KAISA JUNTUNEN
LAPPEENRANTA. Saimaan kanava on sulkeutunut jälleen talvikuukausiksi.
Saimaa Terminalsin toimitusjohtajan Auvo Murajan mielestä kanavan pitäisi
olla auki nyt ja aina ympäri vuoden.
Talviseisokin aiheuttamien kustannusten kattaminen on rantojen ja
varustamojen problematiikkaa, Muraja huokaa.
Merenkulkulaitoksen pääjohtaja Markku Mylly vakuuttaa, että ajatus Saimaan
kanavan ympärivuotisuudesta elää.
Ympärivuotisuuden taloudellinen merkitys ja toiminnalliset edellytykset
on tarkoitus selvittää tämän vuoden aikana, Mylly vannoo.
Auvo Muraja sai kertoa Saimaan kanavan varrella toimivan satamapalvelujen
tuottajan huolista Lappeenrannassa järjestetyssä sisävesiseminaarissa
torstaina.
SUURIN MURAJAN murhe on kanavan vuokrasopimus, jonka jatkosta vuoden 2013
jälkeen ei ole selvyyttä.
Vaikka minkälaista delegaatiota on ollut liikkeellä, mutta homma senkun
takkuaa, murehtii Muraja.
Markku Mylly toteaa, että Merenkulkulaitos ei voi vaikuttaa kanavan
vuokrasopimukseen. Asiaa hoitaa Suomen kanavavaltuutettu, liikenne- ja
viestintäministeriön kansliapäällikkö Juhani Korpela.
Hän on jäämässä ministeriöstä eläkkeelle, emmekä tiedä jatkaako hän
neuvotteluja valtuutettuna, Mylly kertoo.
Harmaita hiuksia Auvo Murajalle aiheuttaa myös venäläisten viranomaisten
ailahtelevaisuus. Kauppalaivat joutuvat mitä kummallisempiin ja
yllättävämpiin tilanteisiin rajan takana. Muraja kertoo, että Suomen tullin
ja rajavartioston väkeä on tarvittu apuun useampaan otteeseen. Suuri show
on syntynyt esimerkiksi kuljetettavien autojen painosta ja pullotetusta
juomavedestä, jota on yritetty toimittaa laivalle Suomen puolelta.
Venäläiset viranomaiset ovat yksi viidakko ja jokaisen eri viranomaisen
pyrkimys korostaa omaa tärkeyttään on uskomatonta. Yhden luukun periaate
olisi hyvä, mutta semmoisen toivominen Venäjän puolelle on aikamoista
utopiaa, Muraja puhisee.
Myös merenkulkulaitoksen väki on joutumassa uudenlaisen byrokratian
kynsiin. Tähän asti heille on riittänyt kulkulupa kanavan vuokra-alueella
liikkuessaan, mutta vastaisuudessa suomalaisilla työntekijöillä pitää olla
myös passi mukanaan.
Huolestuttava asia, Markku Mylly toteaa.
KAUPPALAIVOILLE sattuneet onnettomuudet ovat ihan samanlaisia Saimaalla ja
merillä. Saimaalla sattui viime vuoden aikana lukuisia pieniä onnettomuuksia.
Pienten kopsahdusten määrä on hätkähdyttävä. Mitään todella ikävää ei ole
onneksi sattunut, mutta ainekset pahempaan on ollut, toteaa Markku Mylly.
Meriturvallisuusjohtaja Paavo Wihuri kertoo, että ainakin kolme
onnettomuutta johtui alusten huonosta kunnosta.
Rahtaajilla on suuri vastuu, Wihuri toteaa.
Huonokuntoiset alukset pitää pysäyttää siinä vaiheessa, kun ne tulevat
kanavaan, Mylly opastaa.
Myös aivan uusille aluksille on sattunut onnettomuuksia.
Erään uuden alustyypin komentosilta ei ollut sellainen kuin säädökset
vaativat, Wihuri kertoo esimerkin.
YKSI PÄIVÄN puheenaihe nostatti saman tien vastakkaisia näkemyksiä
seminaariväessä. Pienveneilijät saavat huristella toistaiseksi vesillä
ilman erillisiä väylämaksuja. Markku Mylly varoitteli, että väylämaksut
nousevat puheenaiheeksi sitä mukaa kun Merenkulkulaitoksen budjettiraami
pienenee.
Kun Auvo Muraja sanoi tähän, että hän on valmis maksamaan vapaa-ajan
huviajeluistaan väylämaksun, niin takapenkistä kuului jyrkkä vastalause.
PEKKA HÖLKKI
Kuvateksti
Meteor hinasi maanantaina Atulaa, joka saapui kanavaan aikataulustaan
jäljessä. Atulan matkaa viivästytti jäänmurtaja Arppelle Savonlinnassa
sattunut kolhu. Arppe törmäsi Olavinlinnaan johtavan ponttoonisillan
laiturirakenteisiin viime sunnuntaina.