Keskustelu bussiterminaalista velloo yhä kolmen kadun välillä

Torialueen yrittäjät eivät halua busseja Oksasenkadulle. Autoilijat käyttäisivät Valtakatua. Miettimisaikaa haluavat kaikki.

SARI PULLINEN

LAPPEENRANTA. Yhdestä asiasta ovat Lappeenrannan kauppatorin tienoon yrittäjät, asukkaat ja kiinteistönomistajat sekä autoilijat ja kaupungin edustajat yhtä mieltä: bussiterminaalin paikkaa on mietittävä rauhassa.

Yllä mainitun joukon hälytti torstaina pitämään paneelia se tieto, että Oksasenkadun ja Kauppakadun kulmaus on noussut vahvimmaksi ehdokkaaksi terminaalille. Bussiterminaalista puhuttaessa ei tarkoiteta minkäänlaista rakennusta, vaan pysäkkejä.

Villakoiran ydin tuntuu olevan se, kuinka sovitetaan yhteen Lappeen kirkon edustalle suunnitellun Marian aukion rauhoittaminen, sujuva bussiliikenne vähintään nykyisessä laajuudessa sekä yrittäjien toiveet ja tarpeet.

SIJAINTIPAIKAKSI ovat mahdollisia vielä kaikki kolme esillä ollutta katua: Koulukatu, Valtakatu, jota bussit käyttävät tällä hetkellä, sekä Oksasenkadun ja Kauppakadun kulmaus.

Päätöksentekopäivä tulee yrittäjien mielestä liian nopeasti.

– Se harmittaa, koska keskustelu parhaasta paikasta on kuitenkin vasta aivan alussa, yrittäjä Seppo Kinnunen moitti.

Puhelimitse tavoitettu kaupungin tekninen johtaja Ensio Koikkalainen muistutti, ettei kyse ole mistään uudesta asiasta.

– Asia sisältyy keskustan kehittämissuunnitelmaan vuodelta 2001, ja sitä on käsitelty monissa tilaisuuksissa. Mutta ehkä asioihin herätään vasta sitten, kun ne tulevat lähelle. Seuraava keskustelutilaisuus on joulun jälkeen keskiviikkona kaupungintalolla.

BUSSITERMINAALI kuuluu keskustan osayleiskaavan tarkistukseen. Panelistit toivoivat, että kävelykatusuunnitelmia käsitellään yhdessä bussiterminaalin kanssa.

Kaupunginhallituksen varapuheenjohtajan Ari Torniaisen mielestä Oksasenkadun ja Kauppakadun kulmauksessa bussit palvelisivat niin toria, montun aluetta kuin ydinkeskustaakin.

Keskusta-alueen alueraadin puheenjohtaja Jorma Tyrmi uskoi, että bussivuoroja joudutaan vähentämään tilanahtauden vuoksi, jos päädytään torin kulmalle. Seppo Kinnunen pelkäsi lisäksi, että yksityisautoilua joudutaan vähentämään.

– Jos henkilöautoliikenne sieltä häviää, se tietää yrityksille loppua, pelkäsi yrittäjä Kari Tolvanen.

Kinnunen kertoi, että harva yrittäjä uskoo bussien tuovan heille asiakkaita.

Koikkalaisen mukaan pysäköintipaikoista ei yrittäjien tarvitsisi olla huolissaan, sillä ne lisääntyvät torin lähistöllä lähivuosina, kun Galleriaa aletaan rakentaa. Torin pysäköintitalossakin on tilaa, ja joitakin uusia parkkipaikkoja voidaan tehdä Kauppakadun varteen.

PAIKALLISPÄÄLLIKKÖ Petri Pesonen Autolinjat Oy:stä ihmetteli, kuinka vastikään tehdylle paikallisliikenteen reittiuudistukselle nyt viitataan kintaalla.

– Oksasenkadun vaihtoehto ei tue sitä uudistusta ollenkaan. Keskustan läpimeno vaikeutuu, ja reitit vähenevät. Kaupunki joutuu ostamaan vuoroja, jos haluaa, että määrä säilyy ennallaan. Jos bussiliikenne ei suju, matkustajat katoavat, Pesonen huolehti.

Lähiliikenne joutuu hänen mukaansa joka tapauksessa käyttämään Koulukatua päästäkseen koulujen luo.

Pesonen toivoi, että myös bussimatkustajat heräisivät ottamaan kantaa.

– Kohta kadutaan sitä, että pitipäs se vanha monttu hävittää, lohkaisi teknisen lautakunnan jäsen Juha Nikku.

Kuvateksti

Oksasenkadun ja Kauppakadun kulmaukseen kaavailtu bussiterminaali nostattaa yrittäjissä, autoilijoissa ja kiinteistönomistajissa vastustusta.

MIKA STRANDÉN

Kirjoittaja:
Sari Pullinen