Etelä-Karjalan verotoimistolle uudet tilat ja toimintakonsepti

Etelä-Karjalan verotoimisto on saanut uudistetut tilat valtion virastotalosta Lappeenrannassa.

Etelä-Karjalan verotoimisto on saanut uudistetut tilat valtion virastotalosta Lappeenrannassa.

Toimitiloissa on otettu käyttöön uusia ratkaisuja, jotka tehostavat ja parantavat verottajan toimintatapoja ja palveluja.

MARTTI HYTTI

LAPPEENRANTA. Verotoimisto vietti uusien toimitilojen avajaisia perjantaina. Ylijohtaja Mirjami Laitinen verohallituksesta, verojohtaja Kari Kaunetsalo ja apulaisverojohtaja Tauno Outinen avasivat uudet tilat käyttöön leikkaamalla silkkinauhan sisääntulon ovelta.

Laitinen totesi, että Etelä-Karjalan verotoimiston toimintakonsepti on mallina muillekin verotoimistoille ja valtionhallinnon virastoille.

Lappeenrannan mallia hyödynnetään jo muissa verotilahankkeissa, kuten Lahdessa, Forssassa ja Joensuussa.

– Uudet tilat ja työympäristön kehittämiskonsepti antavat uutta puhtia verohallintoon. Toivottavasti tästä koituu hyötyä veronmaksajille, verotoimistossa työskenteleville ja koko verohallinnolle, Laitinen huomautti.

Uudet toimitilat ovat yli 20 prosenttia pienemmät kuin aiemmat.

Verotoimistolla on tiloja virastotalon toisessa kerroksessa noin 1 600 neliömetriä. Työntekijöitä on noin 70 ja työtilaa 20 neliömetriä henkilöä kohti, kun aikaisemmin työtilaa oli 30 neliötä henkeä kohden.

Verotoimiston henkilöstö on yhdessä Senaatti-kiinteistöjen ja kehittämiskonsultti Hakanen & Yläoutisen kanssa ollut kehittämässä työympäristöä ja -tiloja. Lisäksi projektia seurasi internetpohjaisen projektisivuston välityksellä verohallinnon johto.

LÄHTÖKOHTANA oli kehittää fyysisiä tiloja, toimintatapoja ja vuorovaikutuskäytäntöjä yhdensuuntaisesti siten, että uusiin vaatimuksiin kyetään vastaamaan entistä paremmin. Yhdessä luotujen ratkaisujen toivotaan poistavan turhia työnteon esteitä ja edistävän verohallinnon strategian mukaista toimintaa.

Asiakkaan intimiteettisuojan turvaamiseksi on luovuttu aiemmin käytetyistä avoimista palvelutiloista ja asiakaspalvelusta työhuoneissa. Asiakaspalvelu hoidetaan nyt keskitetysti erillisissä palveluhuoneissa.

ASIAKASPALVELUN veroinfossa hoituvat nopeat palveluasiat ilman vuoronumeroa ja jonotusta. Uutena palveluna tarjotaan ajanvarausmenettely, jossa asiakas voi puhelimitse varata veroneuvonta-ajan.

Työntekijät sijoittuvat tiimitupiin, joissa työskennellään ”kolmiapiloissa”.

Ratkaisu mahdollistaa luontevan osaamisen jakamisen ja siirtämisen eri verolajien asiantuntijoilta toiselle sekä vahvistaa olemassa olevaa osaamista.

Tiimituvassa myös välitön viestintä onnistuu samanlaisena ja samanaikaisesti koko tiimituparyhmälle.

SENAATTI-KIINTEISTÖJEN työympäristökehittämisen asiantuntija Päivi Hietanen korostaa, että kiinteistön omistaja Senaatti-kiinteistöt on tarjonnut valtioasiakkailleen mahdollisuuden kehittää toimintaansa ja toimitilojaan työympäristökehittämisen avulla keväästä 2003 lähtien.

– Eri puolilla Suomea on viety läpi kymmenen projektia. Näistä Etelä-Karjalan verotoimistossa toimintaa ja tiloja on kehitetty monipuolisemmin eri näkökulmista.

Toteutetut projektit osoittavat hänen mukaansa, että työympäristön kehittämisellä voidaan vastata julkishallinnon moniin haasteisiin.

– Organisaatiomuutosten ohella julkisen sektorin toimintaa muuttavat työskentelytapojen, työvälineiden ja tietotekniikan kehittyminen sekä henkilöstön liikkuvuuden, virtuaali- ja etätyön lisääntyminen.

Kuvateksti

Ylijohtaja Mirjami Laitinen leikkasi verotoimiston ovien eteen pingotetun silkkinauhan. Apulaisverojohtaja Tauno Outinen (vas.) ja verojohtaja Kari Kaunetsalo avustivat toimituksessa.

MARTTI HYTTI

Kirjoittaja:
Martti Hytti