Yrittäjät kauhistuvat yksityisautoilun rajoittamista kauppatorin kulmilla

Bussiterminaalin sijoittaminen Lappeenrannan keskustaan vaikuttaa haasteelliselta. Näkökulmat poikkeavat kovasti toisistaan. Suunnitelma joukkoliikennekadusta tuli yllätyksenä.

SARI PULLINEN

LAPPEENRANTA. Monet eri näkökulmat tekevät bussiterminaalin sijoittamisesta Lappeenrannan keskustaan hankalan tehtävän. Busseja käyttävien kaupunkilaisten, yrittäjien, sujuvan liikenteen ja kaupungin kehittämisen vaatimukset ovat kaikki melko lailla erilaisia.

Tämä huomattiin keskiviikkona tiedotustilaisuudessa, jossa mietittiin isolla joukolla bussiterminaalin sijoitusvaihtoehtoja.

Nykyiselle linja-autojen terminaalialueelle citykortteliin Valtakadun varteen suunniteltu Marian aukio haluttaisiin jatkossa rauhoittaa joukkoliikenteeltä. Busseille etsittäisiin pysäkit joko Oksasenkadun ja Kauppakadun kulmauksesta tai Koulukadulta.

Valtakatu-vaihtoehdollakin on silti yhä kannattajansa. Yksi heistä on kaupunginhallituksen jäsen Marjatta Laakko (kd), joka ihmettelee, miksi Marian aukion pitäisi olla hiljainen.

– Ihmisiähän me keskustaan tarvitsemme.

Samaa kummeksuu torin nurkilla yritystään pyörittävä Anneli Märkälä.

– Millä konstilla te luulette pienten palvelumyymälöiden pärjäävän, jos sinne tuleva bussit? Meitä yrittäjiä on koko rivi, mehän kuollaan kaikki.

KAUPPATORIN tienoon yrittäjät ovat huolissaan erityisesti asiakkaittensa vähenevistä pysäköintipaikoista sekä suunnitelmista, joissa yksityisautoilu kiellettäisiin Oksasenkadun ja Kauppakadun kulmassa. Kulmaus muuttuisi joukkoliikennekaduksi, ja henkilöautot ohjattaisiin toiselta puolelta korttelia.

Tämä tuntui tulevan kuulijoille yllätyksenä.

Kaupungin teknisen toimen tuotantojohtaja Pasi Leimi myönsi, että Kauppakadun ja Oksasenkadun kulmaus on ahdas. Silti hän nimeää sen vaihtoehdoista parhaaksi. Se on lähinnä palveluja, vaikkakaan joukkoliikenteelle se ei ole paras mahdollinen, sillä bussireitit muuttuisivat sen myötä mutkikkaiksi.

KOULUKATU ei kaupungin suunnitelmissa ole enää kovin korkeassa kurssissa. Terminaali ja bussikaistat puurouttaisivat sen liikenteen.

– Ja jos joukkoliikenne alkaisi siellä tökkiä, yksityisautoilua pitäisi rajoittaa. Jos Koulukadusta tulisi joukkoliikennekatu, keskustan kehäajatus menetettäisiin, Leimi pohti.

Hänen laskelmiensa mukaan liikennettä ei sillä suunnalla saisi sujuvaksi millään konstilla.

YRITTÄJÄ Tapani Suni moitti tapaa, jolla asiaa on viety ”keittiön kautta” tekniseen lautakuntaan.

– Lappeenranta on niin pieni kaupunki, että ydinkeskusta on ajateltava pienelle alueelle. Bussiterminaalin todellisiksi vaihtoehdoiksi jäävät Koulukatu ja Kauppakatu – Oksasenkatu, Suni sanoi ja kehotti katsomaan muutaman kymmenen vuoden päähän.

Kaupungin tekninen johtaja Ensio Koikkalainen lupasi, että suunnittelua jatketaan joukkoliikenteen edustajien kanssa reittejä läpi käyden. Myös pysäköintipaikkojen sekä yksityisautoilun säilyttämistä Kauppakadulla selvitetään.

Kuvateksti

Bussiterminaalin sijoituspaikka ratkeaa teknisen lautakunnan kokouksessa alkuvuodesta.

Bussikaistat ja -pysäkit puurouttaisivat kaupungin laskelmien mukaan Koulukadun liikenteen.

MIKA STRANDÉN

Kirjoittaja:
Sari Pullinen