Imatralle rautatiesilta ennätysjassa – aikaa oli 15 tuntia junasta junaan

Immolan laajentuvalle puuratapihalle valmistuu myös uusi tie raskaan liikenteen suunnan kääntämiseksi. Joensuuhun menevä Intercity oli uuden sillan ensimmäinen ylittäjä.

MATTI VEIJALAINEN

IMATRA. Siltatopparoikalle oli asetettu tiukka tulosraja Imatralla sunnuntaina.

Aikavaatimuksena oli uuden rautatiesillan pystyttäminen 15 tunnissa. Operaation paikka oli Karjalan radalla Immolan ratapihalta pätkä pohjoiseen päin.

Piiriennätysvauhtia tekijöiltään edellyttänyt työ onnistui. Joensuuhun päin päivällä Imatralta puoli yhden jälkeen porhaltanut Intercity pääsi taipaleelleen aikataulussa.

Yöllä radassa oli railo. Lauantai-iltana alkoi iltajunan mentyä liikennekatko, minkä kestäessä ratapenkka kaivettiin auki siltatyötä varten. Sunnuntaiaamuna penkere rakennettiin sillan päälle pikaisesti uudestaan.

Katkon aikana kahden junan matkustajat kuljetettiin Imatran ja Parikkalan välillä bussikyydein.

MASSIIVINEN siltamöhkäle hilattiin paikalleen aamuyön tunteina työntötunkkitekniikalla.

Projektipäällikkö Matti Tossavainen Oy VR-Radasta kertoo, että menettelytavasta on sinänsä tullut rautateiden siltatöissä jo rutiinia. Poikkeuksetta jännäksi pelin tekevät kuitenkin tiukat aikataulut, kun työt tehdään liikenteen ehdoilla. Aina ei tulevan junan tieltä ole penkan pöly ehtinyt laskeutua.

– Joskus veturin valot ovat olleet jo näkyvissä, kun viimeiset lapiolliset ovat olleet vielä menossa, Tossavainen muistelee.

IHAN niin täpärälle ei Imatralla mennyt, mutta löysiäkään ei jäänyt. Immolan töiden pääurakoijan Vuorenpeikot Oy:n ja siltatyön aliurakoijan miehet huokasivat helpotuksesta, kun uudeksi paikattu penkka saatiin vaakitettua kuntoon vartti ennen urakkamääräajan päättymistä. Myöhästyminen olisi tiennyt rakentajille kymppitonnin sakkoa kutakin alkavaa kymmentä minuuttia kohti.

Puitteiltaan pakerrettavana oli keskiraskaan sarjan työ.

– Tämä silta painaa 1 300 tonnia. Suurin samalla tavalla paikalleen pukkaamamme rautatiesilta on ollut 2 500 tonnin painoinen, vastaava mestari Jarmo Lilja sillan paikoilleen siirtäneestä Megasiirto Oy:stä kertoi.

Sillan kansi on 13×25-metrinen. Hintaa sillalle tuli Matti Tossavaisen mukaan 700 000 euroa.

KURKVUOREEN tehty rautatien alikulkusilta on osa uutta tieyhteyttä. Kuutostieltä Ruokolahden ja Puumalan rampin päästä rakentuu uusi raskaan liikenteen tie Immolan ratapiha-alueelle.

VR keskittää Imatran seudulla kuljettamansa puun välivarastoterminaalin Immolaan. Keskittäminen tyhjentää pinot Ruokolahden Puntalan ja Rautjärven Laikon ratapihoilta.

Tähän saakka Immolassa on ollut vain yksi puunkäsittelyraide. Tulevaisuudessa niitä on kolme. Tämä merkitsee Immolasta tehtaille puuta hakevien rekkojen liikennöinnin moninkertaistumista.

Rekat ovat jyränneet puunhakuun Immolaan etelästä käsin Rautionkylän taajaman läpi. Tulevaisuuden tulosuunta kääntyy pohjoiseen.

– Rautionkylä halutaan rauhoittaa kasvavan liikenteen turvallisuus- ja meluhaitoilta, Matti Tossavainen selvittää.

IMATRAN KAUPUNKI on tehnyt tarvittavat kaavamuutokset. Ratapihahankkeessa päämaksumiehen ratahallintokeskuksen partnerina olevan kaupungin kontolle on lisäksi kuulunut meluvallien kasaaminen vilkastuvan liikenteen desibelien pysäyttämiseksi ennen lähikylien asuntoalueita.

– Myös rajavartiolaitoksen kanssa on oltu yhteistyössä. Puuratapihan laajennus vaikuttaa jonkin verran rajavartiolaitoksen hallussa olevien alueiden maankäyttöön. Samalla muuttuu uuden tien valmistuttua myös kulku Immolan lentokentälle, Tossavainen kertoo.

Kuvateksti

Uuden sillan avasi liikenteelle Imatralta sunnuntaina kello 12.45 Joensuuhun lähtenyt juna. Aikataulussa pysyttiin.

MATTI VEIJALAINEN

Kirjoittaja:
Matti Veijalainen