URPO LAANINEN
LAPPEENRANTA. Kauppakadun alaosasta Ainonkadulle saakka tulisi rakentaa
alkuvaiheessa kävelypainotteinen katu, syksyllä valmistuneen Kauppakadun
ylemmän pätkän tapaan. Taipalsaarentie pitäisi puolestaan rakentaa
lähivuosina kokonaan nelikaistaiseksi.
Kaupunginhallituksen tulevaisuusjaosto jatkoi periaatelinjauksiaan
ydinkeskustan osayleiskaavatyön pohjaksi. Aikaisemmin se on esittänyt
bussiterminaalin paikaksi KauppakadunOksasenkadun-risteystä ja pysäköinnin
poistamista Marian aukiolta Lappeen kirkon edestä.
Nämä eivät ole vielä kaupungin virallisia päätöksiä, vaan
tulevaisuusjaoston linjauksia keskustelua varten. Tekninen lautakunta tekee
sitten varsinaisia päätöksiä, kertoi tulevaisuusjaoston sihteeri,
kehitysjohtaja Markku Heinonen.
Ydinkeskustan osayleiskaavatyö on vasta alkamassa. Sitä tekee
konsulttityönä Suunnittelukeskus Oy.
KAUPPAKADULLA sallittaisiin jaoston linjauksen mukaan autoliikenne
alkuvaiheessa Oleksin ja Ainonkadun välillä, mutta se olisi kävelypainotteinen.
Katu olisi kuitenkin muutettavissa joustavasti kävelykaduksi.
Autoliikennettä olisi mahdollista rytmittää eri vuodenaikoina. Tapahtumien
aikaan katu voitaisiin myös sulkea.
Kun ydinkeskustan pysäköinti- ja muut järjestelyt ovat valmiit, Kauppakatu
voitaisiin muuttaa Ainonkadulle saakka kävelykaduksi.
TAIPALSAARENTIESTÄ tulevaisuusjaosto toivoo jatkossa nelikaistaista koko
osuudella Pallosta kauppatorin kulmaan ja Lappeenkadulle asti.
Siitä on tarkoitus saada vetävä väylä pohjois-eteläsuunnassa.
Pallossa Taipalsaarentie on tällä hetkellä osittain nelikaistainen.
Erityisen vaikeita ovat tällä hetkellä Valtakadun kulma ja kauppatorin suunta.
Kauppakadun pohjoisosan kävelykatu ja Taipalsaarentien parantaminen
liittyvät yhteen. Kun Taipalsaarentie alkaa vetää, Kauppakatu voisi olla
joustavasti muutettavissa kokonaan kävelijöille.
Kuvateksti
Kauppakadun alapuoli pitäisi tulevaisuusjaoston mielestä muuttaa
kävelypainotteiseksi.
SEPPO RAUTIOVAARA