Jäteyhtiön myynti Lassila&Tikanojalle olisi ainutlaatuista

Kuntien jätehuolto ei kaupan jälkeen automaattisesti siirtyisi uudessa omistuksessa

Kuntien jätehuolto ei kaupan jälkeen automaattisesti siirtyisi uudessa

omistuksessa

olevan Etelä-Karjalan

Jätehuolto Oy:n hoidettavaksi. Jätelaitosyhdistyksen toimitusjohtaja Markku

Salo patistaa kuntia

kilpailuttamaan jätekuljetukset itse.

SARI PULLINEN

JOUTSENO. Etelä-Karjalan Jätehuolto Oy:n myyminen suurelle ympäristöalan

pörssiyritykselle Lassila&Tikanojalle olisi Suomessa ainutlaatuinen kauppa.

Aiemmin Lassila&Tikanoja on hankkinut omistukseensa muun muassa Virtain

kaatopaikan.

Jos nyt neuvottelujen alla oleva kauppa toteutuu, eteläkarjalaiset kunnat

eivät automaattisesti voi hankkia jätehuoltoa Kukkuroinmäestä, vaan ne

joutuvat kilpailuttamaan jätehuoltonsa julkisista hankinnoista annetun lain

nojalla.

Kuntien jätelaitoksia ja alueellisia jätehuoltoyhtiöitä edustavan

Jätelaitosyhdistys ry:n toimitusjohtaja Markku Salo ei pidä kauppaa

toivottavana.

– Lassila&Tikanoja haluaa saada jätehuollosta isompaa siivua, pelkäämme

jopa, että monopolia, Salo kommentoi.

Lassila&Tikanojan ympäristöpalveluiden toimialajohtaja Arto Nivalainen

puolestaan näkee, että kaupan toteutuminen lisäisi kilpailua.

– Nyt kunnilla ei ole muuta mahdollisuutta kuin Etelä-Karjalan Jätehuolto

Oy, Nivalainen huomautti.

LASSILA&Tikanoja näkee kaupassa mahdollisuuden uudenlaiseen

jätehuoltokonseptiin. Siinä yhdistyisivät Nivalaisen mukaan kuntien

vastuulla olevat yksityisten jätteentuottajien jätteet sekä kaupan ja

teollisuuden jätteet, jotka eivät kuulu kuntien velvollisuuksiin.

– Se olisi kustannustehokasta ja täysin uudenlainen kokonaisuus, Nivalainen

näki.

– Tämä on meille ensimmäinen tapaus laatuaan ja ylipäänsä uusi aluevaltaus

Suomessa.

MARKKU SALON mielestä sopimusperusteinen jätekuljetusten kilpailuttaminen

on syy Etelä-Karjalan jäteyhtiön talousvaikeuksiin ja siihen, että osa

jätteestä häviää muualle.

– Sopimusperusteisessa jätteidenkuljetusmallissa kontrolli ei toimi, Salo

moitti.

Lappeenranta ja Imatra luottavat tällä hetkellä jätteenkuljetuksessaan

sopimusperusteiseen malliin, Ylämaa, Lemi, Taipalsaari ja Ruokolahti sekä

siihen että kunnan järjestämään, ja loput kunnat ovat itse järjestäneet

kilpailutuksen.

Salon mielestä yhtiön siirtyminen pörssiyhtiön omistukseen toisi

heikennyksiä kuntalaisten jätehuoltoon.

– Tavara voi kohta mennä Etelä-Karjalasta Kouvolaan. Kuntalaiset ovat tähän

asti maksaneet jäteyhtiön kustannuksia jätemaksuillaan. Edelleenkin he

maksaisivat niitä, mutta myös voittomarginaalia pörssiyhtiölle. Ei se

halvaksi tule, Salo laski.

Jätteidenkuljetus

Kaksi mallia:

Kunnan järjestämä jätteidenkuljetus, kilpailuttamisesta huolehtii kunta tai

jäteyhtiö

Kunnan asukkaiden ja kuljetusyrittäjien väliset

suorat sopimukset eli sopimusperusteinen jätteenkuljetus, kilpailuttamisesta huolehtivat kuntalaiset itse

Kuvateksti

Kaupan toteutuessa Etelä-Karjalan Jätehuolto Oy jatkaisi toimintaansa

Lassila&Tikanoja -konsernin osana.

PEKKA HÖLKKI

Kirjoittaja:
Sari Pullinen