Valtakadun läpiajosta päätös ennen keskuspysäkkiä

Tulevaisuusjaosto kiirehtii hallitukselta ja valtuustolta ratkaisuja vielä kevään aikana. Oksasenkatu on edelleen vahvoilla keskuspysäkin paikaksi.

URPO LAANINEN

LAPPEENRANNAN ydinkeskustan autoliikenteen reitit ja Valtakadun läpiajo on

ratkaistava ensiksi, ja vasta niiden jälkeen keskuspysäkin paikka.

Kaupunginhallituksen tulevaisuusjaosto pyöritteli keskiviikkoiltana eri

ratkaisuvaihtoehtoja, mutta päätti kuulla ensiksi yrittäjiä ja

kaupunginvaltuustoa.

Jaoston puheenjohtaja Raimo Paalanen (sd.) totesi, että kehäkaduista ja

Valtakadusta pitää saada päätökset. Paalasen mielestä Valtakadulle ei

tulevaisuudessa sovi läpiajoliikenne.

­ Olen harmitellut, että Valtakatu ikinä avattiin uudestaan liikenteelle.

City-korttelin onnistuneeseen ratkaisuun läpiajoliikenne ei kyllä mahdu.

Liikennesuunnitelmassa ovat keskustan kehäkatuja Lappeenkatu,

Taipalsaarentie ja Koulukatu. Bussiterminaalin tai keskuspysäkin

ykkösvaihtoehtona on edelleen Kauppakadun­Oksasenkadun risteysalue

molempiin suuntiin.

­ Olen liputtanut sen puolesta, ja jos se valitaan, se mahdollistaa kaikki

muut liikenneratkaisut.

VAPAUDENAUKION keskuspysäkkivaihtoehto on Paalasen mielestä huono ajatus,

joka pullahti yllättäen esille kaupunginhallituksessa.

­ Jos keskuspysäkki tulee kirjaston viereen, sehän tarkoittaa, että

Valtakatu on pidettävä jatkossakin auki liikenteelle.

­ Minulla ja myös suunnittelijoilla on vahva näkemys, että ei missään päin

Suomea ole enää varattu kaupungin ydinkeskustasta aukiota linja-autojen

parkkeeraukseen. Helsingin Kamppi on ainoa poikkeus.

Paalasen mielestä Vapaudenaukiolle on parempaakin käyttöä tulevina vuosina

kuin tehdä siitä linja-autojen parkkipaikka.

TULEVAISUUSJAOSTO on ollut aikaisemmin yksimielinen ydinkeskustan

kehittämislinjauksissaan, mutta Paalasen mukaan nyt on yllättäen alettu empiä.

­ Talvella oltiin vielä yhdessä tuumin, mutta paineet ovat lisääntyneet

ulkopuolelta.

Tulevaisuusjaosto sopi, että keskustan liikenne- ja kehittämissuunnitelmat

esitellään kaupunginvaltuustolle maaliskuun lopussa. Huhtikuussa jaosto

järjestää työseminaarin liike-elämälle, liikennöitsijöille ja

kiinteistönomistajille.

Sen jälkeen tekninen lautakunta ja kaupunginhallitus tekevät esityksensä.

Tarkoitus on, että valtuusto ratkaisee keskustan kehittämislinjaukset

huhtikuussa, ja jos ei kerkiä, niin viimeistään toukokuussa.

Keskustan osayleiskaavan valmistelu

Valmistelun pohjaksi on laadittu talven aikana viisi uutta suunnitelmaa:

Tuomas Santasalo Ky:n Lappeenrannan keskustan kaupallisen mitoituksen päivitys.

Suunnittelukeskus Oy:n tekemä maankäytön kehittämissuunnitelman luonnos.

Esisuunnittelijat Sito Oy:n Lappeenrannan ydinkeskustan osayleiskaavan

liikennesuunnitelman väliraportti.

Teknisen toimen valmistelema luonnos osayleiskaavan osallistumis- ja

arviointisuunnitelmaksi.

Teknisen toimen raportti keskuspysäkin seitsemästä sijoittamisvaihtoehdosta.

Kirjoittaja:
Urpo Laaninen