LIISA KUKKOLA
LAPPEENRANTA. Uskomattomia tarinoita on tullut vastaan, kun 1415-vuotiaat
tytöt ovat niitä keränneet pienien näytelmiensä aiheiksi. Perheistä,
seurustelusta, alkoholista, seksistä, seurustelusta, eroamisesta,
ystävyydestä, rakkaudesta. Niitä he nyt työstävät ja keskustelevat asioista
tavalla, joka yllättää kypsyydellään.
Keskustelu on laajentunut niinkin isoihin asioihin kuin saako lapsi enää
olla lapsi, ryhmän vetäjä Emma Jussila kertoo.
Useimmat tytöistä ovat tässä Nuorisoteatterin perusopetusryhmässä toista
vuotta, mutta osa on harrastanut teatteria 3-vuotiaasta asti.
Koko syksyn ja tulevan kevään he rakentavat tiistaisin pohdiskelujensa
pohjalta kaksi esitystä Lappeenrannan Monarille ikään kuin tietoiskuiksi
seiskaluokkalaisille Amorfest-tapahtumaan. Ovat he tosin huoltaneet
kehoakin ja tehneet hassuja venytyksiä ihan alkusyksystä.
Tyttöjen mielestä teatteriharrastuksessa on juuri se parasta, että saa
ideoida ja toteuttaa ideansa, esittää jotain muuta kuin mitä itse on ja
pääsee totaalisesti arjesta eroon. Vähän jakomielistä ja toisaalta hirveän
vaikeaa on esittää poikia, joita ei tässäkään ryhmässä ole ainuttakaan. Kun
ei edes tiedä, miten pojat tervehtivät: halaavatko ne vai mitä.
Pojat ajattelevat kauheasti sitä, mitä muut ajattelevat, Anastasia
Happonen arvelee syyksi siihen, miksi poikia ei tunnu teatteriharrastus
purevan.
HYVÄ RYHMÄHENKI on sekä tyttöjen teatteriryhmän että taidekoulun johtaja
Leila Väisäsen mielestä Estradin parhaimpia puolia. Ja esitykset, eli se
kun pääsee näyttämään osaamisensa pitkän valmistavan vaiheen jälkeen
muille. Leila Väisäselle ja opettajille ne ovat myös aina hyvä muistutus
siitä, miksi tätä työtä tehdään.
Estradin talous on ollut viime aikoina kovasti puheenaiheena ja totta kai
se tekee olon raskaaksi. Mutta kun näkee näiden lasten kasvoilla
onnistumisen ilmeitä ja tietää heidän sitoutumisensa tähän harrastukseen,
helpottaa kummasti, Leila Väisänen sanoo.
Myös se kannustaa, kun koko ajan kysytään oppilaspaikkoja, bändikoulun
Leena Talasmo sanoo.
Bändikoulussa oppilaiden sukupuolijakauma on Estradin tasaisin ja tyttöjä
ja poikia on lähes tulkoon yhtä paljon. Nuorisoteatterissa ja sirkuksessa
tytöt ovat vahvasti niskan päällä.
Pojille pitäisi olla omia ryhmiä, niin kuin esimerkiksi sirkuksen
puolella onkin. Tuntuu, että pojat pitäisi saada mukaan toimintaan jo hyvin
nuorina, jolloin ei ehtisi syntymään korkeaa kynnystä sekaryhmissä
olemiseen, Väisänen sanoo.
TEATTERIRYHMÄN TYTÖT kertovat, että poikia ei ole, koska ne ovat
bändikoulussa. Mutta nämä näyttävät kyllä erehdyttävästi tytöiltä. Sanni
Rissanen, Krista ja Riikka Timperi, Piia Koivula ja Heli Tynkkynen
virittelevät soittimiaan ja äänihuuliaan bändikoulun opettajan ja luojan
Lassi Talasmon autellessa mm. kitaran virittämisessä.
