Midas Touch uskoo löytäneensä hyvän joukkueen Lappeenrantaan

Kareltekissa aloittaa 80 hengen kontaktikeskus kesäkuun alussa. Yritys suunnittelee jo uutta laajennusta.

ILKKA POHJALAINEN

MIKÄ YHDISTÄÄ venäläistä laivainsinööriä ja lemiläistä kotirouvaa?

Mahdollisesti he molemmat työskentelevät parin kuukauden kuluttua

Lappeenrannan Kareltekissa aloittavassa Midas Touch Oy:n kontaktikeskuksessa.

Yhtiö oli valinnut henkilöstökoulutukseen satakunta henkilöä, joiden

kurssitus alkoi maanantaina. Keskus työllistää lopulta 80 henkilöä,

kahdessa vuorossa.

Maanantain kurssi alkoi sillä, että jokainen vuorollaan esitteli itsensä.

Oli koulutaustaa laidasta laitaan, merkonomeja, diplomi-insinöörejä,

ravintola-alaa, peruskoulua. Profiililtaan paikalla olijoista suurin osa

oli keski-ikää nuorempia naisia, nuorehkoja miehiä, osa parhaillaan

työttömiä, pätkätöissä tai koti-isänä tai -äitinä.

Osalla oli vankka työkokemus työnjohtotasoa ja ulkomaita myöten.

Puheenvuoroissa toistui toive vakituisesta työpaikasta mielenkiintoisessa

työssä.

ESITTELYKIERROSTA kuunnellut Midas Touch Oy:n toimitusjohtaja Timo Juurakko

oli tyytyväinen. Hän uskoo, että toiminta lähtee tällä porukalla hyvin

käyntiin. Hän kiittelee työvoimatoimiston kanssa tehtyä yhteistyötä

kurssilaisten etsinnässä. Joukko näyttää hyvältä.

Juurakon mukaan yhtiö ei etsinyt tietyn koulutuksen tai edes kokemuksen

omaavia henkilöitä, vaan sopivia tyyppejä. Lappeenrantaan yritys päätti

tulla, koska uskoi seudulta löytyvän henkilöstöpotentiaalia ja erityisesti

venäjänkielen taitoisia.

­ Ei tarvitse kuin katsoa Venäjälle, niin näkee, millainen Klondyke se voi

olla, Juurakko luonnehti.

Kansainväliset yritykset ovat markkinoinnissaan tottuneet tietynlaiseen

länsimaiseen palveluun ja laatuun. Siinä on markkinarakoa, Juurakko uskoo.

MIDAS TOUCHIN yritysidea perustuu siihen, että yritykset ulkoistavat

vauhdilla asiakaspalveluitaan. ja markkinointioperaatioitaan.

Kontaktikeskus ei ole pelkkää puhelinpalvelua, vaan se hoitaa

asiakaskontakteja kaikilla tasoilla ja keinoin, esimerkiksi internetin avulla.

Asiakkaat ovat kansainvälistä toimintaa harjoittavia suuryrityksiä.

Kuvaavaa on, että Lappeenrannan keskuksella ei ole yhtään asiakasta

varsinaisesti Kaakkois-Suomesta, vaan enimmäkseen pääkaupunkiseudulta tai

ulkomailta.

Midas Touchilla on ennestään keskukset jo Lapinlahdella, Jämsässä ja

Pieksämäellä. Lappeenrannan jälkeen olisi kysyntää jo viidennelle

keskukselle, joka Juurakon arvelun mukaan saatetaan perustaa

länsirannikolle, seudun vankan ruotsinkielen takia.

YRITYKSEN kasvu on ollut huima, vuonna 2003 perustettu firma pyörittää jo

10 miljoonan euron liikevaihtoa pian 400 hengen voimin.

­ Tällä idealla pitää joko näperrellä tai tehdä kunnon bisnestä, Juurakko

linjaa.

Juurakko itse on MBA-ekonomi ja toiminut samankaltaisten liikeideoiden

parissa jo parikymmentä vuotta. Hän toi yritykseen valmiita

suuryrityskontakteja ja luottamusta siihen, että homma todella hoituu.

Myös yrityksen taustahahmoihin kuuluva Jari Sarasvuo on monissa

asiakasyrityksissä otettu vastaan ennestään tuttuna yritysvalmentajana.

MARLEENA LIIKKANEN

Kuvateksti

Koulutuspaikkana toiminut Sammonlahden seurakuntakeskuksen sali oli täynnä

toiveikkaita uusia työntekijöitä. Heille esitelmöi toimitusjohtaja Timo

Juurakko.

Kirjoittaja:
Ilkka Pohjalainen