URPO LAANINEN
ETELÄ-KARJALAN koulutuskuntayhtymässä on laadittu kolmas henkilöstöraportti
vuonna 2002 tapahtuneen yhdistymisen jälkeen. Se tarjoaa kuntayhtymän
johdolle kattavan työvälineen ja tietopohjan päätöksenteon tueksi.
Henkilöstöraportilla pyritään saamaan lisää mitattavuutta, ja sitä on
saatukin. Kuntayhtymässä on menossa selkeä suotuista kehitys, toteaa
koulutuskuntayhtymän hallituksen puheenjohtaja Markku Paavoseppä.
Uusimmassa henkilöstöraportissa on esitetty aikaisempaa enemmän
johtopäätöksiä ja vertailuja, mitä henkilöstö, johto ja luottamushenkilöt
ovat aiemmin toivoneet.
VUODEN 2005 henkilöstöraportista käy ilmi, että koulutuskuntayhtymän
päätoimisen henkilöstön määrä väheni 23 henkilöllä. Tärkein selitys oli
Imatran Teso-yksikön toiminnan lopettaminen.
Koulutuskuntayhtymässä on päätoimista henkilöstöä 801 ja muita 64.
Opiskelijamäärä on pysynyt suurin piirtein ennallaan: opiskelijoita on
runsaat 6 000.
Kuntayhtymän henkilöstön keski-ikä on 46,3 vuotta. Henkilökunnasta oli
vuoden lopussa naisia 528 ja miehiä 337.
ELÄKKEELLE jäi viime vuonna 13 työntekijää. Ennusteen mukaan kuntayhtymästä
jää eläkkeelle vuosina 20062008 50 ihmistä.
Poissaolot lisääntyivät viime vuonna yli 7 000 päivällä eli 22 prosentilla.
Henkilökunnasta oli viime vuonna tohtoritutkinnon suorittaneita 11 ja
lisensiaatteja 25. Ylempi loppututkinto oli 224 ihmisellä.
Opettajien kelpoisuusaste parani edellisvuodesta. Kelpoisuusvaatimukset
täyttäviä opettajia oli kaikista 86 prosenttia.
TYÖILMAPIIRIÄ kuntayhtymä selvitti viime vuonna henkilöstökyselyllä. 43
prosenttia katsoi, että toiminnalle ei ole ominaista avoimuus yli
osastorajojen.
94 prosenttia vastaajista haluaa kehittyä työssään yhä paremmiksi
osaajiksi, mutta 37 prosenttia sanoi toisinaan turhautuvansa työhön. 67
prosenttia piti opiskelijoiden kanssa toimimista mielekkäänä. 22 prosenttia
taas katsoi, että opetus on kuluttavaa.
Henkilöstökyselyn perusteella johtoryhmä on päättänyt tehdä esimiesten
koulutusohjelman, parantaa sisäistä tiedottamista, kehittää yli
yksikkörajojen meneviä työprosesseja ja selkeyttää palvelukeskuksen roolin.