Martti ja Diana löytävät pian toisensa

Orkesterin kanssa on harjoiteltu kolme iltaa lauluja sekä niiden nivomista kohtauksiin. Kaikenlaista tekemistä on vielä paljon, lavalta puuttuu rännejä ja koreografioita mutta Mistä rakkaus alkaa on löytämässä muotoaan.

LIISA KUKKOLA

KAPELLIMESTARI Esa Kotilainen vääntää Paul Ankan laulujen nimiä uusiksi.

Pääsi rinnallein painuu on lakonisesti pässi ja Kuinka rakkaus alkaa saa

kapitalistisemman luonteen rakkauden muuttuessa rikkaudeksi.

Mistä rakkaus alkaa -musiikkinäytelmän harjoitukset ovat hyvässä vauhdissa,

ja Lappeenrannan kaupunginteatterin työntekijät näyttävät toteuttavan

johtamistaidon konsulttien unelmaa: työ voi olla hauskaa.

– Tykkään tästä vaiheesta. Meillä on vielä paljon tekemistä, mutta myös

aikaiseksi on saatu.

– Nyt meillä on valmiina materiaalia, jota pääsemme työstämään näytelmäksi.

Lauluja on harjoiteltu ahkerasti, ja niitä aletaan nivoa kohtauksiin.

Näytelmä alkaa saada muotoaan, ilmassa on kaikkea sitä mistä teatterin

lumo-osasto syntyy, hehkuttaa ohjaaja Iiris Kerosuo hyvien sujuneiden

harjoitusten jälkeen.

TAMPERELAISEN vanhan talon purkamiskiista yhdistettynä Paul Ankan

arkkityyppisiin iskelmiin on haaste sekä ohjaajalle että työryhmälle.

Annikinkadun originellit asukkaat laulamassa Dianaa ei ole

musikaalihistorian käytetyin yhdistelmä.

– Arjen muuttuminen unelmaksi vaatii sekunnin tarkkaa työtä lavalla. Kahden

eri maailman pitää erottua selkeästi toisistaan, mikä vaatii aina

kokonaisen energiatason vaihtoa. Se voi tapahtua koreografian, valojen tai

tehosteiden avulla, mutta sen on oltava määrätietoinen ja kaikkien on

oltava sormenpäitään myöten kiinni siinä tunnelmassa, johon musiikki

tarinan kohottaa, Iiris Kerosuo sanoo.

Orkesteri on ollut harjoituksissa mukana tällä viikolla kolme iltaa, ja on

sitä myös tästä eteenpäin.

Ensin jokainen laulu käytiin yksitellen läpi orkesterin kanssa, minkä

jälkeen alkoi kohtausten ja musiikin välisten saumojen liimaaminen. Silloin

katsotaan, miten asiat rytmittyvät toisiinsa, missä kukin on, kun kohtaus

loppuu ja musiikki alkaa ja minne itse kukin menee taas lauluttoman arjen

valjetessa lavalle.

– Ensimmäinen läpimeno viime perjantaina näytti, kuinka jotkut asiat ovat

vielä keskenään liian tasarytmisiä tai kuinka joidenkin kohtausten asiaa on

tarkennettava. Mutta oli hienoa päästä siivoamaan kohtauksia heti läpimenon

jälkeen, se selkiyttää ajatuksia.

– Orkesterin mukaantulo tekee jutusta aina erilaisen. Se tuo mukanaan

sävyjä ja nostaa toiseen tasoon. Olen aivan kateellinen, kun en itse pääse

laulamaan lavalle, ohjaaja huokaa.

IIRIS KEROSUO ei ole huolissaan aikataulusta. Mistä rakkaus alkaa on

hyvässä jamassa, vaikka esimerkiksi kaikissa lauluissa ei ole vielä

koreografioita. Mari Pöytälaakso ja toisen pääroolin, Martin esittäjä Seppo

Kaisanlahti käyttivät tiistain harjoituksissa liikeratamielikuvitustaan

harjoitellessaan näytelmän alkupuolen Destiny-numeroaan.

– Koreografi Anu Itkonen tuo harjoituksiin ideoita ja materiaalia, josta

rakennamme yhdessä mahdollisimman kätevät ja kokonaisuuden

kannalta toimivat liikkeet. Huomioon pitää ottaa muun muassa, laulaako

näyttelijä vai onko hän kuorossa.

– On hienoa, että näyttelijät tarjoavat myös omia ideoitaan. Yhdessä

tekeminen on energian kannalta hyväksi. Sanon mieluummin aina että

kokeillaan kuin ei jonkun ehdottaessa ideoitaan. Ne saattavat jäädä

lopputulokseen tai karsiutua, etukäteen ei voi tietää. Kaikkea voi muuttaa

paitsi isoja rakenteita. Ohjaan näytelmän tarkkaan muotoon, sen pohjalta

voivat jotkut asiat kuitenkin muuttua esityksen vanhetessa, Iiris Kerosuo

sanoo.

VIIKON AIKANA TAPAHTUNUT

Ensimmäinen läpimeno perjantaina näytti senhetkisen tilanteen: siivoamista

löytyi mutta myös ilonaiheita.

Seuraava läpimeno tämän viikon perjantai-iltana.

Ensimmäinen valmistava harjoitus tarvittavine tarpeistoineen ja

tekniikkoineen ensi viikolla.

Kapellimestari Esa Kotilainen orkestereineen liittyi harjoituksiin maanantaina.

Näyttelijöillä mikit ensimmäisen kerran tiistain harjoituksissa.

Laulujen läpikäymiseen orkesterin kanssa meni kaksi iltaa.

Kohtauksia läpi ensimmäisen kerran yhdessä orkesterin kanssa tiistain

harjoituksissa.

Seuraavaksi valaistusmestari Timo Hämäläinen tulee harjoituksiin valojen

kanssa.

Kuvateksti

Kapellimestari Esa Kotilaisen johdolla soittava orkesteri antaa oman

tärkeän panoksensa kokonaisuuden luomiseen. Mistä rakkaus alkaa -näytelmän

tunnelma syntyy suurelta osin musiikista.

EMMI KAARNA

Kirjoittaja:
Liisa Kukkola