Kuljetusyrittäjät ja viranomaiset pohtivat Venäjän-liikennettä

Kuljetusyrittäjien mielestä Suomen ja Venäjän välisessä maantieliikenteessä ei toteudu v

Kuljetusyrittäjien mielestä Suomen ja Venäjän välisessä

maantieliikenteessä ei toteudu vastavuoroisuus. Suomalaisten osuus

rahdeista putoaa koko ajan. Venäjän viranomaiset pitävät

venäläisyritysten puolta kaikissa käänteissä, suomalaisyrittäjät

kyllästyvät byrokratiaan sekä rahastukseen ja lyövät hanskat tiskiin.

ILKKA POHJALAINEN

KAAKKOIS-SUOMEN kuljetusyrittäjät järjestivät keskiviikkona Lappeenrannassa

palaverin, johon osallistui poliisi, tulli, rajavartiosto, tiehallinto,

autokatsastus sekä Suomen Kuljetus- ja Logistiikkayhdistys.

Juuri tällä hetkellä suomalaisyrittäjiä kiukuttaa liikenne- ja

viestintäministeriön vuonna 2001 venäläisten kanssa tekemä sopimus

ajoneuvojen kokonaismassoista ja niiden poikkeusluvista.

Suomalaisten ja venäläisten mittaus- ja laskutavat eroavat, ja yrittäjien

mielestä erilaiset tulkinnat asettavat suomalaiset ja venäläiset eri viivalle.

Kyseinen sopimus on aiheuttanut myös valvonnassa ongelmia. Suomen poliisi

noudattaa valvonnassa 38 tonnin kokonaispainoja, mikä perustuu lakiin.

Venäläiset luottavat siihen, että saavat ajaa 42 tonnin kokonaispainoilla,

liikenneministeriön ja Aken siunauksella.

SUOMEN ulkomaan- ja sopimusliikenteen kuljetusyrittäjien toimitusjohtaja

Antti Seppälä oli koonnut listaa suomalaisten ja venäläisten

kuljetusyritysten eriarvoisuudesta. Viisumeiden ja lupien saanti kestää

suomalaisille kauemmin, erikoiskuljetusluvan osalta jopa puoli vuotta, kun

venäläinen saa sen Suomessa parissa päivässä.

Suomalaisia kuljettajia rahastetaan ja sakotetaan yrittäjien mukaan

Venäjällä jatkuvasti ja mielivaltaisesti, pahiten Svetogorskissa.

Suomalainen rekka voi tuoda tullitta Suomeen 400 litraa polttoainetta, kun

venäläisauto voi tuoda sen minkä polttoainesäiliö vetää. Vakuutuksetkin

maksavat suomalaisille tuhansia euroja enemmän.

Lista on pitkä. Venäläiset jyräävät byrokratiallaan, Suomi pitäytyy

eurooppalaisissa käytännöissä, yrittäjät katsovat.

– En moiti viranomaisia, mutta neuvotteluissa ei ole menestytty, Seppälä

summasi.

TUOREEN EU-selvityksen mukaan kuorma-auto joutui Suomen ja Venäjän

välisessä liikenteessä tarkastukseen 57 kertaa, joista viisi kertaa Suomen

puolella, loput Venäjällä.

Suomen ja Venäjän välisessä maantieliikenteessä toimii säännöllisesti

pari-kolme sataa suomalaisyrittäjää, joilla on kalustoa arviolta 600 – 700

yksikköä. Ennen ruplan revalvointia autoja oli idän liikenteessä 1 500.

Vielä vuosi sitten suomalaisia autoja oli idänliikenteessä satakunta enemmän,.

Autoista pari sataa hoitaa raakapuun ja hakkeen kuljetuksia Venäjältä Suomeen.

VENÄLÄISIÄ kuorma-autoja liikennöi meillä 3 000–4 000 kappaletta. Myös

suomalaisilla yrittäjillä on kalustoa Venäjän rekisterissä 300–500 autoa.

Kuormien määrässä mitattuna kolme neljäsosaa rahdeista on venäläisillä,

viidennes suomalaisilla.

Itäisen tullipiirin johtajan Tommi Kivilaakson mielestä Suomen

virkamieskunta ei ole rähmällään venäläisten edessä, kuten yrittäjien ja

median perusteella usein voisi ymmärtää. Tarkastuksia ei juuri voi lisätä

tukkeuttamatta liikennettä, ja tarkastuksia tehdään se mikä on edellytetty.

Lakeja ja tasapuolisuutta noudatetaan viranomaistyössä.

Kivilaakso muistutti, että suomalaiset ovat alistuneet Venäjällä muun

muassa kaksoislaskutukseen ja lahjontaan ja siten ylläpitäneet näitä

menettelyitä rajan toisella puolella.

Tehotarkastuksissa on käännytetty venäläisrekoista jopa kolmannes, pitkässä

juoksussa nelisen prosenttia, mikä on suuri määrä.

Liikkuvan poliisin Kouvolan päällikkö Jari Strengell totesi, että vaikka

epäkuntoisia autoja löytyy venäläisistä paljon, niiden kunto on keskimäärin

parantunut eikä enää paljoa jää jälkeen suomalaisen raskaan liikenteen

ajoneuvoista.

ES-ARKISTO/MIKA STRANDEN

Kuvateksti

Venäläisrekkojen jono yltää joskus Kuutostielle saakka.

Kirjoittaja:
Ilkka Pohjalainen