Lappeenrantalaiset soisivat oikean kävelykeskustan

Kävelyalueet valtaavat katuja. Yrittäjien ja päättäjien myönteisyys kävelyalueisiin on kasvanut vielä Etelä-Saimaan galluptulosta enemmän.

ANNE KOTIHARJU

LAPPEENRANTA. Enemmistö lappeenrantalaisista kannattaa kävelykeskustan laajentamista. Etelä-Saimaan marraskuun lopulla teettämässä kyselyssä 53 prosenttia vastaajista katsoo, että kävelykeskustaa pitää laajentaa. Vastustuskin on aika suurta. 43 prosenttia katsoo, ettei kävelykeskustaa pidä laajentaa. Neljä prosenttia ei osaa sanoa kantaansa.

Kävelykeskustan laajentamista kannattavat keskimääräistä useammin naiset, alle 50-vuotiaat, johtotasoon kuuluvat, toimihenkilöt ja opiskelijat. Eniten vastustusta löytyy yli 65-vuotiaiden, työväestöön kuuluvien ja eläkeläisten joukosta.

Yrittäjät tuntuvat lämmenneen kävelykeskustalle vielä gallupvastaajia enemmän. Näin ainakin arvelee Lumy ry:n ja Lakes Oy:n puheenjohtaja, ydinkeskustan neuvottelukunnan jäsen Hannu Summanen.

Päättäjätkin ovat asettuneet aika vankasti kävelyalueiden lisäämisen taakse.

Summanen arvioi kannatuksen koko ajan lisääntyvän.

– On ihan luonnollinen asia, että kävelykeskusta tulee Lappeenrantaankin. Ei tämä niin paljon erilainen muihin kaupunkeihin verrattuna voi olla. Keskustan kehittäminen on täällä viitisen vuotta myöhässä.

– Yrittäjistä on jo tuota galluppia selvästi isompi osa laajentamisen kannalla. Eikä se suunta oikein muu voi olla kuin Valtakatu. Toki pitää ottaa kaupungin koko huomioon.

Summanen arvelee padon nyt purkautuvan ja paljon tapahtuvan aika nopeastikin.

– Kauppakadun yläpää valmistui juuri ja heti alkuvuodesta alkaa Oleksin alapuolisen osuuden muutos. Vuonna 2007 tapahtuu varmasti lisää. Päättäjät tietävät, että on otettava jälkeenjääneisyys kiinni.

Yrittäjät tietävät kävelyalueiden tuovan asiakkaita.

– Jotkut kansainväliset ketjut eivät enää suostu muualle kuin kävelykatujen varteen. Siinä kauppa käy. Käveleviä ihmisiä on paljon helpompi saada kauppaan kuin autolla ohi ajavia.

Summanen toteaa, että on liikkeitä, joiden ääreen pitää päästä autolla.

– Sellaiset sijoittuvat kävelyalueiden laidoille.

Summasen mielestä myös Oleksille pitää aikaa myöten saada katulämmitys. Oleksin ja Cityn kattaminen olisi yksi vaihtoehto.

Summanen toivoo keskustaan lisää liiketilaa, jota ydinkeskustan osayleiskaavan muutos tuonee tullessaan.

Kaupungin tekninen johtaja Ensio Koikkalainen muistelee 10 vuoden takaista aikaa.

– On tapahtunut selvä muutos. Kun Oleksi rakennettiin, vastustus oli tosi kovaa. Nimenomaan keskustan kauppiaat ja liikemaailma vastustivat. Tilanne on muuttunut oleellisesti.

– Positiivista, että myös päättäjät liputtavat puolesta eikä se asia ole enää muutaman virkamiehen varassa, sanoo kävelyalueita sinnikkäästi vuosikaudet ajanut Koikkalainen.

Koikkalainen arvelee, että toteutetut kohteet, viimeisimpänä Kauppakadun pätkä, ovat kääntäneet mieliä. Esimerkit näyttävät, mitä haetaan.

– Ainakin se auttoi lautakuntaa hyväksymään myös jatkotyöt.

Kaavoituspäällikkö Erkki Jouhki ihmettelee, miten Lappeenrannassa voi ottaa kantaa kävelykeskustan laajentamiseen, kun kävelykeskusta ei vielä ole.

– Kävelykeskusta on vielä niin suppea, ettei ihmisillä ole kokemusta siitä, mitä kävelykeskusta tarkoittaa. Jos kävelykeskusta olisi laajempi, sitä haluttaisiin edelleen laajentaa, kuten vaikka Jyväskylässä ja Imatralla on tehty.

Jouhkin mielestä kävelykeskusta laajenee luontevasti neljään suuntaan Kauppa- ja Valtakadun risteyksestä.

Osayleiskaavan muutos tuo lisäliiketilaa, mutta se edellyttää ison pysäköintilaitoksen rakentamista. Suurimmat muutokset tulevat Citykortteliin, jossa on kolme rakentamatonta tonttia.

Kirjoittaja:
Anne Kotiharju