Etelä-Karjalassa kohennetaan tohinalla tietotekniikkaosaamista

Opetusministeriö patistelee kouluja lisäämään tietotekniikan käyttöä opetuksessa. Etelä-

Opetusministeriö patistelee kouluja lisäämään tietotekniikan käyttöä

opetuksessa. Etelä-Karjalassa tähän pyritään hankkein ja projektein.

Verkko-opetus on opettajien arkipäivää Saimaan etälukiossa. Peruskouluissa

tietotekniikan opetuksen taso ja tarjonta

vaihtelevat suuresti.

KAISA JUNTUNEN

LAURITSALAN LUKION uskonnonopettaja Titta Korhonen ei ole mielestään mikään

nörtti. Hänelle ei tuottanut kuitenkaan vaikeuksia perehtyä tietokoneeseen

niin syvällisesti, että hän pystyy antamaan verkossa etäopetusta.

Korhonen opettaa päivälukion lisäksi Saimaan etälukiossa. Verkko on ollut

hänelle arkinen opetusväline jo neljän vuoden ajan. Korhosen mielestä

virtuaalimaailmassa on paljon hyviä puolia.

– Opiskelu ei ole aikaan ja paikkaan sidottua, ja opiskelijan rooli on

itsenäisempi, Korhonen sanoo.

SAMOISSA opinahjoissa matematiikkaa, filosofiaa ja psykologiaa opettava

Pekka Jäppinen pitää verkkoa kannustavana ja tasa-arvoistavana

opiskeluympäristönä. Luokkatilanteessa ujo oppilas jää helposti varjoon,

vaikka hänellä olisi tietoa ja ajatuksia.

– Verkossa on tietty anonyymiys. Siellä on turvallisempaa sanoa

mielipiteensä, ja on enemmän aikaa miettiä sanottavansa, Jäppinen pohtii.

OPETTAJAN ja oppilaan jyrkkä roolijako laimenee verkkoyhteistyössä.

– Opettaja ei ole se, joka seisoo korokkeella ja sanoo miten asiat ovat.

Opettaja on pikemminkin tutor ja vierellä kulkija, Titta Korhonen miettii.

Kun opettaja ei ole fyysisesti läsnä patistelemassa ja neuvomassa, oppilaan

omatoimisuus korostuu.

– Opiskelijoilta se vaatii enemmän itsekuria ja vastuun ottamista

tekemisistään, Korhonen sanoo.

Opettajalta verkko-opettaminen vaatii jatkuvaa itsensä kehittämistä.

– Itseään pitää päivittää koko ajan, Korhonen sanoo.

ETELÄ-KARJALASSA on alettu panostaa siihen, että tietotekniikkaa

käytettäisiin mahdollisimman paljon opetuksessa. Lappeenrannan ja Imatran

opetustoimet ovat perustaneet Mediakeskuksen, jonka tehtävänä on

organisoida ja tukea koulujen tieto- ja viestintätekniikkaopetusta.

Mediakeskus toimii yhteistyössä Lappeenrannan teknillisen yliopiston

kanssa. Yliopistossa on meneillään VOK-nimeä kantava projekti, jonka

tavoitteena on kehittää koulujen verkko-opetusta. Yliopisto on tarjonnut

lukioille verkkokursseja, jotka toteutuvat ensi keväänä.

Verkon käyttö on systemaattista maakunnan IB-lukioissa, sekä Saimaan

etälukiossa, joka toimii Lauritsalan lukiossa ja Vuoksenniskan yhteiskoulun

lukiossa. Muutkin Etelä-Karjalan kunnat ovat ilmaisseet kiinnostuksensa

verkko-opetukseen.

Etelä-Karjalan peruskouluissa on käynnistymässä Netlibris

virtuaaliprojekti. Netlibriksessä eri koulujen oppilaat keskustelevat

keskenään lukemistaan kirjoista.

OPETUSHALLITUS on huolissaan siitä, että kansa jakautuu kahtia

tietotekniikkataitojen suhteen. Siellä missä on rahaa ja tahtoa, lapsia

opetetaan tietotekniikan saloihin alakouluista alkaen. Toisella

paikkakunnalla peruskoulunsa päättävä nuori voi olla tekniikasta aivan ulalla.

– Olemme Etelä-Karjalassa hyvää keskitasoa valtakunnallisesti, VOK-hankkeen

projektipäällikkö Vesa Pakarinen toteaa.

Pakarinen on huolissaan samasta asiasta kuin opetushallitus. Hän puhuu

digikuilusta.

– Taso voi vaihdella myös koulujen välillä, ja jopa koulujen sisällä,

Pakarinen huomauttaa.

Alan ammattilaisten mielestä lapset pitäisi vihkiä tietotekniikan pariin jo

alakoulussa. Mikäli nuori ei saa ajoissa nykyajan vaatimia perustaitoja,

hänelle seuraa vaikeuksia. Ammattikorkeakouluissa, yliopistoissa ja

työelämässä tietotekniikan hallinta on välttämätöntä.

MEDIAKESKUKSEN päällikkö Timo Kainulainen painottaa, että tietotekniikka

lisää koulutuksen tasa-arvoa. Hän ottaa esimerkiksi kielten opetuksen.

Tällä hetkellä kurssitarjonta vaihtelee suuresti koulun koon ja

paikkakunnan mukaan. Pienten paikkakuntien pienissä kouluissa oppilaiden

mahdollisuudet ovat rajalliset. Monen koulun yhteinen verkko-opetus voisi

mahdollistaa vaikkapa espanjan opiskelun pikkulukiossa.

Kuvateksti

Tietotekniikkakouluttaja Leo Kärki antaa opettaja Titta Korhoselle uusia

eväitä etäopetukseen.

SEPPO RAUTIOVAARA

Kirjoittaja:
Kaisa Juntunen