Lappeenrannan keskustan yrittäjät vierastavat linja-autoja

Yritykset haluavat pitää rahakkaat yksityisautoilijat asiakkainaan. Ovensa eteen linja-autoja ei kaipaa kukaan.

EEVA SEDERHOLM

Lappeenranta. Lappeenrannan keskustan yrittäjien näkemys linja-autojen

pääpysäkin paikasta on selvä. Kukaan ei halua joukkoliikennettä keskustaan

­ ainakaan oman ikkunansa eteen.

Kauppakadun ja Oksasenkadun risteys on yksi seitsemästä vaihtoehdosta,

joihin keskuspysäkki mahdollisesti sijoitetaan. Siellä sijaitsevan

Malli-kappa-vaateliikkeen pitäjä Anneli Märkälä ihmettelee, miten rekat

enää pääsisivät tuomaan kauppaan tavaraa, jos kadulla seisoisi linja-autoja.

­ Liikkeisiin tulevan pakokaasun määrä olisi lisäksi aivan hirveä, hän

kauhistelee.

Märkälä on myös huolestunut siitä, pääsisivätkö varakkaat

henkilöautoasiakkaat enää perille.

­ Oksasenkadulla on neljä naistenvaateliikettä, joista yksikään ei ole

mikään halpahalli.

Kaupungin teknisen toimen tuotantojohtaja Pasi Leimi esitteli

pysäkkivaihtoehdot yrittäjille perjantaina Lappeenrannan Kaupunkikeskusta

Lakes ry:n järjestämässä tilaisuudessa. Leimi on johtanut asiaa

selvittänyttä ryhmää, johon kuuluu kaupungin edustajien lisäksi

linja-autoyrittäjiä.

Yksikään vaihtoehdoista ei noussut yrittäjien suosikiksi. Suurin huoli oli,

että linja-autot häiritsevät henkilöautoliikennettä ja vievät siten asiakkaita.

Yhdessä suunnitelmavaihtoehdossa linja-autot kerääntyisivät

Pormestarinkadulle Etelä-Karjalan Osuuspankin eteen. Pankin toimitusjohtaja

Risto Kiljunen vastustaa tätä vaihtoehtoa, koska ainakin alustavassa

suunnitelmassa pysäköintipaikat häviäisivät eivätkä henkilöautot enää saisi

kulkea kadun kautta.

­ Kysymys on asiakaspysäköinnistä. Toki meillä käy paljon koululaisia

juomassa kahvia automaatista, mutta kyllä ne ovat henkilöautoasiakkaat,

jotka ottavat mukaansa ehkä jotain muutakin, Kiljunen sanoo.

Pasi Leimi uskoo kuitenkin, että moni naisasiakas kokisi hyvänä, jos

linja-auto veisi suoraan pankin tai kaupan eteen. Paikallisliikennettä kun

käyttävät eniten naiset, koululaiset ja opiskelijat.

­ Ehkä heillä ei sitten ole niin paljon rahaa kuin yksityisautoilijoilla.

Leimi kuitenkin korostaa, että suunnitelmat ovat alustavia pohjapiirroksia.

Niitä voidaan muuttaa sen mukaan, minkä ihmiset kokevat kaikkein

tärkeimmäksi. Jos pienen puistikon säilyttäminen on tärkeintä, siitä

voidaan uhrata busseille vain pieni osa. Jos taas henkilöautoliikenne on

tärkeintä, senkin säilyttäminen saattaa onnistua.

Selvitystyössä mukana olleiden linja-autoliikennöitsijöiden kannalta

nykyinen Valtakatu on selvästi paras paikka keskuspysäkille.

­ Jos joudumme pois sieltä, ainut järkevä vaihtoehto on Pormestarinkatu,

Autolinjojen Petri Pesonen toteaa.

Risto Kiljunen tiedusteli, miksi osuuspankin toiveisiin paremmin sopiva

Vapaudenaukio ei kävisi keskuspysäkiksi. Pesosen mukaan sinne ei saisi

toimivia jatkoyhteyksiä: Itä-Lappeenrannasta saapuvat joutuisivat

odottamaan Vapaudenaukiolla pahimmillaan kymmenen minuuttia ennen kuin

pääsisivät keskustaan.

Kiljusen mielestä matka Vapaudenaukiolta keskustaan on niin lyhyt, että

matkustajat voivat helposti kävellä sen.

­ Pahimmillaan kävely kestää minuutin, hän tuhahti.

Leimi muistutti, että on myös vanhuksia ja liikuntaesteisiä, jotka haluavat

linja-autolla perille asti.

Yrittäjä sekä ympäristö- ja rakennuslautakunnan jäsen Jorma Tyrmi (myö)

huomautti, että koko pysäkkikysymys liittyy siihen, miten laaja

kävelykeskusta kaupunkiin halutaan. Vaikka kyse on poliitikkojen

päätöksestä, hänen mukaansa yrittäjienkin pitäisi ottaa asiaan nyt kantaa.

Kaupungin suunnitelmissa puhutaan olohuoneesta, jossa ihmiset käyvät

viihtymässä, käyttämässä rahaa ja näyttäytymässä. Tällä hetkellä

kaupunkilaiset mieltävät sellaiseksi lähinnä kesäisen sataman.

­ Kyllä tähän kaupunkiin pitäisi äkkiä saada jonkunlainen olohuone. Talvet

ovat keskustayrittäjille erittäin hiljaisia, McDonad’s-yrittäjä Hannu

Summanen totesi.

­ Jotain keskustalle pitää tehdä. Nyt siellä ei ole ketään,

kaupunginvaltuutettu Jyri Hänninen (kok.) myötäili.

Seppo Rautiovaara

Kuvateksti

Lappeenrannan Oksasenkadun yrittäjät eivät ole innostuneet keskuspysäkin

sijoittamisesta sinne.

Pysäkkivaihtoehdot

1. Valtakatu: nykyinen paikka

2. Valtakatu­-Koulukatu: nykyinen paikka ja vastaava kohta Koulukadulla

3. Vapaudenaukio-­Valtakatu: pysäkki Valtakadulla kirjaston ja

liikenneympyrän välillä

4. Vapaudenaukio: pysäkki nykyisillä parkkipaikoilla

5. Vapaudenaukio­-Koulukatu: pysäkki liikenneympyrästä lähtevällä Oikokadulla

6. Kauppakatu­-Oksasenkatu: pysäkit katujen laidoille

7. Pormestarinkatu: pysäkki osuuspankin edessä

Kirjoittaja:
Eeva Sederholm