Maakunnan myyntiyhtiö kauppaa Karjalan kunnaita

Etelä-Karjalan ensimmäinen matkailustrategia valmistui. Yhteinen myyntiyhtiö aloittaa vuoden kuluessa.

ILKKA POHJALAINEN

Etelä-Karjalan välitön matkailutulo oli viime vuonna 121 miljoonaa euroa. Tavoitteena on nostaa se viidessä vuodessa 150 miljoonaan ja vuoteen 2015 mennessä 170 – 200 miljoonaan. Potkua etsitään perustamalla maakunnallinen matkailun myyntiyhtiö.

Etelä-Karjalan liitto on rahoittanut selvityksen maakunnan matkailustrategiaksi. Se julkistettiin keskiviikkona.

Strategian toteuttamiseksi tehtiin ohjelmasopimus, jonka allekirjoittajia ovat maakuntaliiton lisäksi TE-keskus, Imatran seudun kehitysyhtiö, Lappeenrannan seudun elinkeino- ja matkailu, kauppakamari sekä Etelä-Karjalan yrittäjät.

Hankkeen ohjausryhmää vetävä hotellinjohtaja Pertti Timonen Eekoosta tähdensi, että ohjelmasta haluttiin tehdä realistinen ja konkreettinen.

Matkailutulojen osalta tavoitteet voivat täyttyä nopeastikin, jos esimerkiksi lentoliikenteeseen tulee uutta sykettä.

Timosen mukaan perinteinen markkinointi esitteiden ja messujen varassa ei enää riitä, sillä kilpailu on matkailualalla todella kovaa. Puolet matkaa suunnittelevista hakee jo tietonsa netistä. Netti- ja mobiilipalveluiden kehittämisessä pitää olla ajan hermolla.

MARKKINOINTIYHTIÖ on tarkoitus perustaa ensi vuoden alkuun mennessä. Siihen tulisi 3–5 alan ammattilaista. Vastaavia toimijoita on markkinoimassa esimerkiksi Kuusamon ja Lapin matkailualueita.

Kunnilta ei myyntiyhtiöön pyydetä rahallista panostusta, vaan rahoitus hoituu kehitysyhtiöiden kautta sekä maakuntaliiton ja sitä myötä ehkä EU-rahoituksella.

Etelä-Karjalan matkailustrategian on laatinut Suunnittelukeskus Oy. Sitä esitellyt projektipäällikkö Pauli Santala myönsi, että strategia rakentuu vanhoihin tuttuihin eli Saimaan alueeseen, rajan, Venäjän ja Pietarin läheisyyteen sekä iloiseen ja vieraanvaraiseen karjalaiseen kulttuuriin.

Koko Saimaan aluetta on aikaisemminkin markkinoitu muun muassa kehitysyhtiöiden yhteistyönä sekä Saimaan matkailuyhdistyksen kautta. Niiden työ on ollut pitkälti mielikuvamarkkinointia. Nyt matkailuun on tarkoitus etsiä valmiita myytäviä tuotteita. Pienten yrittäjien ketju halutaan mukaan.

MAAKUNTAJOHTAJA Timo Puttosen mukaan maakunnallinen markkinointi ei ole irtiotto vanhoista yhteistyön muodoista, vaan terävöittää maakunnan markkinointia omana alueenaan.

Matkailu on Puttosen mukaan tähän saakka ohitettu elinkeinostrategioissa lähinnä sivumaininnalla. Nyt sen kehittämiseen haetaan ammattimaista otetta sekä ohjataan voimavaroja. Myyntiyhtiöön on tarkoitus ottaa vahvasti mukaan itse matkailuelinkeinon edustajia.

Strategiatyöryhmässä mukana ollut Petri Parkko luumäkeläisestä Salpasafarit-yhtiöstä kertoi, että yritys odottaa lisävoimaa erityisesti ulkomaan markkinointiin. Näinä päivinä kahdeksan vuotta täyttävä yritys on selviytynyt itse kotimaan markkinoinnista, mutta ulkomaille tarvittaisiin lisää näkyvyyttä, koska kasvu haetaan jatkossa sieltä.

PERTTI TIMONEN kertoi, että venäläisten matkailijoiden määrä on maakunnassa vakiintunut niin, että esimerkiksi hotelliasiakkaista heidän osuutensa on seitsemän prosentin luokkaa. – Heillekin tarvitaan ohjelmallisia matkailutuotteita, sillä pelkkä hotellihuone ei heille enää riitä.

PÄIVI VIRTA-SALO

Kuvateksti

Etelä-Karjala yrittää saada matkailijan koukkuun uuden matkailustrategian voimin. Strategia rakentuu vanhoihin tuttuihin eli Saimaan alueeseen, rajan, Venäjän ja Pietarin läheisyyteen sekä iloiseen ja vieraanvaraiseen karjalaiseen kulttuuriin.

Kirjoittaja:
Ilkka Pohjalainen