Tarina siitä kuinka pienestä näyttelijätytöstä kasvoi oikea ohjaaja

Minna Pirilää jännitti, miten näyttelijäkollegat lähtisivät mukaan hullun kiilto silmissään pyörivän tytön visioon. Lauantaina se visio toteutuu kaupunginteatterin isolla lavalla: Pinokkio herää eloon.

LIISA KUKKOLA

LAPPEENRANTA. Aikaisemmin se oli tabu, nyt enemmänkin trendi. Lappeenrannan

kaupunginteatterin Minna Pirilälle näyttelijän työn vaihtaminen ohjaajan

työksi on kuitenkin normaalia urakehitystä, jota ilman happi olisi

saattanut loppua.

Lauantaina saa ensi-iltansa Pinokkio, Minna Pirilän ensimmäinen ohjaustyö

ammattiteatterissa. Kimpisen lukioteatterin vetäjänä hänellä tosin on

kokemusta myös ohjaamisesta.

– Esiintymisviettini on viime vuosina ollut hakusessa eikä näyttelijä

oikein voi työskennellä ilman sitä. Siksi olen hakeutunut ja ajautunut

muihinkin juttuihin, sellaiseksi teatterin sekatyöläiseksi. Vonkusin aikani

Antti Majanlahdelta päästä ohjaamaan ja onneksi tarpeemme kohtasivat

Pinokkiossa, Minna Pirilä kertoo.

– Väitän että olen näyttelijänäkin parempi, kun minulla on kokemusta

ohjaajan työstä. Avartaa kummasti nähdä hommaa ohjaajan näkökulmasta,

ymmärtää kaikkea paremmin.

RIVISTÄ NOSTETAAN näyttelijä, joka juoksee ympäri lavaa visionsa perässä

hullun kiilto silmissään ja ohjaa työtovereitaan. Pystyykö se edes siihen?

Tätä Minna Pirilä mietti ja jännitti ennen Pinokkion harjoitusten alkamista

viime keväänä.

– Mulle oli hirveän tärkeää, että porukka lähtee mukaan tähän juttuun.

Halusin, että kaikki miettisivät Pinokkiotamme eikä tätä hassua tilannetta,

näitä meidän välisiä suhteitamme.Onneksi ihan ekoista harjoituksista asti

oli selvää, että tämä ei ole pelkästään minun vaan meidän kaikkien juttu.

Minna Pirilä kehuu vuolaasti skenografi Tarja Ukkosta, valaistusmestari

Timo Hämäläistä ja äänisuunnittelija Jean-Paul Silvania, jotka ovat luoneet

lavalle välimerellistä hehkua ja runsautta, alkuperältäänhän Pinokkio on

italialainen satu, ei amerikkalaista Disney-tuotantoa.

Näyttelijöitä hän kehuu ajattelevasta ja toimivasta yhteistyöstä tekstin

saattamiseksi näytelmäksi asti.

– En löytänyt sopivaa tekstiä, joten sovitin itse alkuperäisestä. Minulla

oli aluksi selvä vaistonvarainen näkemys tekstistä, jota rupesin sitten

talven mittaan omasta mielestäni syventämään. Jo keväällä näki, että siitä

tulee puolta pitempi kuin oli tarkoitus.

– Olimme aika suossa tekstin kanssa: roolihahmot muuttuivat ja jouduimme

poistamaan kokonaisuuksia. Se oli varmasti hermoja raastavaa kaikille.

Mutta jos harjoituksissa ei saa epäonnistua ja mennä metsään, niin missä

sitten saa? Olen aivan varma, että tekemämme työ ei mennyt hukkaan vaan

toimii lopputuloksen puolesta, vaikka palasimmekin tekstin ensimmäiseen,

siihen intuitiiviseen versioon, Minna Pirilä sanoo.

TYPERRYTTÄVINTÄ Minna Pirilän mielestä on ollut todeta, ettei hän nähnyt

rooleja jakaessaan yhtään sen kummemmin kuin kukaan muukaan ohjaaja.

– Se oli hirvittävän vaikeaa ja lopputulos on, että kaikki ovat

samanlaisissa rooleissa kuin aikaisemmissakin töissään. Järkyttävää, miten

tiukasti olemme kuviemme vankeja ja miten vaikea on nähdä ihmisiä uudella

tavalla. Näyttelijän kannalta se on ikävää: tehdä aina vaan samanlaisia

rooleja kerta toisensa jälkeen.

Toinen iso ongelma oli Pinokkion moraliteettien siirtäminen tähän päivään.

– Alkuperäinen teksti ei ainoastaan herisytä sormea vaan lyö karttakepillä

päähän ja kertoo mikä on oikein ja mikä väärin. Siinä pelotellaan lapsia

kuolemalla ja kerrotaan, kuinka kunnon pojaksi kasvetaan.

– Olen pehmentänyt kaikkea, mutta onneksi teksti on näytelmässä vain

jäävuoren huippu eikä kaikkea tarvitse sanoa ääneen, niin paljon voi

näytellä. Sillä tavalla ajatuksistakin tulee paljon suurempia, Minna Pirilä

sanoo.

Kuvateksti

Pinokkio on Minna Pirilän ikiaikainen lempparisatu, jota hän on lukenut

myös omille pojilleen. Tarina pienestä nukesta, josta kasvaa oikea poika on

hänen mielestään ennen kaikkea kasvutarina.

PEKKA HÖLKKI

Kirjoittaja:
Liisa Kukkola