Saimaan kanava menee kiinni vasta keskiviikkona

Kanavan oli alunperin määrä sulkeutua sunnuntaina. Rahtialus Atulan kytkinrikko muutti suunnitelman. Mälkiään tulon aikataulua venytti murtaja Arppen törmäys Olavinlinnan laiturirakenteisiin Savonlinnassa.

MINNA MÄKINEN

LAPPEENRANTA. Saimaan kanava sulkeutuu talvikaudeksi vasta keskiviikkona.

Alunperin liikennekauden piti päättyä sunnuntaina. Suunnitelman muutti

kauden viimeiseksi alukseksi kaavaillun Atulan kytkimen hajoaminen.

– Meillä on nyt erikoisoperaatio. Arppe ja Meteori avustavat Atulan

Savonlinnasta kanavan läpi merelle ja Kotkaan, kertoi liikennetoimialan

päällikkö Jukka Väisänen Järvi-Suomen merenkulkupiiristä.

ATULAN odotettiin saapuvan hinauksessa Mälkiän sululle maanantaiyönä kello

24:n jälkeen. Tuota aikataulua venytti hieman Arppen törmäys Olavinlinnan

laiturirakenteisiin sunnuntaina puoliltapäivin Savonlinnassa.

Arppen reelinkiä painui pari metriä sisään, mutta matkanteko ei estynyt.

Alusten arvioitiin olevan perillä kahden-kolmen aikaan aamuyöstä.

– Odotamme täällä alkuviikon, että Arppe tulee takaisin saattokeikalta.

Muuta liikennettä ei enää ole. Kanava sulkeutuu lopullisesti keskiviikkona,

totesi Väisänen.

Kausi päättyy yleensä tammikuun puolivälissä, plus-miinus yksi viikko.

Viime päivien pakkanen hidasti laivojen kulkua.

VÄLITTÖMÄSTI kanavan sulkeuduttua alkavat korjaustyöt. Tämänkertainen

isompi remontti tehdään Pällin sululla, jossa esimerkiksi liukukiskot

vaihdetaan. Työt kestävät kuusi viikkoa. Sulku tyhjennetään korjaustöiden

ajaksi vedestä sulkupadoin.

– Seuraava liikennekausi alkaa, säistä riippuen, maalis-huhtikuun

vaihteessa, arvioi Väisänen.

VÄISÄNEN luonnehti kulunutta liikennekautta vaiherikkaaksi. Kauden

aloittaminen lykkääntyi rajatarkastuksia koskeneen kiistan vuoksi, paperin

työselkkaus hiljensi liikennettä kesällä ja syksyllä rassasi venäläisten

tuloväylälle antama yöluotsauskielto.

– Noista vaikeuksista huolimatta kanavan rahtimäärässä tehtiin kautta

aikojen toiseksi paras tulos.

Viime vuoden kokonaisrahtimäärä oli Väisäsen mukaan 2 226 000 tonnia.

TULEVASTA kaudesta Väisänen ei toivo yhtä monimuotoista.

– Toive on, että saamme toimia normaalisti ilman ylimääräisiä

kommervenkkejä. Se olisi ihanteellista kaikille osapuolille.

Kaikenlaisilla selkkauksilla kun on tapana vaikuttaa kielteisesti kanavan

kansainväliseen maineeseen.

ES-ARKISTO/MARLEENA LIIKKANEN

Kuvateksti

Saimaan kanavan pian virallisesti päättyvä liikennekausi oli vaihteleva.

Kiista rajatarkastuksista viivytti kauden alkua huhtikuussa kahdeksan päivää.

Kirjoittaja:
Minna Mäkinen