LIISA KUKKOLA
KAPELLIMESTARI Esa Kotilainen vääntää Paul Ankan laulujen nimiä uusiksi.
Pääsi rinnallein painuu on lakonisesti pässi ja Kuinka rakkaus alkaa saa
kapitalistisemman luonteen rakkauden muuttuessa rikkaudeksi.
Mistä rakkaus alkaa -musiikkinäytelmän harjoitukset ovat hyvässä vauhdissa,
ja Lappeenrannan kaupunginteatterin työntekijät näyttävät toteuttavan
johtamistaidon konsulttien unelmaa: työ voi olla hauskaa.
Tykkään tästä vaiheesta. Meillä on vielä paljon tekemistä, mutta myös
aikaiseksi on saatu.
Nyt meillä on valmiina materiaalia, jota pääsemme työstämään näytelmäksi.
Lauluja on harjoiteltu ahkerasti, ja niitä aletaan nivoa kohtauksiin.
Näytelmä alkaa saada muotoaan, ilmassa on kaikkea sitä mistä teatterin
lumo-osasto syntyy, hehkuttaa ohjaaja Iiris Kerosuo hyvien sujuneiden
harjoitusten jälkeen.
TAMPERELAISEN vanhan talon purkamiskiista yhdistettynä Paul Ankan
arkkityyppisiin iskelmiin on haaste sekä ohjaajalle että työryhmälle.
Annikinkadun originellit asukkaat laulamassa Dianaa ei ole
musikaalihistorian käytetyin yhdistelmä.
Arjen muuttuminen unelmaksi vaatii sekunnin tarkkaa työtä lavalla. Kahden
eri maailman pitää erottua selkeästi toisistaan, mikä vaatii aina
kokonaisen energiatason vaihtoa. Se voi tapahtua koreografian, valojen tai
tehosteiden avulla, mutta sen on oltava määrätietoinen ja kaikkien on
oltava sormenpäitään myöten kiinni siinä tunnelmassa, johon musiikki
tarinan kohottaa, Iiris Kerosuo sanoo.
Orkesteri on ollut harjoituksissa mukana tällä viikolla kolme iltaa, ja on
sitä myös tästä eteenpäin.
Ensin jokainen laulu käytiin yksitellen läpi orkesterin kanssa, minkä
jälkeen alkoi kohtausten ja musiikin välisten saumojen liimaaminen. Silloin
katsotaan, miten asiat rytmittyvät toisiinsa, missä kukin on, kun kohtaus
loppuu ja musiikki alkaa ja minne itse kukin menee taas lauluttoman arjen
valjetessa lavalle.
Ensimmäinen läpimeno viime perjantaina näytti, kuinka jotkut asiat ovat
vielä keskenään liian tasarytmisiä tai kuinka joidenkin kohtausten asiaa on
tarkennettava. Mutta oli hienoa päästä siivoamaan kohtauksia heti läpimenon
jälkeen, se selkiyttää ajatuksia.
Orkesterin mukaantulo tekee jutusta aina erilaisen. Se tuo mukanaan
sävyjä ja nostaa toiseen tasoon. Olen aivan kateellinen, kun en itse pääse
laulamaan lavalle, ohjaaja huokaa.
IIRIS KEROSUO ei ole huolissaan aikataulusta. Mistä rakkaus alkaa on
hyvässä jamassa, vaikka esimerkiksi kaikissa lauluissa ei ole vielä
koreografioita. Mari Pöytälaakso ja toisen pääroolin, Martin esittäjä Seppo
Kaisanlahti käyttivät tiistain harjoituksissa liikeratamielikuvitustaan
harjoitellessaan näytelmän alkupuolen Destiny-numeroaan.
Koreografi Anu Itkonen tuo harjoituksiin ideoita ja materiaalia, josta
rakennamme yhdessä mahdollisimman kätevät ja kokonaisuuden
kannalta toimivat liikkeet. Huomioon pitää ottaa muun muassa, laulaako
näyttelijä vai onko hän kuorossa.
On hienoa, että näyttelijät tarjoavat myös omia ideoitaan. Yhdessä
tekeminen on energian kannalta hyväksi. Sanon mieluummin aina että
kokeillaan kuin ei jonkun ehdottaessa ideoitaan. Ne saattavat jäädä
lopputulokseen tai karsiutua, etukäteen ei voi tietää. Kaikkea voi muuttaa
paitsi isoja rakenteita. Ohjaan näytelmän tarkkaan muotoon, sen pohjalta
voivat jotkut asiat kuitenkin muuttua esityksen vanhetessa, Iiris Kerosuo
sanoo.
VIIKON AIKANA TAPAHTUNUT
Ensimmäinen läpimeno perjantaina näytti senhetkisen tilanteen: siivoamista
löytyi mutta myös ilonaiheita.
Seuraava läpimeno tämän viikon perjantai-iltana.
Ensimmäinen valmistava harjoitus tarvittavine tarpeistoineen ja
tekniikkoineen ensi viikolla.
Kapellimestari Esa Kotilainen orkestereineen liittyi harjoituksiin maanantaina.
Näyttelijöillä mikit ensimmäisen kerran tiistain harjoituksissa.
Laulujen läpikäymiseen orkesterin kanssa meni kaksi iltaa.
Kohtauksia läpi ensimmäisen kerran yhdessä orkesterin kanssa tiistain
harjoituksissa.
Seuraavaksi valaistusmestari Timo Hämäläinen tulee harjoituksiin valojen
kanssa.
Kuvateksti
Kapellimestari Esa Kotilaisen johdolla soittava orkesteri antaa oman
tärkeän panoksensa kokonaisuuden luomiseen. Mistä rakkaus alkaa -näytelmän
tunnelma syntyy suurelta osin musiikista.
EMMI KAARNA