Lappeenranta aikoo kunnostaa Keisarinlaiturin 570 000 eurolla

• Sataman vanhimman 45 metriä pitkän laiturin remonttiin haetaan myös EU-rahaa.

ANNE KOTIHARJU

LAPPEENRANTA. Lappeenrannan kaupunki aikoo korjata myös Linnoitusniemen Keisarinlaiturin. Peruskorjaus maksaa 570 000 euroa. Kaupunginhallitus päätti maanantaina hakea korjaukseen EU-rahaa, jota on mahdollisesti tulossa 35 prosenttiin kustannuksista eli199 500 euroa. Kaupungin osuudeksi jää 370 000 euroa.

– Se on haasteellinen paikka korjata ja siksi niin kallis. Vettä on viisi metriä, perustelee kustannuksia kaupunginjohtajan varamies, oto satamajohtaja Juha Willberg.

Keisarinlaituri putosi aikanaan pois Linnoituksen matkailusataman peruskorjauksen EU-projektista. Hankkeen kokonaiskustannukset piti saada alemmas.

Nyt Linnoitusniemen matkailusataman seitsemänvuotinen projekti on lopuillaan. Ensi kesään mennessä korjataan viimeisenä työkohteena Rapasaaren rautatieaseman vuonna 1887 valmistunut kivilaituri.

KEISARINLAITURI sijaitsee sataman huolto- ja polttoaineaseman eteläpuolella. Jos Keisarinlaituri saisi rahansa, olisi koko matkustajasataman ranta-alue laitureineen peruskorjattu tai uusittu matkustajasataman ja Rapasaaren väliltä.

Kaupungilla on nyt Willbergin mukaan viimeinen mahdollisuus hakea laiturin korjaukseen ulkopuolista rahaa. Kaakkois-Suomen Ympäristökeskus hakee hanke-ehdotuksia vuoden loppuun mennessä rakennerahastokauden viimeiselle vuodelle eli ensi vuodelle. Kohteet on toteutettava vuoden 2007 loppuun mennessä.

– Ovet ovat menossa ohjelmakauden osalta kiinni. Alustavan keskustelun perusteella meillä näyttäisi olevan hyvät mahdollisuudet saada rahaa. Muussa tapauksessa korjaus jää pelkästään kaupungin rahoitettavaksi.

Vuonna 1876 rakennettu Keisarinlaituri on museotoimen mukaan kaupungin vanhin laituri. Alunperin keskilaituriksi kutsuttu laituri muuttui keisarivierailujen jälkeen kansan suussa Keisarinlaituriksi. Keisari Aleksanteri III ja puolisonsa Maria Fjodorovna rantautuivat laituriin vuosina 1885 ja 1891.

Laiturin eteläpääty on korjattu kymmenisen vuotta sitten. Pääty romahti, kun puiset kiviarkut pettivät.

– Laituri on todella huonossa kunnossa. Se on tehty hirsiarkun päälle ja ylemmät hirret ovat vedenkorkeuden vaihtelussa lahonneet. Graniittikivet pysyvät siinä vielä jotenkuten. En näe mahdolliseksi, että kaupunki jättäisi sen korjaamatta, kun alue muutenkin on korjattu.

Rapasaaren kivilaiturin lisäksi sataman alueella on työmaa satamatorilla. Torin peruskorjaus valmistuu kesäkuun alkupuolella.

Kuvateksti

Keisarinlaituri lepää lumen alla romahtamaisillaan. Taustalla näkyy Halkosaari.

PEKKA HÖLKKI

Kirjoittaja:
Anne Kotiharju