Opetusministeriö patistelee kouluja lisäämään tietotekniikan käyttöä
opetuksessa. Etelä-Karjalassa tähän pyritään hankkein ja projektein.
Verkko-opetus on opettajien arkipäivää Saimaan etälukiossa. Peruskouluissa
tietotekniikan opetuksen taso ja tarjonta
vaihtelevat suuresti.
KAISA JUNTUNEN
LAURITSALAN LUKION uskonnonopettaja Titta Korhonen ei ole mielestään mikään
nörtti. Hänelle ei tuottanut kuitenkaan vaikeuksia perehtyä tietokoneeseen
niin syvällisesti, että hän pystyy antamaan verkossa etäopetusta.
Korhonen opettaa päivälukion lisäksi Saimaan etälukiossa. Verkko on ollut
hänelle arkinen opetusväline jo neljän vuoden ajan. Korhosen mielestä
virtuaalimaailmassa on paljon hyviä puolia.
Opiskelu ei ole aikaan ja paikkaan sidottua, ja opiskelijan rooli on
itsenäisempi, Korhonen sanoo.
SAMOISSA opinahjoissa matematiikkaa, filosofiaa ja psykologiaa opettava
Pekka Jäppinen pitää verkkoa kannustavana ja tasa-arvoistavana
opiskeluympäristönä. Luokkatilanteessa ujo oppilas jää helposti varjoon,
vaikka hänellä olisi tietoa ja ajatuksia.
Verkossa on tietty anonyymiys. Siellä on turvallisempaa sanoa
mielipiteensä, ja on enemmän aikaa miettiä sanottavansa, Jäppinen pohtii.
OPETTAJAN ja oppilaan jyrkkä roolijako laimenee verkkoyhteistyössä.
Opettaja ei ole se, joka seisoo korokkeella ja sanoo miten asiat ovat.
Opettaja on pikemminkin tutor ja vierellä kulkija, Titta Korhonen miettii.
Kun opettaja ei ole fyysisesti läsnä patistelemassa ja neuvomassa, oppilaan
omatoimisuus korostuu.
Opiskelijoilta se vaatii enemmän itsekuria ja vastuun ottamista
tekemisistään, Korhonen sanoo.
Opettajalta verkko-opettaminen vaatii jatkuvaa itsensä kehittämistä.
Itseään pitää päivittää koko ajan, Korhonen sanoo.
ETELÄ-KARJALASSA on alettu panostaa siihen, että tietotekniikkaa
käytettäisiin mahdollisimman paljon opetuksessa. Lappeenrannan ja Imatran
opetustoimet ovat perustaneet Mediakeskuksen, jonka tehtävänä on
organisoida ja tukea koulujen tieto- ja viestintätekniikkaopetusta.
Mediakeskus toimii yhteistyössä Lappeenrannan teknillisen yliopiston
kanssa. Yliopistossa on meneillään VOK-nimeä kantava projekti, jonka
tavoitteena on kehittää koulujen verkko-opetusta. Yliopisto on tarjonnut
lukioille verkkokursseja, jotka toteutuvat ensi keväänä.
Verkon käyttö on systemaattista maakunnan IB-lukioissa, sekä Saimaan
etälukiossa, joka toimii Lauritsalan lukiossa ja Vuoksenniskan yhteiskoulun
lukiossa. Muutkin Etelä-Karjalan kunnat ovat ilmaisseet kiinnostuksensa
verkko-opetukseen.
Etelä-Karjalan peruskouluissa on käynnistymässä Netlibris
virtuaaliprojekti. Netlibriksessä eri koulujen oppilaat keskustelevat
keskenään lukemistaan kirjoista.
OPETUSHALLITUS on huolissaan siitä, että kansa jakautuu kahtia
tietotekniikkataitojen suhteen. Siellä missä on rahaa ja tahtoa, lapsia
opetetaan tietotekniikan saloihin alakouluista alkaen. Toisella
paikkakunnalla peruskoulunsa päättävä nuori voi olla tekniikasta aivan ulalla.
Olemme Etelä-Karjalassa hyvää keskitasoa valtakunnallisesti, VOK-hankkeen
projektipäällikkö Vesa Pakarinen toteaa.
Pakarinen on huolissaan samasta asiasta kuin opetushallitus. Hän puhuu
digikuilusta.
Taso voi vaihdella myös koulujen välillä, ja jopa koulujen sisällä,
Pakarinen huomauttaa.
Alan ammattilaisten mielestä lapset pitäisi vihkiä tietotekniikan pariin jo
alakoulussa. Mikäli nuori ei saa ajoissa nykyajan vaatimia perustaitoja,
hänelle seuraa vaikeuksia. Ammattikorkeakouluissa, yliopistoissa ja
työelämässä tietotekniikan hallinta on välttämätöntä.
MEDIAKESKUKSEN päällikkö Timo Kainulainen painottaa, että tietotekniikka
lisää koulutuksen tasa-arvoa. Hän ottaa esimerkiksi kielten opetuksen.
Tällä hetkellä kurssitarjonta vaihtelee suuresti koulun koon ja
paikkakunnan mukaan. Pienten paikkakuntien pienissä kouluissa oppilaiden
mahdollisuudet ovat rajalliset. Monen koulun yhteinen verkko-opetus voisi
mahdollistaa vaikkapa espanjan opiskelun pikkulukiossa.
Kuvateksti
Tietotekniikkakouluttaja Leo Kärki antaa opettaja Titta Korhoselle uusia
eväitä etäopetukseen.
SEPPO RAUTIOVAARA