeseen.

KAISA JUNTUNEN

LAPPEENRANTA. Paikallisliikenteen väliinputoajiksi jääneiden

12–16-vuotiaiden nuorten asema paranee Lappeenrannassa. Lastenlippuiän

ohittaneet nuoret selviävät toukokuun alusta alkaen samalla maksulla kuin

opiskelijat.

Tähän asti 12–16-vuotiaiden on pitänyt maksaa täysi 50 euron hinta

kaupunkikortista, mutta toukokuun alusta alkaen nuoret voivat ostaa 37,50

euroa maksavan kuukausikortin.

Paikallisliikenteen vakioasiakas Iiro Laukas, 16, on hyvillään

uudistuksesta. Kotoaan Lauritsalasta bändikouluun Leiriin kulkeva poika on

joutunut pulittamaan aikuisten hinnan kuukausikortista, sillä

yläasteelaisella ei ole vielä mahdollisuutta opiskelijakorttiin. Nyt

luvassa on 12,5 euron säästö kuukausittain.

Lippurintamalla on luvassa toinenkin matkustajaystävällinen uudistus.

Bussista toiseen vaihtavat voivat ostaa jatkossa vaihtolipun. Autolinjat

kokeilee aluksi vaihtolipun toimivuutta.

– Vaihtolippu täytyy pyytää kuljettajalta matkan alkaessa ja matkustajan on

kerrottava mihin on menossa. Vaihtolipun hinta määräytyy kuljettavan matkan

mukaan, opastaa Autolinjat oy:n paikallispäällikkö Petri Pesonen.

Tällä hetkellä kahta bussia tarvitsevat joutuvat ostamaan siirtolipun,

jonka hinta on sama riippumatta matkan pituudesta.

Veteraanit ja lastenvaunujen kanssa liikkuvat saavat kulkea entiseen

malliin ilmaiseksi.

TOUKOKUUN ALKU tietää pieniä muutoksia myös bussireitteihin. Uudet

bussiaikataulut reittikarttoineen jaetaan kaikille Lappeenrannan

taajama-alueen asukkaille sunnuntaina.

Teknisen lautakunnan tekemän päätöksen mukaan linja numero 1 ei aja enää

Kanavansuulla Kanavansuunrannan ja Varvintien kautta, vaan edestakaisin

Suolavuorentietä pitkin.

Linjat 1 ja 2 kulkevat lauantaisin kumpikin omia reittejään. Tällä hetkellä

kakkonen ajaa lauantaisin myös ykkösen linjaa.

Kakkonen menee keskussairaalan kautta myös sunnuntaisin.

Linja 3 ei kierrä enää Saratien kautta matkallaan Kivisalmeen, mutta

kakkonen paikkaa Saratien käyntejä.

Karhuvuoressa liikkuva linja 4 pyörähtää lenkin Eteläkadun kautta, eikä

kulje enää edestakaisin Karhuvuorenkatua pitkin. Eteläkadun varteen tulee

uusia pysäkkejä.

Viitosen reitti pitenee, kun se jatkaa matkaansa Valtakadulta

liikenneympyrän jälkeen kohti Lepolankadun risteystä, mistä huristelee

edelleen Ratakadulle ja matkakeskukseen. Vielä tällä hetkellä linja 5

kurvaa liikenneympyrästä suoraan Lappeenkadulle ja sieltä Kauppakadun

kautta matkakeskukseen.

Linja numero 9 koukkaa jatkossa Tyysterniemen kautta, kun se tällä hetkellä

porhaltaa Taipalsaarentietä pitkin.

Koululaisten lomien alku tietää suurta muutosta kolmoselle. Linja 3 ei

kulje kesällä ollenkaan.

Autolinjoilla on kaikille matkustajille pyyntö, jonka he esittävät myös

aikatauluvihkosessaan.

– Toivomme, että pysäkillä odottavat matkustajat nostavat kättään, kun

haluavat bussiin. Nyt meillä menee turhaan aikaa, kun kolmekin bussia

saattaa pysähtyä peräjälkeen samalle pysäkille, Petri Pesonen sanoo.

PAIKALLISLIIKENNETTÄ junailevat yhdessä kaupungin tekninen keskus ja

Autolinjat. Niiden keskinäinen työnjako ei ole lappeenrantalaisille täysin

selvää.

– Matkustajat ottavat meihin usein yhteyttä asioissa, jotka kuuluvat

Autolinjoille. Kaupunki on paikallisliikenteen osalta lähinnä

lupaviranomainen. Autolinjat huolehtivat todellisesta suunnittelusta ja

liikennöinnistä, selventää liikenneinsinööri Birgitta Nakari teknisestä

keskuksesta.

Tekninen lautakunta vahvistaa reitit, pysäkit ja aikataulut. Tekninen

keskus vastaa pysäkki-informaatiosta yhdessä Matkahuollon ja

liikennöitsijöiden kanssa.

Liikennöintiin, reitteihin ja aikatauluihin liittyvissä asioissa on syytä

soittaa Autolinjoille. Linjatakseista sen sijaan vastaa tekninen keskus.

Pysäkkikatokset ja pysäkkien sijoittaminen on niin ikään teknisen keskuksen

kontolla.

Kuvateksti

Iiro Laukas, 16, tarvitsee kuukausikorttia liikkuessaan bussilla kotoaan

Lauritsalasta bändikouluun Leiriin. Hän tervehtii ilolla uutta halvempaa

nuorisokorttia.

KAROLIINA PAATOS

Kirjoittaja:
Kaisa Juntunen