Eteläkarjalaisten yhteiset terveyspalvelut eivät katso kuntarajoja

Terveyspiiri hillitsee menojen kasvupaineita. Lääkärikin on helpompi saada isoon organisaatioon. Professori Markku Pekurisen mukaan terveyspiiri ei uhkaa kuntien lähipalveluja. Kunnat päättävät, mitä palveluja kunta asukkailleen hankkii.

ANNE KOTIHARJU

ETELÄ-KARJALAN terveyspiiri tai laajempana sosiaali- ja terveyspiiri olisi

maakunnan suurin työnantaja. Jos laaja-alaisin vaihtoehto toteutuu, kaikki

sairaanhoitopiirin sekä kuntien sosiaali- ja terveyspalvelujen työntekijät

siirtyisivät terveyspiiriin.

Nykyisistä palveluista katsottaisin päällekkäisyydet ja puutteet sekä

tehostamismahdollisuudet.

Vaikka lähipalvelut, terveyskeskukset ja vastaavat kunnissa säilyvätkin,

niiden organisointi muuttuisi. Henkilöstöä sijoitetaan kuntarajoista

piittaamatta palvelujen kannalta parhaalla tavalla.

Myös asiakkaat saavat palvelua kuntarajoista huolimatta sieltä, mistä sen

kätevimmin voivat hakea.

Kunnat sorvaavat parhaillaan lausuntoja siitä, haluavatko ne olla mukana

piirin jatkoselvittelyssä ja hyväksyvätkö ne esitetyt peruslinjaukset. Myös

kuntien toivomasta omistajaohjauksesta kysytään ja siitä, mitä puutteita

kunta näkee selvitysmies, professori Markku Pekurisen tekemässä raportissa

terveyspiiristä.

Pekurinen on jo kiertänyt kunnissa esittelemässä raporttia ja vastaamassa

kysymyksiin. Kierros jatkuu.

Pekurisen mielestä kaikkien kannalta paras vaihtoehto on se, että kaikki

lähtevät terveyspiiriin heti täysimääräisesti mukaan.

– Jos kunnat toimivat lyhytnäköisesti, on mahdollista, että ne noukkivat

rusinat pullasta. Piiristä ei muodostuisi heti alkuun toimivaa kokonaisuutta.

Nyt rakennetaan todella isoa kokonaisuutta.

– Piirin toiminta pitää mitoittaa pitkän aikavälin tarpeisiin. Esimerkiksi

henkilöstömäärää ei ole mahdollista päivästä toiseen muuttaa. Reilun pelin

mukaan ne kunnat, jotka ovat täysimittaisesti mukana, ne myös

täysimittaisesti hyötyvät. Laskutuskäytännön pitää sisältää tämänsuuntaisia

kannusteita.

Terveyspiirin tavoitteena on hillitä menojen kasvupaineita ja turvata

palvelutarjonta. Isompi organisaatio ura- ja koululutusmahdollisuuksineen

olisi houkutteleva työnantaja.

– Terveyspiiri mahdollistaa lääkärikunnan ja muun henkilöstön nykyistä

joustavamman käytön koko maakunnan alueella. Osaavan henkilöstön saatavuus

on aika iso pulma tulevaisuudessakin. Terveyspiirin kilpailukyky on tässä

nykytilannetta parempi.

Maaseutukunnat pelkäävät, että niiden ehkä nykyisin hyvätkin lähipalvelut

huononevat.

– Jokainen kunta päättää palveluistaan itse. Kunta laatii oman

hyvinvointisuunnitelmansa ja tekee palvelusopimuksen piirin kanssa.

Palveluja järjestetään tasan tarkkaan se määrä, mitä kunta haluaa

asukkailleen toteuttaa. Piirin tehtävä on hankkia lääkäri sinne, mistä se

puuttuu; ei niin että allokoitaisiin niukkuutta.

– Pienten kuntien kannattaa arvioida, että jos kunnassa on nyt lääkäri,

niin onko enää kohta?

Hallinnolla on tapana paisua isossa organisaatiossa. On ounasteltu, että

terveyspiiriinkin tarvitaan kokonaan uusi hallinnontaso,

väliportaanhallinto, aluetason palveluita varten.

– Hallinto tehostuu. Vaikka nykyiset terveyskeskukset säilyvät, ei niissä

jokaisessa tarvitse enää olla omaa hallintoa. Hallinnon voi keskittää.

Aluetason hallinnon tarpeellisuutta pohdittiin, mutta todettiin, että

liikkeelle päästään ilman sitä. Tullaan toimeen keskitetyllä piirin

johdolla ja kuntatasolla.

Myös se puhuttaa, lopetetaanko mahdollisesti nyt toimivia sairaaloita ja

muita palveluyksiköitä.

– Jatkossa on käytävä koko palveluvarustus läpi, sen päällekkäisyydet ja

puutteet. Jo tähän mennessä on maakunnassa käyty läpi tukipalveluita kuten

laboratorio-, röntgen- ja tietohallinnon palveluita. Näissä päästään

nopeasti eteenpäin.

– Suurin henkilöstön lisäystarve on vanhusten palveluissa. Terveyspiirin

avulla henkilöstön lisätarve kuitenkin vähenee.

Imatralaiset kantavat huolta Honkaharjun sairaalan tulevaisuudesta.

– Jos maakunnan pohjoispäässä toteutuu terveyspiiri, se mahdollistaa

Honkaharjun sairaalan kapasiteetin nykyistä monipuolisemman käytön ja

sairaala on koko sen alueen käytettävissä.

Kunnat epäilevät, että päätösvalta ja samalla kustannukset karkaavat niiden

käsistä. Asukkaat taas sitä, että heidän palveluistaan päätetään jossain

kaukana terveyspirin johdossa.

– Oman kunnan poliitikot joutuvat vastaamaan siitä alueesta selkeämmin kuin

tällä hetkellä. Kun kunta hankkii tietyn palvelupaketin ja päättää, mitä

palveluita tarjotaan kunnassa lähipalveluina, tulee päätöksenteko hyvin

läpinäkyväksi ja palvelun hintalappu selväksi. Palvelut listataan ja

kuvataan huomattavasti tarkemmin kuin nykyään.

Perustettava kuntajohdon neuvottelukunta on yksi väline, joka valvoo

kuntien etua terveyspiirissä.

Se, miten kustannukset jaetaan kuntien kesken, mietityttää myös. Pekurinen

on vakuuttunut, että esillä olleista rahoitus- ja kuntalaskutusmalleista

löytyy ratkaisu.

– Olennaista on se, että menojen ennakoitavuus paranee.

Miten taloudelliset edut saavutetaan?

Palvelut voidaan suunnitella ja toteuttaa suuremmalle väestöpohjalle.

Henkilöstön yhteiskäyttö mahdollistuu.

Hallintohenkilöstön määrä vähenee.

Tukipalvelut yhdistyvät.

Yhteishankinnat.

Päällekkäisyydet poistuvat.

Palveluketjujen sujuvuus paranee.

Asiakkaat voivat äänestää jaloillaan”.

Lähde: Markku Pekurinen, Stakes

Kirjoittaja:
Anne Kotiharju