Täydellinen kesäteatteripaketti

LIISA KUKKOLALÄHEMMÄKSI taivastaan kuin Arto Niemisen kirjoittama Tähti ja m

LIISA KUKKOLA

LÄHEMMÄKSI taivastaan kuin Arto Niemisen kirjoittama Tähti ja meripoika ei

suomalainen kesäteatteri pääse. Imatran tämän suven musiikkinäytelmä Olavi

Virrasta ja tämän suuruuden ajasta on täynnä sitä samaa nostalgista

peruskuvastoa, jota elokuvaohjaaja Markku Pölönen esitteli Onnenmaassaan

vuonna 1994. Tai Anne Saarenoja tänä vuonna valokuvakirjassaan Kauneinta

Suomea.

Suomi elää maaseudulla, kaupungit ovat pahuuden tyyssijoja ja elämä on

yksinkertaisen rehellistä. Ihmiset tapaavat toisensa tanssilavalla eikä

niissä ole muuta ikävää kuin järjestysmiehet. Elämä on jatkuvaa

lauantaiehtoota ja auringon läikähtelyä järven pinnassa.

Onneksi Nieminen on dramaturgian oppaansa lukenut: pelkästä auvosta ei

kiinnostavaa tarinaa synny. Suomalainen viattomuus kompastuu pahuuteen,

joka kulkee viinapulloissa ja pahantahtoisesti juoruavassa lehdistössä.

Vanhat sankarit joutuvat väistymään ja uudet vievät sekä lavat että naiset.

TÄHTI JA MERIPOIKA ei kerro meille uutta sen enempää tuosta ajasta kuin

Olavi Virrastakaan. Mutta kaiken kertomansa se sanoo nokkelasti ja

mukavasti kuljetellen. Dialogi on napakkaa ja naurua irrottavaa, ei niin

kliseistä kuin tyylilaji antaisi epäillä. Muusikkopiirien letkautukset

tuntuvat aidoilta ja useimmiten tuoreilta.

Lisäksi näytelmä on äärimmäisen tiivis paketti suomalaista

populäärikulttuuria vajaan 50 vuoden takaa. Näytelmän ehdottomasti huikein

kohtaus on lavan muuttuminen suomalaiseksi elokuvakankaaksi Kalle

Aaltosineen ja Pekka Puupäineen. Vauhti on kuin 1990-luvun

musiikkivideoissa. Kadehtien täytyi katsella ohjaajan, koreografin ja

käsikirjoittajan oivalluksia, jotka saivat näyttelijätkin huimaan vireeseen.

Tarina on näytelmän ontuvin kohta. Kun tunnevyöryjä suomalaisissa

aiheuttavan musiikin ja kaikkien tunteman Olavi Virran tarinan ympärille

yrittää kirjoittaa uutta tarinaa, se jää pakostakin kakkoseksi. Mutta mitä

sen on väliä. Tässä tyylilajissa merkittävintä on musiikki. Siinä Tähti ja

meripoika kirvoittaa kaikki aistit avoimiksi.

KAI HYTTINEN on sopivan karhea Olavin Virran esittäjäksi. Siihen rooliin

eivät kaikenmaailman simosilmut pystyisi vaikka kuinka keikkuvat

levylistojen kärjessä. Hyttisen ääni vankentuu biisi biisiltä, kunnes

taipuu lopussa pehmeäksi kyynelkanavien avaajaksi. Ammattilainen mikä

ammattilainen.

Mikkelin teatterista lainassa olevat Marjaana ja Vintte Viitanen rakastavat

Virran varjossa. Vintte Viitasella on kiitollisempi rooli kasvaa

silmälasinössöstä ensirakastajaksi kuin Marjaana Viitasella, jonka

ensisijainen tehtävä on luoda jännitettä kun muut toimivat.

Jenni Rautawaara bimbona blondina ja Ulla-Maija Järnstedt Virran vaimona

sekä musiikkifirman sihteerinä onnistuvat saamaan eloa vahvasti

tyyliteltyihin hahmoihinsa. Samaa voi sanoa Aki Honkatukiasta.

Tanssijaneidot ovat viehkoja, mutta varsinaiset säteilijät lavalla ovat

Liitonnaiset (Sirpa Valtonen, Hellevi Larvio, Riikka Miettinen ja Eija

Hynninen), jotka laulavat Virran enkelikuorona. Siitä ei suomalainen nainen

paremmaksi muutu.

Jos Tähti ja meripoika ei vedä yleisöä Imatralle, on vika siinä, ettei

näytelmää ole ennen nähty. Muuten se täyttää kaikki menestyvän

kesäteatterikappaleen ehdot.

TEATTERI

Arto Nieminen: Tähti ja meripoika

Ohjaus ja musiikin sovitus Timo Kärkkäinen

Bändi Virva Jääskeläinen, Pekka Ranta, Pekka Seppänen

Koreografi Reija Väre, lavastus Mirva Mustonen

Rooleissa mm. Kai Hyttinen, Marjaana Viitanen, Vintte Viitanen, Ulla-Maija

Järnstedt, Aki Honkatukia, Jenni Rautawaara, Marko Kurikka, Kari Kinnari,

Esko Keinänen, Jarkko Maula.

Imatran kesäteatteri 22.6.2005

Kuvatekstit

Rakastavaiset Marja ja Ilpo Virran varjossa.

Marjaana ja Vintte Viitanen

vielä silloin kun suntion poika ei ollut aviomieskelpoinen.

KAI SKYTTÄ

Kirjoittaja:
Liisa Kukkola