Maakunnan keräyspaperivarastot ovat tupaten täynnä

Saimaan kanavalta paperin työsulku on vienyt tähän mennessä 30 laivaa. Sellun ja paperin vienti pysähtyi miltei välittömästi. Nyt huolena on se, milloin raakapuun ja hakkeen vastaanotto käy ylivoimaiseksi.

MINNA MÄKINEN

PAPERITEOLLISUUDEN työsulku on täyttänyt Etelä-Karjalan keräyspaperivarastot ääriään myöten. Käyttöön on jouduttu ottamaan myös väliaikaisia varastoja. Tilanne on sama muualla maassa.

– Paperia on jumittunut varastoihin nyt jo kuukauden verran, kertoo aluepäällikkö Mikko Kauppila Hyötypaperi Oy:stä.

Yksin Hyötypaperin Lappeenrannan terminaaliin tulee viikoittain 70 000 kiloa paperia. Kuukaudessa sinne on kasaantunut 280 000 kiloa. Kauppila arvioi, että maakunnan varastoissa makaa yhteensä miljoona kiloa keräyspaperia.

– Varastot alkavat purkautua kahden viikon kuluttua työsulun päättymisestä, sillä tehtailla on omat kahden viikon puskurivarastot. Koko tilanteen normalisoituminen kestää työsulun jälkeen kuukausia, Kauppila laskee.

PAPERIN keräysastioita on toistaiseksi tyhjennetty normaalirytmillä.

– Jos työsulku jatkuu, on meidän jossain vaiheessa kehoitettava, että yksityiset ja yritykset eivät veisi paperia keräysastioihin vaan säilyttäisivät sitä omissa tiloissa, arvoi Kauppila.

Keräyspaperia, nestepakkauksia tai pahvia käsitellään Suomessa yhteensä viidessä paikassa uudelleen paperiteollisuuden raaka-aineena käytettäväksi.

SAIMAAN kanavan toukokuun tavaraliikenteeseen on sellun ja paperin vientikuljetusten puutuminen tehnyt 50–60 000 tonnin loven. Se on noin 30

alusta.

– Työsulku on toistaiseksi vaikuttanut yllättävän vähän. Mutta jos se jatkuu, kesäkuun lopussa liikenne menee todella hiljaiseksi, arvioi

insinööri Seppo Piironen Järvi-Suomen merenkulkupiiristä.

Viime vuoden toukokuussa kanavan rahtiliikenne oli 300 000 tonnia. Nyt se jäi 240 000 tonniin. Koko alkuvuoden kuljetuksissa ollaan kanavalla nyt yli 100 000 tonnia viime vuoden vastaavaa aikaa jäljessä.

RAHTEJA välittävän Intercarriersin suurin huoli on tällä hetkellä se, milloin työsulku alkaa vaikeuttaa raakapuun ja hakkeen vastaanottoa satamissa.

– Tähän asti tilanne on ollut hyvä. Kaikki Venäjältä, Baltiasta tai Ruotsista tulleet raakapuualukset on saatu purettua, kertoo osastopäällikkö Kimmo Kuukka Intercarriersista.

Alueen satamista vain Kaukaan satama on kiinni.

Laivojen purkausajat ovat olleet jonkin verran normaalia pidemmät. Lisäksi varastokentät ja muut tilat alkavat täyttyä.

Kanavalla liikennöi jatkuvasti 30 laivaa venäläisen raakapuun tuonnissa.

– Jos puun vastaanottoa rajoitettaisiin, se aiheuttaisi aikamoisen ongelman Venäjän puolella. Laivoille jouduttaisiin etsimään lyhyellä varoitusajalla muuta työtä.

TOISTAISEKSI viimeisen paperilaivauksensa Intercarriers teki 19. toukokuuta, päivä työsulun alkamisen jälkeen.

– Aluksilla, jotka normaalisti lastaavat joka toinen viikko, ei ole nyt yli kahteen viikkoon ollut kuljetuksia, Kukka sanoo.

Intercarriersin päämiesten eli laivanvarustajien ja rahtaajien on pitänyt etsiä aluksille lasteja muualta Suomesta tai ulkomailta.

– Se on ollut sikäli ongelmallista, että rahteja on rajallinen määrä. Lisäksi laivat on suunniteltu nimenomaan paperirullien kuljetukseen.

Tilanne on samanlainen sellun vientikuljetuksissa.

Paperinkuljetuksessa on alueella säännöllisesti kymmenkunta alusta.

INTERCARRIERS on menettänyt työsulun takia pari-kolme laivausta per viikko. Yrityksen kokonaisliikenne on viikoittain 20–30 laivaa.

– Päämiehemme sen sijaan ovat menettäneet huomattavasti rahtituloja, kun reittejä on pitänyt suunnitella uudelleen ja ottaa kuljetettavaksi arvottomampia lasteja.

Kuukka arvioi, että nyt vientiin tulevan loven paikkaaminen on loppukauden aikana käytännössä mahdotonta.

Työsulun päättymisestä menee noin puolitoista viikkoa ennen kuin ensimmäiset laivat ovat esimerkiksi Vuoksen satamassa lastaamassa paperia.

Kuvateksti

Keräyspaperi odottaa Hyötypaperin Lappeenrannan-varastossa uusiokäyttöön pääsyä. Paperivuorella aluepäällikkö Mikko Kauppila.

PEKKA HÖLKKI

Kirjoittaja:
Minna Mäkinen