Aika moni tämän bändin tytöistä on innostunut musiikista koulussa, ja
intohimoa ruokitaan bändikoulussa. Jotkut jopa kolme kertaa viikossa.
Poprokkia, tytöt määrittelevät musiikkinsa.
Kaikkiaan bändikoulussa on 22 bändiä, joista puhtaita tyttöbändejä on
seitsemän. Kaikki bändit kootaan aika lailla keskenään samanikäisistä ja
-taitoisista soittajista. Tästä bändistä puuttuu vielä basisti, koska
sopivaa kandidaattia ei tällä hetkellä ei ole olemassa.
Mutta keikkoja on: bändi soittaa 2.12. neljäsluokkalaisten
itsenäisyyspäiväjuhlissa Lappeenrantasalissa. Sitä varten harjoitellaan nyt
tosissaan.
Bändikoulussa annetaan myös yksityisopetusta. Pommisuojassa sellainen
melkein tulee vastaan, mutta koska Ville Nikku opettaa sekä Jonille että
Aatulle triolikomppia, kysymyksessä on ryhmä. Bändikoulussa ryhmät ovat
pienimpiä, sirkuskoulussa ja nuorisoteatterissa ne pyritään pitämään alle
kymmenen lapsen ja nuoren kokoisina.
SIRKUSKOULU TUIKUN tunnilla raajat taipuvat ja venyvät epäinhimillisiin
asentoihin. Marraskuisen iltapäivän katatonia ei näy eikä tunnu tässä
salissa, jossa kärrynpyörät kierivät yhdellä ja kahdella kädellä sekä myös
arabialaisittain.
Jaakko Tenhunen opettaa syventävissä sirkusopinnoissa olevia
1215-vuotiaita sirkusharrastuksen ammattilaisia. Ensin 10 minuuttia
vapaata venyttelyä ja sitten käsiksi akrobatian perustekniikkaan. Ryhmän
vakituinen opettaja on sairaslomalla, sijainen on Lappeenrannassa
maanantaisin ja tiistaisin, loppuviikon hän esiintyy Hurjaruuthin
Talvisirkuksessa Helsingissä.
Tuikun kokopäiväinen opettaja on hakusessa ja sijaisia on vaikea saada.
Tilanne on sama kaikissa sirkuskouluissa koko maassa. Asiaan yritetään
löytää ratkaisua koulujen yhteisellä neuvonpidolla aivan lähiaikoina
Espoossa, Väisänen kertoo.
Opetuksessa opettajaongelmat eivät näy, sillä Jaakko valvoo, että tyttöjen
suoritukset ovat oikeaoppisia. Kolme vuotta kiovalaisessa
käsinseisontaopissa ja Turun ammattikorkeakoulussa antavat opettamiseen
valmiudet.
Haluan rohkaista tyttöjä säilyttämään intonsa ja säilyttää harrastuksen
hauskuuden, Jaakko Tenhunen.
ESTRADI
Tilat Teollisuuskadulla, osittain vielä remontin alla.
Oppilaita n. 630: bändikoulussa vajaa 300, nuorisoteatterissa n.140,
sirkuksessa 210.
Oppilasmäärä ei syytä tai tarvetta kasvattaa yli 700.
Opetusryhmiä/viikko yhteensä n. 155: bändikoulussa 110, sirkuksessa 30,
nuorisoteatterissa 15.
Oppilaiden ikä alle kouluikäisistä 20:een, bändikoulussa myös
aikuisopiskelijoita.
Kuukausipalkkaisia opettajia 3, yksi kullakin alalla, sivutoimisia
tuntiopettajia 12, vanhimmat oppilaat toimivat toisinaan apuopettajina.
Kuvateksti
Aatu Bändikoulun rumpuopissa, Random-yhtye harjoittelemassa keikkaa varten,
Anniliina Heikkinen kärrynpyörimässä ja Lotta Luukka teatteriharjoituksissa
yhdessä Anastasia Happosen, Henni Martikaisen ja Siiri Husun kanssa.
MIKA STRANDÉN