URPO LAANINEN
LAPPEENRANNAN ydinkeskustan autoliikenteen reitit ja Valtakadun läpiajo on
ratkaistava ensiksi, ja vasta niiden jälkeen keskuspysäkin paikka.
Kaupunginhallituksen tulevaisuusjaosto pyöritteli keskiviikkoiltana eri
ratkaisuvaihtoehtoja, mutta päätti kuulla ensiksi yrittäjiä ja
kaupunginvaltuustoa.
Jaoston puheenjohtaja Raimo Paalanen (sd.) totesi, että kehäkaduista ja
Valtakadusta pitää saada päätökset. Paalasen mielestä Valtakadulle ei
tulevaisuudessa sovi läpiajoliikenne.
Olen harmitellut, että Valtakatu ikinä avattiin uudestaan liikenteelle.
City-korttelin onnistuneeseen ratkaisuun läpiajoliikenne ei kyllä mahdu.
Liikennesuunnitelmassa ovat keskustan kehäkatuja Lappeenkatu,
Taipalsaarentie ja Koulukatu. Bussiterminaalin tai keskuspysäkin
ykkösvaihtoehtona on edelleen KauppakadunOksasenkadun risteysalue
molempiin suuntiin.
Olen liputtanut sen puolesta, ja jos se valitaan, se mahdollistaa kaikki
muut liikenneratkaisut.
VAPAUDENAUKION keskuspysäkkivaihtoehto on Paalasen mielestä huono ajatus,
joka pullahti yllättäen esille kaupunginhallituksessa.
Jos keskuspysäkki tulee kirjaston viereen, sehän tarkoittaa, että
Valtakatu on pidettävä jatkossakin auki liikenteelle.
Minulla ja myös suunnittelijoilla on vahva näkemys, että ei missään päin
Suomea ole enää varattu kaupungin ydinkeskustasta aukiota linja-autojen
parkkeeraukseen. Helsingin Kamppi on ainoa poikkeus.
Paalasen mielestä Vapaudenaukiolle on parempaakin käyttöä tulevina vuosina
kuin tehdä siitä linja-autojen parkkipaikka.
TULEVAISUUSJAOSTO on ollut aikaisemmin yksimielinen ydinkeskustan
kehittämislinjauksissaan, mutta Paalasen mukaan nyt on yllättäen alettu empiä.
Talvella oltiin vielä yhdessä tuumin, mutta paineet ovat lisääntyneet
ulkopuolelta.
Tulevaisuusjaosto sopi, että keskustan liikenne- ja kehittämissuunnitelmat
esitellään kaupunginvaltuustolle maaliskuun lopussa. Huhtikuussa jaosto
järjestää työseminaarin liike-elämälle, liikennöitsijöille ja
kiinteistönomistajille.
Sen jälkeen tekninen lautakunta ja kaupunginhallitus tekevät esityksensä.
Tarkoitus on, että valtuusto ratkaisee keskustan kehittämislinjaukset
huhtikuussa, ja jos ei kerkiä, niin viimeistään toukokuussa.
Keskustan osayleiskaavan valmistelu
Valmistelun pohjaksi on laadittu talven aikana viisi uutta suunnitelmaa:
Tuomas Santasalo Ky:n Lappeenrannan keskustan kaupallisen mitoituksen päivitys.
Suunnittelukeskus Oy:n tekemä maankäytön kehittämissuunnitelman luonnos.
Esisuunnittelijat Sito Oy:n Lappeenrannan ydinkeskustan osayleiskaavan
liikennesuunnitelman väliraportti.
Teknisen toimen valmistelema luonnos osayleiskaavan osallistumis- ja
arviointisuunnitelmaksi.
Teknisen toimen raportti keskuspysäkin seitsemästä sijoittamisvaihtoehdosta.