Uusi oppilashuoltoyksikkö vastaa koululaisten suureen tuen tarpeeseen

Oppilashuolto ja kouluterveydenhuolto yhdistävät voimansa. Koululaiset tarvitsevat entistä vaativampaa, moni-ammatillista apua.

ANNE KOTIHARJU

LAPPEENRANTA. Lappeenranta vastaa yhä suurempaan koululaisten tuen

tarpeeseen yhdistämällä oppilashuollon ja kouluterveydenhuollon voimat.

Toiveena on myös saada kokopäiväinen koululääkäri.

Uusi oppilashuoltoyksikkö aloittaa toimintansa ensi vuoden alusta, jos

kaupunginhallitus hyväksyy kasvatus- ja opetuslautakunnan esityksen.

Kouluilla on 14 terveydenhoitajaa. Heidän lisäkseen palveluja antavat neljä

koulupsykologia, kahdesta kolmeen koulukuraattoria, puheterapeutti ja

osa-aikainen toimistotyöntekijä.

Uutena virkana tulisi koululääkäri, vaikka osa väestövastuulääkäreistä

toimii edelleen myös kouluterveydenhuollossa.

Kouluterveydenhuollolla ja psykososiaalisella oppilashuollolla on jo

yhteisiä tehtäviä ja asiakkaita. Laki edellyttää esimerkiksi psykologin

tekemää tutkimusta otettaessa tai siirrettäessä lasta erityisopetukseen.

Laki edellyttää myös riittäviä lääketieteellisiä tutkimuksia ja sosiaalista

selvitystä.

SYRJÄYTYMINEN alkaa oppilashuoltoväen mukaan usein oppimisvaikeuksista.

Heikko oppimismenestys romuttaa koululaisen itsetuntoa.

Häiriökäyttäytyminen koulussa on hyvin vakava oire ja ennustaa

syrjäytymistä, jollei siihen pystytä puuttumaan ja ongelman taustaa

selvittämään.

Ongelmat ovat uuden oppilashuoltoyksikön puuhaajien mielestä selkeästi

pahenemassa. Toisaalta koulun opetussuunnitelman vaatimukset kiristyvät.

Toisaalta oppilaiden käyttäytymisen rajattomuus ja väkivaltaisuus sekä

perheiden ongelmat lisääntyvät.

Tällä hetkellä sekä koulun oppilashuollossa että kouluterveydenhuollossa

ongelmana on työntekijöiden irrallisuus ja yksinään työskentely.

Yhteistyötä on, mutta niin sanottu moniammatillinen tiimi puuttuu.

Esimerkiksi ADHD (aktiivisuuden ja tarkkaavuuden häiriö) lasten hoidossa on

lääketieteellinen ja psykologinen tutkimus. Toisaalla tarjotaan koulun

erityisopetusta tai koulun opetuksen järjestelyjä.

Oppilashuollon haasteita

Joka viidennellä oppilaalla on oppimisvaikeuksia.

Lukemisen ja kirjoittamisen erityisvaikeus on 6–11 prosentilla,

matematiikan 3–5 prosentilla ja vaikea-asteinen dysfasia 0,5 prosentilla.

Kehitysvammaisia on prosentti ikäluokasta, asperger-oppilaita 0,5 ja

AD/HD oppilaita 2–5 prosenttia.

Selvä tai vakava psyykkinen häiriö on 15 prosentilla alle 8-vuotiaista.

Keskivaikea tai vaikea masennus 8–12 prosentilla 14–16 -vuotiaita tyttöjä.

Syömishäiriöitä on 1,5 prosentilla.

Fyysisesti pitkäaikaissairaita on 10 prosenttia. Lihavia lapsia on 11–14

prosenttia.

Vaikeasti häiriköiviä on 5 prosenttia kuudesluokkalaisista. Joka neljäs

lapsi on kokenut avioeron, joka kymmenennessä perheessä on päihdeongelma,

kolmessa prosentissa perheistä vaikea mielenterveysongelma (tutkimus

vuodelta 1996 Lappeenrannassa). Lähde kasvatus- ja opetuslautakunta.

Kirjoittaja:
Anne Kotiharju